CANON_leto2024 CANON_leto2024 CANON_leto2024

BMW XM / Darček k narodeninám

0

BMW XM je auto, ktoré nezostane nikde bez povšimnutia. Jeho monumentálne rozmery a do detailu prepracovaný dizajn hrajú jednoducho na efekt. Tento model si totiž značka BMW M GmbH nadelila ako narodeninový darček k svojim 50. narodeninám. BMW XM je novou interpretáciou konceptu Sports Activity Vehicle (SAV) a je to prvý originálny výtvor divízie BMW M od legendárneho BMW M1. Na začiatok preto treba uviesť, že XM nevychádza zo žiadneho iného vozidla BMW a je samostatným modelom BMW M.

 

Ako jubilejný model BMW XM, pochopiteľne, nekončí pri dizajne. Rozhodujúca je technika pod kapotou a treba uznať, že tu konštruktéri rozhodne nešetrili. Nové BMW XM je plug-in hybrid so systémovým výkonom až 480 kW a krútiacim momentom 800 Nm. Pohon zabezpečuje kombinácia novo vyvinutého 4,4-litrového benzínového osemvalca V8 s najmodernejšou technológiou M TwinPower Turbo s výkonom 360 kW a elektromotor s výkonom 145 kW. Výkon sa prenáša na všetky kolesá prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic. Pri pohotovostnej hmotnosti 2700 kilogramov vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,3 s, maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, v prípade voliteľného balíčka M Driver až na 270 km/h. Vozidlo je vybavené batériou s kapacitou 29,5 kWh, z ktorej sa využíva 25,7 kWh. BMW sa, žiaľ, drží stále svojho jednofázového nabíjania s výkonom iba 7,4 kW, takže na nabitie si počkáte takmer 4,5 hodiny. To v podstate vylučuje možnosť, že by ste si auto dobili počas zastávky na dlhšej trase, takže celkový efekt plug-in hybridu pri dlhých cestách bude iba ten, že vozíte zbytočne ťažký akumulátor. Výrobca udáva elektrický dojazd na úrovni 82 – 88 km podľa WLTP, pri redakčnom teste sa nám podarilo dosiahnuť 92 km. Výrazná predná časť s delenými svetlometmi, podsvieteným obrysom prednej masky, v našom prípade so zlatým lemom a veľkými ľadvinkami prívodu vzduchu, vyzerá majestátne a vyzývavo. Bočný pohľad s pásom v zlatej farbe dopĺňajú zlaté akcenty integrované do prednej a zadnej časti vozidla. Vzadu karoséria takmer bezšvovo prechádza do plochého zadného okna so stieračom vsadeným do skla. Dynamické zadné svetlá vystupujú z profilu zboku a pokračujú asi do jednej štvrtiny zadných dverí. Spodnej časti dominuje rozdelený mohutný difúzor, orámovaný zlatými akcentmi, a štvorica šesťhranných koncoviek výfukov usporiadaná po stranách nad sebou.

Dizajnovým orgiám je podriadený aj luxusný, na jazdca orientovaný kokpit so štandardnými M multifunkčnými sedadlami vpredu a exkluzívnymi M Lounge vzadu. Zadné sedadlá s predĺženými sedákmi pripomínajú skôr sedenie na gauči a dávajú najavo štvormiestne usporiadanie kokpitu. Vyhrievané opierky chrbta sa tiahnu až do bokov kabíny a prídavné vankúše poskytujú vysokú úroveň luxusu a pohodlia. Špecialitou je sochársky tvarovaný strop s trojrozmernou prizmatickou štruktúrou a výrazným bočným osvetlením, ktoré navodzuje atmosféru divadla. Štandardne je vo výbave 4-zónová klimatizácia. Zvukový systém bol v našom prípade voliteľný špičkový Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System so stropnými reproduktormi. Štandardne je súčasťou systém BMW IconicSounds Electric, ktorý zvyšuje radosť z jazdy v režime výlučne elektrického pohonu systému M HYBRID. M-špecifický zvuk bol vyvinutý ako súčasť spolupráce skupiny BMW s filmovým skladateľom Hansom Zimmerom.

BMW XM má k dispozícii aj najväčší výber systémov na automatizované jazdenie a parkovanie, aký bol kedy dostupný pre model BMW M, a vcelku ide o jedno z najvybavenejších vozidiel na trhu. V štandardnej výbave Driving Assistant zahŕňa výstrahu pred kolíziou, výstrahu pred opustením jazdného pruhu, asistent vyhýbania, informácie o rýchlostných obmedzeniach, manuálnu asistenciu rýchlostného obmedzenia a asistent parkovania Plus so spätným asistentom a panoramatickým pohľadom. Voliteľný Driving Assistant Professional pridáva asistent riadenia a jazdných pruhov, adaptívny tempomat, auto­matický asistent rýchlostného obmedzenia, rozpoznávanie semaforov a aktívnu navigáciu. Špecifický koncept M s tlačidlom M Hybrid dáva na výber režim jazdy a tlačidlom Setup umožní priamy prístup k nastaveniu pohonu, podvozka, riadenia, brzdového systému, M xDrive a regenerácie. Tlačidlom M na volante si potom môžete prepínať dvojicu individuálne zostavených predvolieb. Tlačidlo M Mode umožňuje konfiguráciu zobrazeného obsahu a zásahov asistenčných systémov podľa želania. Sú k dispozícii nastavenia ROAD a SPORT.

Vozidlo používa rovnaký BMW Curved display s dvojicou 12,3" a 14,9" displejov pod jedným prehnutým sklom ako na iných BMW vyššej triedy. Grafika hlavného menu OS BMW 8 je však upravená špeciálne pre tento model. Je viac expresívna, s ostro rezanými hranami v štýle šikmých hrubých pásov evokujúcich logo BMW M. Rovnaký motív nájdete aj v grafike head-up displeja. Systém je kompatibilný s aplikáciou My BMW na diaľkový prístup a výborná je aj bezdrôtová integrácia Android Auto a Apple CarPlay. Vozidlo ako jedno z prvých BMW štandardne využíva 5G konektivitu.

BMW XM je neopakovateľnou kombináciou dizajnu a výkonu, ktorá poslúži predovšetkým na vyjadrenie pocitu najvyššej individuality. Pri pohľade na systémový výkon asi netreba nikoho presviedčať, že ide o špecializované športovo zamerané vozidlo, tak ako sa na rad M patrí. Prvá zaujímavosť, ktorú si všimnete, je oproti bežným BMW nezvyčajné ovládanie automatickej prevodovky. Stupeň D zaradíte posunom páky vpravo, nie dozadu, ako je bežné. Pohyb dopredu a dozadu je vyhradený sekvenčnému radeniu, teda ak na to nevyužívate karbónové pádla pod volantom. Pohybom doľava zaradíte neutrál a pohybom doľava a vpred R. Chce to trošku zvykania, ale nie je to nič náročné. Jazda je naozaj zážitkom, ale aj napriek obrovskému výkonu a plug-in hybridnej technike si pri prudkej akcelerácii chvíľočku počkáte na nástup maximálneho výkonu. Podvozok je naladený pomerne tvrdo a hlavne na hrboľatých okreskách ho cítite. Na druhej strane napriek hmotnosti 2,7 t auto výborne sedí v zákrutách. Istému pocitu z jazdy pomáhajú aj vynikajúce sedadlá s výborným bočným vedením, s nafukovacími bočnicami, masážnou funkciou, odvetrávaním aj vyhrievaním. Zvukový prejav je vo vnútri pomerne dosť stlmený výbornou zvukovou izoláciou a vy väčšinou počúvate vygenerované zvuky. Osobne v tom veľký význam nevidím, ale „proti gustu žiadny dišputát“, niekomu sa to môže páčiť. Pocit z jazdy je výborný, ale oproti elektromobilom, ako je napríklad BMW iX, je pocit zo zrýchlenia slabší. Pre milovníkov benzínu však BMW XM určite má čo ponúknuť. Spotreba sa po necelých 950 km ustálila na 9,8 l/100 km. Ide o kombinovanú spotrebu pri umiernenom jazdení, pričom vozidlo bolo plne nabité iba dvakrát. To zodpovedá predpokladanému bežnému využívaniu vozidla. Samozrejme, pretekárske jazdné kreácie si poľahky vypýtajú viac ako 22 l/100 km. No ak vám ide o zníženie spotreby, receptom je pravidelné denné nabíjanie. Nabíjačka pracuje s výkonom 7,4 kW, takže si na nabitie počkáte takmer 4,5 hodiny. Ak máte rodinný dom a môžete nabíjať cez noc, je to v poriadku. Ináč sa môžete spoľahnúť iba na verejné nabíjanie. BMW XM je trochu rozporuplné auto a vyvoláva viacero otázok, pre koho je vlastne určené, rozhodne však má čím zaujať. Brutálny výkon, exkluzívny, ba až trochu gýčový dizajn, špičkové spracovanie a vynikajúca výbava mnohých potenciálnych používateľov určite nenechajú chladnými. A keby výkonu nebolo stále dosť, je k dispozícii ešte verzia BMW XM Label Red!


Vozidlo má nadštandardnú výbavu asistenčnými systémami vrátane automatického vytvárania bezpečnostnej uličky pri jazde v kolóne

  TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 2,1
  • Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 9,8
  • Elektrický dojazd v teste (km) 92
  • Výkon AC nabíjania na 11kW 3f nabíjačke (kW) 7,2
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) -

Technické údaje:

Výrobca BMW, model XM, spaľovací motor zážihový osemvalec, palivo benzín, objem 4395 cm³, výkon 360 kW/5400-7200 ot./min, krútiaci moment 650/1600-5000 Nm, prevodovka 8AT, výkon elektromotora 145 kW, krútiaci moment elektromotora 280 Nm, systémový výkon 480 kW, systémový krútiaci moment 800 Nm, objem palivovej nádrže 69 l, kapacita batérie 29,5 (25,7) kWh, poháňaná náprava M xDrive, nabíjanie AC typ konektora Typ 2, nabíjanie AC – výkon nabíjačky 7,4 kW, podpora 3f AC nabíjania 1f, hmotnosť pohotovostná max. 2710 kg, max. rýchlosť 250 (270) km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 4,3 s, spotreba podľa výrobcu 1,6-1,5 l/100 km, elektrický dojazd podľa výrobcu (WLTP) 82 – 88 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Exkluzívny dizajn, výkon, kvalita spracovania, technologická výbava
- Pomalé nabíjanie

Cena modelu od (s DPH): 171 450 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 187 697 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať