SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

AI do 7 rokov pripraví o prácu v službách až 30% slabšie platených zamestnancov

Spoločenské dopady
0

Podľa novej správy spoločnosti McKinsey patria pracovné miesta s nízkymi mzdami v potravinárskom priemysle a v oblasti služieb zákazníkom medzi pozície, ktoré budú do roku 2030 s najväčšou pravdepodobnosťou nahradené generatívnou umelou inteligenciou. Podľa Kweilin Ellingrudovej, riaditeľky McKinsey Global Institute, pri pracovných miestach s príjmom nižším ako 38 000 USD ročne je 14-krát pravdepodobnejšie, že budú eliminované technológiou generatívnej AI, ako pri iných typoch pozícií.

Tieto pracovné miesta budú nahradené zariadeniami, ako sú napríklad kiosky rýchleho občerstvenia, ktoré umožňujú zariadeniam prevádzkovať jedno miesto s oveľa menším počtom zamestnancov. Transformáciou by mohli prejsť aj prevádzky zákazníckych služieb, kde chatboty s umelou inteligenciou budú vytvárať rýchle a personalizované odpovede na zložité otázky zákazníkov. Keďže generatívna umelá inteligencia dokáže rýchlo vyhľadať údaje o konkrétnom zákazníkovi, funguje oveľa pohotovejšie ako ľudskí obchodní zástupcovia.

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

V správe sa uvádza, že do roku 2030 by sa mohli automatizovať činnosti, ktoré predstavujú 30 % odpracovaných hodín na celom trhu práce v USA. Aby sa dosiahla táto 30-percentná hranica, 12 miliónov pracovníkov v profesiách s klesajúcim dopytom možno bude musieť v priebehu nasledujúcich siedmich rokov zmeniť prácu. Hoci sa toto číslo môže zdať obrovské, od pandémie zmenilo prácu približne 9 miliónov ľudí, čo je o 50 % viac ako pred pandémiou. 

Na druhej strane väčšina zamestnaní s vyšším platom, ktoré si vyžadujú vysokoškolské vzdelanie, sa pravdepodobne tiež zmení vplyvom umelej inteligencie, ale nebude úplne zrušená alebo automatizovaná, uviedla Ellingrudová. Medzi takéto oblasti patria veda, technika, inžinierstvo, matematika, kreatívne odvetvia a obchodné alebo právnické profesie.

Napríklad grafik by mohol s pomocou umelej inteligencie rýchlejšie a lepšie vytvoriť prvý návrh a potom použiť svoje špecializované zručnosti na hodnotnejšie využitie času. Zdravotná sestra by mohla stráviť menej času zadávaním údajov do počítača a venovať viac času svojim pacientom. Generatívna umelá inteligencia umožňuje kvalifikovaným pracovníkom byť produktívnejšími, ale zamestnanci sa budú musieť týmto zmenám prispôsobiť rekvalifikáciou a naučiť sa nové veci. Dva kľúčové typy zručností, ktoré budú žiadané, sú technologické a sociálne zručnosti. 

Technologické znalosti nemusia nevyhnutne znamenať programovanie, ale pracovníci musia byť schopní interakcie s novými technológiami, aby svoju prácu vykonávali efektívnejšie. Sociálne a emocionálne zručnosti, ako je prejavovanie empatie a reagovanie na ľudské správanie, sú rozhodujúce, pretože „to je jedna z mála vecí, ktoré nedokáže stroj alebo umelá inteligencia rovnako dobre replikovať“, povedala Ellingrudová.

Zdroj: cbsnews.comai2.news.

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať