SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Cyklistov a kolobežkárov je na cestách stále viac. Toto sú pravidlá nielen pre nich

Bezpečnosť
3

Na Slovensku je cyklistika stále atraktívnejšia. Dobrá správa je, že tak, ako stúpa počet milovníkov bicyklov, stúpa aj ich opatrnosť, keďže z dlhodobého hľadiska počet usmrtených cyklistov klesá. Tento trend sa snaží podporiť aj spoločnosť Continental v rámci kampane "#Share the road". Tá je založená na osvete a na radách, týkajúcich sa ohľaduplnosti ku všetkým účastníkom cestnej premávky, či už ide o vodiča osobných alebo nákladných vozov, motocyklistov, cyklistov alebo chodcov.

Ohľaduplnosť – spoločný menovateľ bezpečnosti na cestách
Z prieskumu vyplynulo, že vac ako 60% vodičov aj cyklistov bolo svedkami incidentu, kedy jazdec na bicykli ohrozil alebo obmedzil človeka za volantom automobilu. Pozoruhodné však je, že podobne to platí aj naopak, pretože dve tretiny opýtaných zaznamenali ohrozenia cyklistov automobilom. Ako predchádzať týmto zbytočným incidentom? Riešením je ohľaduplnosť!

Predbiehanie cyklistov patrí k veľkým témam. Vodiči by mali predbiehať na prehľadnom úseku, kde majú istotu, že neohrozia seba, cyklistov a ani tých, ktorí idú v protismere. Počas manévru by auto malo cyklistu obchádzať s minimálne 1,5 metrovým bočným odstupom. Práve dostatočný bočný odstup považuje väčšina ľudí za najdôležitejší (80% účastníkov prieskumu).

Pre 60% opýtaných je podobne dôležitý aj správny výber miesta k tomuto manévru. Viac ako 40 % opýtaných si nemyslí, že by malo auto počas predbiehania výrazne spomaliť. V tomto prípade záleží na situácii. Pokiaľ motorista dobehne cyklistu na úzkom úseku alebo pred zákrutou, mal by spomaliť a predbiehať až na vhodnej časti cesty.

Situácie, pri ktorých nie je vhodné cyklistu predbiehať:

1) Na križovatke, tesne pred odbočením vpravo - cyklista môže byť na križovatke v rovnakú chvíľu ako automobil, ktorý sa chystá odbočiť vpravo a môže dôjsť k zrážke. Týmto nehodám sa dá predísť tým, že vodič neobehne cyklistu tesne pred križovatkou a nechá ho prejsť ako prvého. Obe skupiny tiež nesmú zabúdať na včasné upozornenie o zmene smeru jazdy.

2) Pred prechodom pre chodcov - pri tejto situácii môže do premávky vstúpiť chodec, ktorému dáva cyklista prednosť. Vozidlo, ktoré má v úmysle predbehnúť cyklistu ešte pred prechodom, už nestihne zareagovať a môže dôjsť k zrážke s chodcom. Zároveň na mestských priechodoch s ostrovčekmi nemôže vodič dodržať dostatočný bočný odstup a cyklistu by predbiehal veľmi tesne.

3) Na kruhovom objazde - cyklisti sa tu často radia viac vľavo, aby objazd prešli čo najrýchlejšie. Pre bezpečné prejazd tu platia rovnaké pravidlá ako pri predbiehaní pred križovatkou v bode 1.

4) Ak cyklista ide úmyselne stredom jazdného pruhu - môže sa práve pripravovať na odbočenie vľavo, alebo je cesta príliš úzka na dodržanie bezpečného bočného odstupu.

Vodiči automobilov tiež nesmú zabúdať na to, že aj počas vystupovania z vozidla môžu ohroziť ostatných účastníkov premávky. Často sa stáva, že vodič otvorí dvere od auta tesne pred prechádzajúcim cyklistom. V Holandsku prišli na to, ako týmto nehodám predchádzať. Možno sa návod bude hodiť aj u nás: pravidlo "holandského chvatu" je jednoduché. Pri vystupovaní otvára vodič dvere vzdialenejšou pravou rukou. Tento pohyb ho donúti pootočiť trup a umožní mu tak získať lepší výhľad dozadu z okna aj zrkadla.

Cyklisti môžu prispieť k väčšej bezpečnosti tým, že budú predvídavejší. Napríklad, pri horšej viditeľnosti by nemali zabúdať na reflexné prvky a dobré osvetlenie, pretože inak sa stávajú pre vodičov takmer neviditeľnými. Okrem povinných prvkov výbavy, ako sú biele odrazové sklo vpredu, červené vzadu a oranžové na oboch pedáloch a lúčoch kolies, musí byť bicykel za zníženej viditeľnosti vybavený aj bielym svetlom vpredu a červeným vzadu. V posledných rokoch je k dispozícií tiež cyklistické oblečenie, ktoré obsahuje reflexné prvky a cyklista je tak ešte lepšie viditeľný.

Slováci sa zhodnú na tom, že u nás existuje málo cyklotrás, prípadne že nie sú dostatočne kvalitné. Spokojnosť v tomto smere prejavuje iba 17% obyvateľov. Hlavným problémom pritom nebýva ich kvalita, ale predovšetkým množstvo, to si myslí viac ako polovica respondentov (65%).


*Prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., vykonaný v období 19. - 27. februára 2019 na vzorke 500 respondentov zo Slovenskej republiky vo veku 18 - 70 rokov.
 
Zobrazit Galériu

Continental Barum s.r.o.

Všetky autorove články
smart city doprava elektromobil kolobezka bicykel bateria nabijanie bezepcnost

3 komentáre

nezmyselny nadpis aj clanok, aj cely autor reakcia na: Cyklistov a kolobežkárov je na cestách stále viac. Toto sú pravidla nielen pre nich

2.10.2019 14:10
Pravda je, ze cyklistov je na SVK cestach smutne malo. Slovaci bicykle skoro vobec nepouzivaju. Vacsinou sa vozia v autach alebo sedia doma. Na cestach ani nie je miesto pre bicykle a ani nie su cyklo chodniky v potrebnom mnozstve a pouzitelnej kvalite. Moze za to vlastizradca, zlodej Fico a jeho banda.
Reagovať

K terminológii reakcia na: Cyklistov a kolobežkárov je na cestách stále viac. Toto sú pravidla nielen pre nich

2.10.2019 10:10
Uvedené body vyzerajú ako odporúčania, nie ako pravidlá, a to skôr pre motoristov, než pre cyklistov, čo nekorešponduje s názvom článku. Postrádam odporúčania pre cyklistov, pretože zďaleka nie všetci jazdia s ohľadom na ostatných účastníkov cestnej premávky. Auto potrebuje na manévrovanie viac času a priestoru, než bicykel, čo by si mali cyklisti uvedomiť, než mu skrížia cestu. A samostatná kategória je jazda cyklistov po chodníkoch, kde niektorí pripravujú chodcom infarktové stavy a niekedy aj zranenia.
Reagovať

RE: K terminológii reakcia na: K terminológii

3.10.2019 14:10
nuz auta by mali jazdit po ceste, cyklisti po ceste pre cyklistov, ak nie je tak po ceste a chodci po chodniku
nie je dost miesta aby vsetci mohli mat svoje vyhradene cesty ci chodniky, preto zakladne mentalne nastavenie vsetkych ucastnikov na ceste by malo byt 'share the road' - teda zdielaj cestu, nie je tu len pre teba a bud ohladuplny k ostatnym - ci motorista k cyklistom alebo naopak.
na Slovensku je ohladuplnost vodicov voci cyklistom horsia a vacsina je nastavena, ze cesta je pre auta bicykle nech nezavadzaju - ale mierne sa to zlepsuje, chvalabohu (subjektivny pocit), cyklisti su menej chraneni v pripade stretu, co spolu s neohladuplnostou je hlavny dovod toho, ze ich je malo na cestach a pritom cyklodoprava je pri vzdialenostiach radovo par km efektivnejsi sposob dopravy
predvidavost je dolezita pre vsetkych, cyklista musi vela predvidat, inak sa moze dostat do zivot ohrozujucej situacie
ja dochadzam bicyklom do prace takmer 20km (teda 40km denne), patrim medzi tych stastnych, pre ktorych je 90% z trasy vyhradeny cyklisticky chodnik a po cestach idem len asi 10% z toho, keby som mal takto ist vacsinou popri frekventovanej ceste, asi by som sa neodvazil, alebo mozno by som uz aj nebol, keby som sa odvazil

osvedcilo sa mi ked sa na ceste spravam predvidatelne a jasne si vezmem svoju poziciu - teda nejazdim po obrubnikoch, ukazujem zmeny smeru a neskacem pod auta.. no a ked clovek ide v slusom tempe aj tym autam sa jednoduchsie manevruje ;)
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať