
Auto budúcnosti: Skejtbord s veľkými kolesami?
V boji o budúcnosť mestskej mobility je elektromobil v skutočnosti dvojsečnou zbraňou. Ako bezemisná forma dopravy sľubuje budúcnosť s čistejším ovzduším a nižšími emisiami uhlíka. Keď sa však stane dostupnou pre mnohých, mohla by vytvoriť mestské prostredie, v ktorom dominujú autá a ktoré je nepriateľské pre chodcov. Dve skutočnosti zvyšujú pravdepodobnosť inej budúcnosti a ponúkajú perspektívu mestských transformácií, ktoré sme si doteraz nevedeli predstaviť.
Patrí sem napríklad auto podobné skejtbordu, ktoré nedávno predviedla izraelská spoločnosť. Išlo o štvorkolesové platformy na elektrický pohon, ktoré manévrovali na testovacej dráhe, čo by mohlo viesť k radikálnym zmenám dizajnu: autám bez prednej kapoty. Kanceláriám a obchodom na kolesách bez emisií. Modulárne vozidlá by totiž mohli meniť funkcie podobne ako oblečenie – podľa toho, aký modul umiestnite na podvozok.
Druhým dôvodom sú batérie s väčšou energetickou kapacitou, ktoré umožnia elektromobilom jazdiť dlhšie medzi jednotlivými nabitiami. Zakladateľ Tesly Elon Musk tvrdí, že sú kľúčom k výrobe auta za 25 000 dolárov. Jednou z veľkých prekážok návratu cestujúcich k hromadnej doprave prostredníctvom vlakov a autobusov na úrovni spred pandémie je potreba zachovať medzi cestujúcimi odstup nevyhnutný z hľadiska zdravia. Zníženie kapacity potrebné na zachovanie bezpečných vzdialeností znamená, že autobusy a vlaky nemôžu fungovať s maximálnou účinnosťou. Mestá na celom svete preto experimentujú so spôsobmi, ako udržať verejnú dopravu bezpečnou prostredníctvom priebežnej dezinfekcie vozidiel, staníc, dokonca aj cestujúcich a pracovníkov.
Elektromobily poskytujú v porovnaní so svojimi náprotivkami na fosílne palivá najrôznejšie výhody. Nielenže sú tichšie ako bežné motorové vozidlá, ale ponúkajú aj lepšie zrýchlenie a nižšie emisie. Nedávna štúdia Consumer Reports (CR) uvádza, že počas životnosti elektromobily ušetria majiteľom od 3000 do 16 000 USD na nákladoch na údržbu a prevádzku. Dokonca aj plug-in hybridy šetria svojim majiteľom peniaze v porovnaní s ich náprotivkami poháňanými benzínom. Nižšie prevádzkové náklady a náklady na údržbu podľa CR viac než vyvažujú vyššiu kúpnu cenu elektrického vozidla poháňaného batériou.
Pokiaľ však kúpna cena zostane nad 35 000 USD, plne elektrické vozidlá zostanú luxusným tovarom. Elon Musk si stanovil za svoj ďalší veľký cieľ zmeniť túto skutočnosť. Najväčší výrobca elektrických vozidiel na batérie pracuje na technologickom pokroku, ktorý by znížil náklady na batérie o 50 percent a o podobnú hodnotu zvýšil ich dojazd. Podľa Muska sa tak vytvára základ pre to, aby Tesla o tri roky vyrobila elektromobil s dlhým dojazdom len za 25 000 dolárov. Treba dodať, že konkurenti Tesly sa snažia dosiahnuť rovnaké ciele.
Tesla už má model, ktorý dokáže na jedno nabitie prejsť 640 km, čo je viac ako elektromobily ktoréhokoľvek z jej konkurentov. A tvrdí, že kupujúci si budú môcť budúci rok zaobstarať verziu jej vlajkovej lode Model S, ktorá dokáže prejsť na jedno nabitie takmer 840 km, a to len za 140 000 dolárov. Konkurenčný startup Lucid Motors však tvrdí, že už má sedan, ktorý dokáže na jedno nabitie prejsť viac ako 800 km. Nedávno predviedol vozidlo Lucid Air. ektromobiloch na batérie.
Zdroj: nextcity.org.