NICEBOY_102021 NICEBOY_102021 NICEBOY_102021

Mercedes-Benz eVito Tourer / Veľkopriestorový elektrický pracant

0

Automobilka Mercedes-Benz ako jedna z prvých zareagovala na situáciu na trhu a priniesla rovno dvojicu veľkých elektrických MPV. Táto kategória bola totiž výrobcami elektromobilov dosiaľ obchádzaná, a ak sa aj nejaký elektromobil s väčším priestorom na trhu objavil, vždy šlo o veľké množstvo kompromisov, hlavne čo sa týka dojazdu a rýchlosti nabíjania. Po modeli EQV300, ktorý sa radí do prémiovej triedy, prichádza aj nové eVito, ktorý môžete mať v úžitkovej verzii alebo tak ako v našom prípade vo verzii Tourer. Na rozdiel od EQV300 určeného aj súkromným po­užívateľom je eVito určené viac na komerčné využitie, či už na komerčnú prepravu osôb ako hotelová kyvadlová doprava, veľkopriestorové taxi, vozidlo na rozvoz zamestnancov, alebo vozidlo služby zdieľanej jazdy. Vo verzii Tourer možno kabínu nakonfigurovať na 6 až 9 osôb. Model eVito využíva platformou modelu EQV a napriek tomu, že akumulátor nie je presne rovnakého typu, má rovnakú celkovú kapacitu 100 kWh. Využiteľná kapacita je takisto 90 kWh. Prednú nápravu poháňa rovnaké hnacie ústrojenstvo (eATS), ktoré integruje menič energie, prevodovku s pevným prevodovým pomerom, chladiacu sústavu, ako aj výkonovú elektroniku. Dosahuje výkon až 150 kW. Sériovo sa dodáva trojfázová vodou chladená nabíjačka s výkonom 11 kW a DC nabíjanie s výkonom 50 kW. Za príplatok je možnosť rozšíriť až na 110 kW. Batériu z vybitého stavu na 100 % tak dokážete nabiť za necelých 10 hodín. Na výkonnej rýchlonabíjačke zvládnete nabitie z 10 na 80 % za 45 minút, na 50 kW nabíjačke to bude trvať takmer 100 minút. Výrobca však udáva dojazd podľa WLTP 360 km, čo zaručuje, že na nabíjačkách tak často nebudete. Pri našom testovaní sme dosiahli pri jazde okreskami + mestom šetrnou jazdou dojazd 420 km, bežne je však reálny dojazd 340 – 370 km. Po diaľnici môžete počítať s 240 – 300 km podľa počasia a vonkajšej teploty. V každom prípade treba poznamenať, že dojazd určite nebude limitujúci faktor pri využívaní vozidla a v porovnaní prepravnej kapacity a dojazdu momentálne veľa konkurentov nenájde.

Hlavný rozdiel medzi eVito Tourer a EQV300 je okrem vonkajšieho dizajnu a komfortného vyhotovenia predovšetkým v technologickej výbave, ktorá je, pochopiteľne, v prípade eVito nižšia. Mal som možnosť obe vozidlá testovať s pauzou jedného týždňa a vďaka tomu som ich mohol veľmi dobre porovnávať. eVito je vybavený jednoduchým multimediálnym systémom s 8,5" dotykovým displejom, okolo ktorého sú rozmiestnené mechanické tlačidlá na prechod k hlavným funkciám. Oproti systému MBUX je to veľký rozdiel, keď navyše v našom vozidle nebola nainštalovaná ani navigácia. Situácia sa, samozrejme, zmenila hneď po pripojení smartfónu s Android Auto, s ktorým systém príkladne spolupracoval, aj keď, žiaľ, iba prostredníctvom kábla. Miesto na uloženie mobilu je v priehradke vpravo pod volantom, kde nájdete aj dvojicu konektorov USB. Umiestnenie mobilu vo mne spočiatku nevzbudzovalo veľkú dôveru, pretože asi tretina z neho vyčnieva von z priehradky smerom dozadu. Ukázalo sa však, že konštruktéri asi vedeli, čo robia, pretože moje obavy z toho, že pri zrýchľovaní mobil z priehradky vykĺzne, sa ani raz nepotvrdili. Pod multimediálnym displejom je umiestnený rad tlačidiel na ovládanie niektorých ďalších funkcií, napríklad jazdnej dynamiky, výstražných svetiel a podobne, a nižšie je panel na ovládanie klimatizácie. Ten je na moje potešenie takisto mechanický a umožňuje aj ovládanie sekcie klimatizácie pre zadnú časť.

Prístrojový panel je tvorený dvojicou ručičkových ukazovateľov rýchlosti a výkonu. V nich sú vnorené ďalšie dva ručičkové ukazovatele, jeden zobrazuje stav nabitia akumulátora a druhý dostupný výkon. V strede prístrojového panela sa nachádza monochromatický LCD displej zobrazujúci údaje palubného počítača a ďalších systémov. Pozitívne hodnotím, že tu možno zobraziť aj stav akumulátora v percentách, čo veľa elektromobilov neumožňuje. Ako som spomínal, technologická výbava je chudobnejšia, v našom prípade bolo vozidlo osadené iba obyčajným tempomatom, aj keď si možno priplatiť aj za adaptívny. Nechýbali však bezpečnostné systémy na detekciu prekážok a chodcov s automatickým brzdením. Nešetrilo sa ani na osvetlení, ktoré je úplne pod taktovkou LED technológie, a to vrátane adaptívnych svetlometov s plnou automatikou.

Ako som spomínal v úvode, eVito Tourer je predovšetkým veľkopriestorový elektromobil na pohodlnú prepravu osôb. Nastupovanie cestujúcich uľahčujú posuvné dvere po oboch stranách, aj keď v tomto prípade bez elektrického ovládania, a veľké zadné dvere. Tie boli v našom prípade takisto bez elektrického ovládania, a tak ich zatváranie vyžadovalo použitie väčšej sily. Nabíjací konektor CCS Combo sa nachádza rovnako ako pri EQV v ľavom prednom rohu. Toto umiestnenie sa ukázalo veľmi praktické, pretože aj keď prídete k nabíjačke z druhej strany, vzhľadom na to, že konektor je hneď vpredu, dĺžka kábla vám vždy postačuje.

Autom sa veľmi dobre jazdí. Pružnosť pohonného systému je aj vďaka krútiacemu momentu 362 Nm dostatočná na bežné jazdenie aj na predbiehanie. Maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 140 km/h, voliteľne na 160 km/h. Výbornej efektivite vozidla prispieva aj možnosť riadenia rekuperácie v 4 stupňoch manuálne alebo v automatickom režime. Priplatiť si môžete aj za vzduchový podvozok Airmatic, v našej výbave však nebol a napriek tomu si auto celkom slušne poradilo aj s našimi občas offroadovými okreskami. Vďaka hmotnosti si však treba dávať pozor hlavne pri jazdení zamokra, keď sa prejavuje nedotáčavosť vozidla. Výkonná dvojitá klimatizácia si bez problémov poradila aj s letnými horúčavami, ktoré počas testu dosahovali viac ako 30 °C. Žiaľ, možno aj pre vysokú spo­trebu klimatizáciu nemožno spustiť diaľkovo cez smartfón, ak auto nie je pripojené k nabíjačke.

V tejto súvislosti je zaujímavá aj mobilná aplikácia Mercedes Pro Connect. Tá je orientovaná na profesionálnych používateľov a firemné flotily a od spotrebiteľskej Mercedes Me sa dosť líši. Umožňuje totiž v administrátorskom režime spravovať viacero áut a sledovať ich polohu aj jazdy. Takisto umožňuje prideľovanie práv jednotlivým vodičom, ktorí si potom môžu kontrolovať základné údaje o vozidle a ovládať nabíjanie či klimatizáciu.

Mercedes eVito je v každom prípade veľmi zaujímavý elektromobil, ponúkajúci veľkú prepravnú kapacitu v spojení s dlhým dojazdom, jednoduchým ovládaním a výbornými možnosťami nabíjania.

Technické údaje:

• Mercedes-Benz eVito Tourer, kapacita akumulátora 100 (90) kWh, poháňaná náprava predná, výkon motora 150 kW, krútiaci moment 362 Nm, nabíjanie DC typ CCS, max. výkon 110 kW, AC nabíjanie Typ 2, 3f/11 kW, max. rýchlosť 140 (160) km/h, dojazd 360 km, spotreba podľa výrobcu 28-28,2 kWh/100 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Prepravná kapacita, dojazd nad 350 km, možnosti nabíjania, jazdné vlastnosti, možnosti rekuperácie
- Spustenie klimatizácie na diaľku iba pri pripojenej nabíjačke

• Cena modelu (EUR s DPH):  68 105 EUR, testované vozidlo: 79 428 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 24,2
• Dojazd v teste (km): 330-420
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 99
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 111
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 45

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať