
Cupra Born VZ / Krásavec do rodiny
Elektrických hot hatchbackov dosiaľ na trhu nie je veľa a spočítali by sme ich ľahko na prstoch jednej ruky. Teraz však „do partie“ vstupuje očakávaná novinka Cupra Born VZ, ktorá posúva latku výkonnosti a jazdných vlastností elektromobilov v tejto triede na novú úroveň.
Cupra Born VZ prichádza niekoľko rokov po predstavení prvého elektrického modelu značky Cupra, ktorý bol v podstate iba jemne upraveným modelom Volkswagenu ID.3. Model VZ, samozrejme, takisto stavia na týchto základoch, ale s ambíciou byť skutočným hot hatchom a ponúkať výkon bez kompromisov. VZ ako Veloz je španielsky výraz označujúci rýchlosť a novinka vás už na prvý pohľad nenechá na pochybách, že si ju s ňou užijete. Aj keď exteriér na prvý pohľad vyzerá podobne ako pôvodný Born, prináša dve nové farby karosérie, znak VZ na zadnej časti a štýlové 20-palcové kolesá s aerodynamickými vložkami. Tento trochu konzervatívny prístup však dáva zmysel, pretože pôvodný Born bol veľmi dobre prijatý a v minulom roku sa ho predalo 45 300 kusov. Je teda jasné, že dizajn modelu si našiel svojich fanúšikov a významne prispel k rastúcej popularite značky Cupra. My sme ho testovali vo veľmi príťažlivej zelenej farbe Dark Forrest, ktorá vás spolu s doplnkami v medenej farbe nikde nenechá nepovšimnutých. Táto kombinácia sa skutočne podarila a dáva autu veľmi exkluzívny dynamický vzhľad.
Prístrojový panel trvale zobrazuje stav batérie (SOC) v percentách aj predpokladaný dojazd
V rámci koncernu Born VZ zdieľa veľa technológií s pripravovaným modelom Volkswagen ID.3 GTX, ktorý však príde na trh až niekoľko mesiacov po tejto Cupre. To podčiarkuje význam značky Cupra v rámci koncernu Volkswagen.
Zásadné zmeny sa, samozrejme, odohrali pod kapotou. Born VZ využíva novú pohonnú jednotku, ktorú nájdete aj v novej verzii ENYAQ 85, tu však ponúka o 40 % viac výkonu, o 75 % vyšší krútiaci moment a mierne dlhší dojazd vďaka novej 84 kWh batérii (využiteľných 79 kWh). Zlepšené bolo zavesenie kolies, ako aj stabilizátory a brzdový systém, aby auto dokázalo zvládnuť zvýšený výkon. Okrem toho sa do interiéru dostali športové sedadlá Sabelt, ktoré poskytujú výnimočný komfort aj oporu pri dynamickej jazde. Čo sa týka výkonu, Born VZ zašiel oveľa ďalej ako jeho predchodca. Výkon vzrástol na 240 kW, zatiaľ čo krútiaci moment sa zvýšil na 545 Nm. Auto zrýchli z 0 na 100 km/h len za 5,6 sekundy, teda o viac než sekundu rýchlejšie ako predchádzajúci model. Maximálna rýchlosť sa zvýšila zo 160 km/h na 200 km/h. Nová batéria zvyšuje dojazd na 587 km, čo je výnimočný výsledok vzhľadom na vyšší výkon auta. Vozidlo podporuje DC nabíjanie s maximálnym výkonom 185 kW a AC nabíjanie s výkonom 11 kW. Batéria má vstavané vyhrievanie, ktoré sa zapína automaticky, ak máte na trase plánovanú nabíjačku ako niektorý z bodov. Môžete ho však zapnúť aj ručne, no treba na to myslieť popredu, pretože optimalizácia teploty trvá okolo 40 – 50 minút v závislosti od vonkajšej teploty a teploty batérie. V menu optimalizácie batérie si môžete pozrieť aktuálny stav optimalizácie, kde vozidlo zobrazuje maximálny dostupný nabíjací výkon.
V menu optimalizácie batérie si môžete pozrieť aktuálny stav optimalizácie, kde vozidlo zobrazuje maximálny dostupný nabíjací výkon
Za volantom Born VZ si okamžite všimnete tri veci – množstvo priestoru v kabíne, vynikajúce športové sedadlá Sabelt a intuitívne rozloženie ovládacích prvkov. Sedadlá sú elektricky ovládateľné a pohodlné, no zároveň pevné a poskytnú výbornú oporu pri ostrej jazde v zákrutách. Tlačidlá na volante umožňujú rýchle prepínanie medzi rôznymi jazdnými režimami. Jazda je prekvapivo zábavná, s ostrým riadením a skvelou trakciou. Aj na mokrej vozovke systém trakčnej kontroly umožňuje plynulú a rýchlu jazdu bez straty stability.
Novinkou v modeli VZ je štandardne dodávaný systém Dynamic Chassis Control (DCC), ktorý umožňuje nastavenie tuhosti podvozka. Toto je vítaná funkcia, pretože Born má prirodzene tuhší podvozok a možnosť ho zjemniť zlepšuje komfort pri každodennej jazde.
V interiéri nového Born VZ nájdete niekoľko zlepšení, medzi ktorými dominuje nový 12,9-palcový dotykový displej. Celý interiér je ako pokračovanie z exteriéru doplnený rôznymi akcentmi a prešívaním vo farbe medi. V kombinácii s viacerými odtieňmi sivej to vyzerá veľmi efektne a dodáva to interiéru prémiový vzhľad. Priestor na stredovej konzole možno zakryť roletkou a odkladacia plocha s bezdrôtovým nabíjaním telefónu je umiestnená síce nekonvenčne, ale prakticky pod hranou lakťovej opierky. Veľmi pekne je urobené aj ambientné osvetlenie, ktoré v noci presvitá aj cez mriežkované panely na dverách. Operačný systém je tentoraz dobre vyladený a počas testovania sme nezaznamenali žiadne zaváhania. Grafika je prispôsobená modelu a je zvládnutá veľmi pekne a prehľadne. Systém Smart Light, obdoba obľúbeného ID.Light z Volkswagenov ID, je veľmi užitočný a zaujímavý systém, ktorý vodiča naviguje pomocou svetelných signálov. Zvukový systém Sennheiser poskytuje výbornú kvalitu zvuku, ktorá ešte viac zvyšuje komfort pri jazde.
Jazdenie v Born VZ je veľmi príjemné a zábavné a v niektorých aspektoch pripomína motokáru. Výkon je volený rozumne, takže auto nie je zbytočne „premotorované“, ale dokážete si v ňom užiť dynamickú jazdu a rozhodne nebudete brzdou v premávke. Riadenie je ostrejšie a auto ochotne ide do zákruty. Práca asistentov je na vysokej úrovni a otravné pípania možno jednoducho vypnúť klávesovou skratkou. Predné LED svetlá majú funkciu hmloviek a prisvetľovania do zákrut, ale obmedzujú sa iba na automatické prepínanie diaľkových svetiel bez matrixovej funkcie. V noci však svietia dobre, s homogénnym svetelným poľom.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km):16,9 - 21,8 -23,9
- Dojazd v teste (km): 460 - 330
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 184
- Čas nabíjania 10-80 % (min): 26
Technické údaje:
Cupra Born VZ: batéria – celková kapacita: 84 kWh, využiteľná kapacita 79 kWh, poháňaná náprava – zadná, výkon motora 240 kW, krútiaci moment 545 Nm, typ konektora na DC nabíjanie CCS, max. výkon DC nabíjania 185 kW, výkon AC nabíjačky 11 kW, typ AC nabíjania (počet fáz) 3f, max. rýchlosť 200 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,9 s, dojazd WLTP 508 – 599 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Dizajn, spracovanie, technologická výbava, jazdné vlastnosti
- Nič podstatné
- Cena modelu od (s DPH): 34 940 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 48 460 EUR