SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Digitálna gramotnosť na Slovensku 2022 v optike pandémie Covid-19

Tlačové správy
0

Inštitút pre verejné otázky (IVO) so svojimi partnermi – spoločnosťami Slovak Telekom a Accenture, predstavil 5.5.2022 na online tlačovej konferencii výsledky dlhodobého analyticko-monitorovacieho projektu Digitálna gramotnosť na Slovensku. Projekt od roku 2005 mapuje jeden z kľúčových predpokladov úspešnej transformácie na informačnú spoločnosť a znalostnú ekonomiku – pripravenosť širokých vrstiev obyvateľstva na používanie moderných informačných a komunikačných technológií (IKT).

Vzhľadom na vývoj celosvetovej pandémie Covid-19 v roku 2020 boli milióny ľudí na celom svete (Slovensko nevynímajúc) prinútené svoje bežné každodenné fungovanie, rutinu či štýl života presunúť do online priestoru. Napríklad už na začiatku pandémie, v jarných mesiacoch 2020, prešlo na home office na Slovensku až 48% všetkých zamestnancov. Veľký tlak na takýto prechod zaznamenali tiež štátne a verejné inštitúcie, keď ich hygienicko-epidemiologické opatrenia prinútili riešiť agendu s občanmi prioritne elektronicky. Na druhej strane, do online priestoru boli nútené presunúť svoje služby a produkty aj firmy a korporácie vo väčšine sektorov ekonomiky, a tak (aspoň sčasti) udržať pracovné miesta a zachrániť sa pred úpadkom či krachom. Napokon jednou z najvýznamnejších spoločenských zmien bolo dištančné vzdelávanie detí a mládeže, ktoré dva roky (s krátkymi prestávkami) prebiehalo prevažne online formou.

Úspech alebo neúspech všetkých týchto zmien je priamo závislý od úrovne digitálnych zručností obyvateľstva, infraštruktúry či implementácie digitálnych procesov u zamestnávateľov, poskytovateľov komerčných e-služieb či e-služieb štátu a verejných inštitúcií. V dlhodobom horizonte sa kritickým bodom ukazuje najmä adaptácia obyvateľov na IKT daná úrovňou ich digitálnych kompetencií – digitálnej gramotnosti. Výskumy IVO v uplynulých sedemnástich rokoch ukázali, že vonkajšími „motivátormi“ digitálnej gramotnosti môžu byť tak ľudia, ako aj rôzne sociálne prostredia, životné situácie či poskytované služby. Preto je na mieste otázka, akú úlohu v rozvoji digitálnej gramotnosti zohráva práve samotná pandémia, resp. nakoľko je jej motivačným prvkom. Zámerom projektu bolo preto zistiť, ako prispeli zmeny spôsobené pandémiou Covid-19 k rozvoju digitálnej gramotnosti na Slovensku.

Reprezentatívny prieskum na výberovej vzorke 1 003 respondentov starších ako 18 rokov sa tak zameriava nielen na všeobecné otázky ako je napr. adaptácia ľudí na moderné IKT, podiel digitálne gramotných a negramotných, úroveň ich digitálnych zručností či progres v tejto oblasti, ale aj na to:

  • aký vplyv na zlepšenie digitálnych zručností a intenzitu využívania moderných technológií mala pandémia Covid-19,
  • kto alebo čo najviac pomohlo k ich rozvoju,
  • ktoré situácie a zmeny spôsobené pandémiou prispeli k tomu, že sa ľudia zlepšili, naučili niečo nové, príp. intenzívnejšie využívali moderné informačné technológie,
  • aké elektronické služby štátu a verejných inštitúcií obyvatelia počas pandémie využili a ako s nimi boli spokojní.

Podrobnejšie informácie o výsledkoch projektu nájdete v tlačovej správe, výskumnej správe a prezentácii.

Download:
Tlačová správa [PDF]
Digitálna gramotnosť na Slovensku 2022 v optike pandémie Covid-19 [PDF]
PowerPoint prezentácia z tlačovej konferencie [PDF]

Inštitút pre verejné otázky

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať