
Fiat F500e / Výkonná elektrická „štýlovka“

Nový model F500e však na to ide inak. Vozidlo je postavené na úplne novej platforme a na prvý pohľad zaujme nezameniteľným talianskym dizajnom, bohatou technologickou výbavou aj slušnými parametrami pohonného systému. Potvrdzuje to aj zisk prestížneho ocenenia za najlepší priemyselný dizajn Red Dot Award 2020 v októbri minulého roka. Nový elektrický model prichádza v troch karosárskych verziách: hatchback, cabrio a úplnou novinkou je 3+1, ktorá je vybavená tretími malými dverami. Tie sa otvárajú v opačnom smere a sú bez stredového stĺpika, takže môžete pohodlnejšie nasadnúť do vozidla, ľahšie nakladať alebo vykladať veľké predmety, prípadne komfortnejšie usadiť dieťa na zadné sedadlo. Po zatvorení dverí však rozdiel od ostatných verzií neuvidíte. Nový F500e sa bude vyrábať už iba v elektrickej verzii, no pre fanúšikov spaľovacích motorov zatiaľ zostáva vo výrobe pôvodný model. F500e je dostupný s dvoma kapacitami batérie, využiteľných 23,6 kWh alebo 42 kWh. Motor poháňajúci prednú nápravu má s menšou batériou výkon 70 kW, s väčšou 87 kW a v oboch prípadoch krútiaci moment 220 Nm.
Aj keď sa výkon motora môže zdať malý, vďaka relatívne nízkej hmotnosti dáva autu slušnú dynamiku a tvrdší podvozok zabezpečuje dobré jazdné vlastnosti aj pri prejazde zákrut. Nový F500e je v podstate vo všetkých smeroch väčší ako pôvodný model. Je o 6 cm dlhší aj širší a o 20 mm narástol aj rázvor. Výrazný poznávací znak sú nové predné LED svetlá, ktoré sú rozdelené na dve časti, vrchná zasahuje do prednej kapoty a je v štýle pôvodnej päťstovky. Logo FIAT na prednej kapote nahradilo veľké logo 500. Zadné skupinové svetlá sú skôr hranaté a takisto kompletne zverené LED. Novinka je dostupná v 4 úrovniach výbav: Action, Passion, Icon a top verzia La Prima. Už základný model F500e Action obsahuje všetky asistenčné a bezpečnostné systémy, ako napríklad sledovanie úrovne koncentrácie vodiča, autonómne núdzové brzdenie, ktoré dokáže rozpoznať aj cyklistov a chodcov, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, systém varovania pred opustením jazdného pruhu alebo rozpoznávanie dopravných značiek. Infotainment umožňuje pripojenie cez bluetooth aj cez Wi-Fi a podporuje bezdrôtové pripojenie Android Auto aj Apple CarPlay. Ja som mal na test výbavu La Prima, ktorá je najvyššou a vlastne uvádzacou. Prístrojovej doske dominuje obrovský 10,25" dotykový displej s radom ovládacích tlačidiel klimatizácie pod ním. Namiesto prevodovky je tu iba štvorica tlačidiel. Tie sú však umiestnené ako iné tlačidlá v rade vedľa seba, čo je podľa mňa veľmi mätúce a ani po týždni jazdenia som si na to nevedel zvyknúť. Myslím, že v tomto prípade mohli konštruktéri prejaviť viac nápaditosti. Pred vodičom je 7" displej v malej kupole, ktorý zobrazuje informácie palubného počítača a ďalších systémov vrátane navigačnej mapy. Tu musím naozaj chváliť, v tejto kategórii áut sa často stretávame s „odfláknutým“ prístrojovým panelom, tu je však možnosťami zobrazenia aj podarenou grafikou veľmi dobrý. Samozrejmosť je mobilná apka na spojenie s elektromobilom, ale aj pripojenie vozidla na internet. Mobilnú aplikáciu sa mi však počas testu nepodarilo sprevádzkovať.
Nová F500e ponúka možnosť AC nabíjania s výkonom 2,3 kW alebo za príplatok s výkonom až 11 kW. Základná verzia 500 Action disponuje aj DC nabíjaním s výkonom 50 kW. Všetky vyššie výbavy Passion, Icon a La Prima majú štandardne DC rýchle nabíjanie s výkonom 85 kW. Počas testu sa mi však nepodarilo prekročiť 65 kW, čo mohlo byť spôsobené vysokými vonkajšími teplotami. Napriek tomu je nabíjanie dostatočne rýchle a na 80 % sa dostanete asi za 30 minút. Príjemne prekvapila nízka spotreba. Pri jazde v meste a po okreskách nie je problém dosiahnuť spotrebu 11,4 kWh/100 km, po diaľnici sa vyšplhá na 15 – 16 kWh/100 km. Počas celého testu sa nám spotreba po 900 km ustálila na 13,3 kWh/100 km a dosiahli sme maximálny dojazd 340 km. Za bežných podmienok aj s využívaním klimatizácie sa dojazd pohyboval okolo 280 km.
Ako som sa už zmienil, vozidlo ponúka veľmi dobré jazdné vlastnosti aj zábavné jazdenie. Spracovanie je kvalitné, prekážali mi iba neodvetrané kožené sedadlá. Zadné sedadlá využijete maximálne na prepravu detí a kufor takisto nie je z najväčších. S tým sa však, samozrejme, počíta. Škoda len, že výrobca nevytvoril pod prednou kapotou aspoň priestor na prepravu káblov, respektíve nepribalil nejaký skladnejší, menší. Takto máte polovicu kufra zabratú káblami.
Tak ako som chválil infotainment, musím pochváliť aj prácu jazdných asistentov. Adaptívny tempomat spolupracuje aj so systémom rozpoznávania značiek a pri zaregistrovaní značky ponúkne jej prenesenie. Stačí potvrdiť tlačidlom a je nastavená v tempomate. V úsekoch s dobre viditeľnými pruhmi veľmi dobre pracovalo aj aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu. Vozidlo bolo vybavené aj prednými a zadnými parkovacími senzormi a parkovacou zadnou kamerou. Žiaľ, predné senzory veľmi často reagovali na okolité vozidlá pri každom zastavení na križovatke, takže bolo lepšie ich vypnúť. Svetlá mali plnú automatiku, ale ich svetelný výkon bol iba lepší priemer. Vzhľadom na určenie auta to však úplne stačí.
Čo dodať na záver? Fiat F500e je predovšetkým štýlovka. Ak hľadáte niečo praktické alebo nebodaj s dobrým pomerom cena/výkon, musíte sa poohliadnuť niekde inde. Fiatka sa proste kupuje skôr srdcom, aj keď z technickej stránky určite takisto má čo ponúknuť. Stačí iba predýchať cenu J.
Technické údaje:
• Model Fiat F500e La Prima, kapacita batérie 42 (37,3) kWh, poháňaná náprava predná, výkon motora 87 kW, krútiaci moment 220 Nm, nabíjanie DC typ konektora CCS, nabíjanie DC max. výkon 85 kW, nabíjanie AC Typ 2 3f/11 kW, hmotnosť prázdna 1465 kg, max. rýchlosť 150 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9 s, dojazd 158-174 km, spotreba podľa výrobcu 16,2 kWh/100 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Jazdné vlastnosti, možnosti nabíjania, technologická výbava, dojazd, bezdrôtový Android Auto aj Apple CarPlay
- Neodvetrané sedačky, nedoriešené uloženie nabíjacích káblov
• Cena modelu (EUR s DPH): 27 800 EUR, testované vozidlo: 34 900 EUR
TESTY:
• Spotreba v teste (kWh/100 km): 11,4-15
• Dojazd v teste (km): 280-340
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 49
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 34
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 68
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 28
Zobrazit Galériu