SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

Aj malá zmena letovej výšky by mohli znížiť dopad letectva na klímu

0

Lietadlá by sa mohli vyhnúť vytváraniu kondenzačných stôp otepľujúcich planétu úpravou svojej letovej výšky – v mnohých prípadoch len o niekoľko stoviek metrov. Toto by mohol byť jeden z najjednoduchších spôsobov, ako znížiť klimatické vplyvy letectva. Letecká doprava tvorí malý, ale stále rastúci podiel emisií, ktoré spôsobujú globálne otepľovanie. Až dve tretiny z toho prichádzajú vo forme emisií „iných ako CO2z leteckých motorov, ako sú vodné pary a oxidy dusíka.

Najviditeľnejším výsledkom týchto emisií sú biele kondenzačné stopy, ktoré sa často tiahnu za motormi. Výskumníci modelovali, ako by sa museli zmeniť dráhy letu, aby sa predišlo podmienkam tvorby kondenzačných stôp. Použili verejné údaje o takmer 6 miliónoch letov spolu s meraniami teploty a vlhkosti z globálnej siete meteorologických balónov. Tím modeloval, ako by sa museli zmeniť dráhy letu, aby sa predišlo podmienkam tvorby kondenzačných stôp.

Použili sa verejné údaje o takmer 6 miliónoch letov spolu s meraniami teploty a vlhkosti z globálnej siete meteorologických balónov. Pri približne polovici letov, ktoré sa realizovali v podmienkach vytvárania kondenzačných stôp, výskumníci zistili, že lietadlo sa týmto oblastiam mohlo vyhnúť zmenou letovej výšky o 609 metrov alebo menej. Takéto zmeny sú už v riadení letovej prevádzky bežné. Výskumníci tiež zistili, že by to vyžadovalo len malé množstvo paliva navyše.

Robert Sausen z German Aerospace Center hovorí, že spoliehanie sa na výškové odklony je „predčasné“ bez presnejších predpovedí kondenzačných stôp a ich účinkov na klímu. Niektoré letecké spoločnosti však už menia letové plány, aby eliminovali kondenzačné pruhy. Minulý rok vykonali American Airlines 70 testovacích letov s použitím predpovedí kondenzačných stôp a oznámili, že lietadlo vyprodukovalo o polovicu menej kondenzačných pruhov.

Zdroj: newscientist.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať