
Čínski výrobcovia našli jednoduchý trik ako predĺžiť dojazd elektromobilov cez 1000 km
BYD a ďalšie čínske automobilky siahli po osvedčenom starom triku na predĺženie ich dojazdu – pridali malý benzínový generátor. Na veľtrhu Auto Shanghai predstavili modely ako luxusné SUV Yangwang U8 od BYD či Chery Exeed ET, ktoré s pomocou zabudovaného generátora – tzv. predlžovača dojazdu (range extender) – sľubujú mimoriadny dojazd cez 1000 kilometrov. Toto zariadenie je v podstate malý spaľovací motor s generátorom, ktorý podľa potreby dobíja batérie vozidla.
Nie je priamo prepojený s kolesami, takže vozidlo stále poháňa výlučne elektromotor – aj keď v konečnom dôsledku spotrebúva benzín a produkuje emisie. V Číne zaznamenali elektromobily s takýmto predlžovačom dojazdu (označované skratkou EREV – Extended-Range Electric Vehicle) v uplynulom roku najrýchlejší rast zo všetkých typov pohonu. Predalo sa ich viac než milión, čo predstavuje asi 6 % celkového trhu – vyplýva to z údajov konzultantskej firmy McKinsey.
Technológia EREV je zatiaľ mimo Číny pomerne zriedkavá, no viaceré značky ju už chystajú:
- V USA plánuje koncern Stellantis uviesť verziu svojho pick-upu Ram 1500 s predlžovačom dojazdu.
- Čínska firma Leapmotor (partner Stellantisu) už predstavila model C10 s generátorom pre európsky trh.
- Volkswagen chce uviesť pick-up Scout ako EREV v USA; na autosalóne v Šanghaji už ukázal aj koncept terénneho SUV s týmto pohonom.
- Joint venture Horse Powertrain (spoločný podnik francúzskeho Renaultu a čínskeho Geely) predviedol samostatný benzínový motor-generátor, ktorý možno zabudovať do ľubovoľného elektromobilu.
EREV spadajú do kategórie nabíjateľných hybridov a výrobcovia ich vnímajú ako užitočný medzistupeň v regiónoch, kde je prechod na čisto elektrické autá pomalší – napríklad v Európe a Severnej Amerike. Pri správnom používaní a pravidelnom dobíjaní zo siete produkujú EREV oveľa menej emisií než čisto benzínové autá, zároveň však vodičom odstraňujú obavy z obmedzeného dojazdu.
Podľa prieskumu publikovaného McKinsey & Company by po vysvetlení princípu takéhoto vozidla takmer štvrtina opýtaných zákazníkov v Európe a USA zvážila EREV ako svoje ďalšie auto. Vozidlá s generátorom sú vhodné na dlhé cesty a výborne sa hodia napríklad pre pick-upy ťahajúce lode alebo prívesy – čisto elektrickému pick-upu vydrží pri ťahaní batéria totiž len okolo 100 km. Vyhliadky tejto technológie v Európe sú však menej jasné, keďže EÚ plánuje od roku 2035 prejsť na 100 % predaj vozidiel bez emisií.
Niektoré krajiny, najmä Nemecko, presadzujú výnimky pre alternatívne menej znečisťujúce palivá, no neistota pretrváva. Šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume vidí v predlžovačoch dojazdu veľkú výhodu: podľa neho sú „veľmi dobrou príležitosťou, ako znížiť vstupnú bariéru pre ľudí pri prechode na elektromobilitu“. Zároveň ale dopĺňa, že „z dlhodobého hľadiska je elektrická mobilita nadradená“, keďže očakáva, že vývoj batérií už o niekoľko rokov umožní dosahovať podobne dlhý dojazd aj čisto elektrickými autami.
Hybridné elektromobily s generátorom tak dnes predstavujú praktické riešenie tam, kde majú motoristi stále obavy z dojazdu bežných elektroáut. Čínske firmy nimi dokázali prilákať množstvo zákazníkov a ich príklad nasledujú aj západné automobilky. Hoci ide pravdepodobne o prechodnú fázu, kým batérie nebudú výkonnejšie, aktuálne ponúknutý dojazd nad 1000 km je lákavou kombináciou výhod elektrického aj spaľovacieho pohonu.
Zdroj: Tech in Asia
Zdroj Foto: depositphotos.com.