SAMSUNG_062022 Advertisement SAMSUNG_062022 Advertisement SAMSUNG_062022 Advertisement

Ford Transit Custom PHEV / Elektrina alebo benzín? Oboje...

0

V posledných dvoch rokoch prišlo na trh viacero čisto elektrických dodávok. Problémy brániace ich väčšiemu rozšíreniu sú však zatiaľ podstatne vyššia cena, nedostatočný dojazd a v niektorých prípadoch aj malé užitočné zaťaženie. Výrobca sa preto musí rozhodnúť, akým smerom robiť kompromis.

Ford sa so svojou novinkou snaží niektoré z týchto problémov eliminovať. Ford Transit Custom PHEV je v tomto segmente vôbec prvý model s plug-in hybridným pohonom, a aby toho nebolo málo, používa jedinečný systém sériového hybridu. Na vysvetlenie, väčšina hybridov a plug-in hybridov využíva paralelný hybridný systém. Ten umožňuje pohon elektrickým, spaľovacím alebo oboma motormi v závislosti od režimu jazdy. Sériový hybrid využíva spaľovací motor v spojení generátorom iba na výrobu elektrickej energie a o pohon kolies sa stará vždy iba elektromotor. Po vybití akumulátora môže motor s generátorom priamo vyrábať elektrinu pre elektromotor, prípadne dobíjať akumulátor. Podobný systém používal iba BMW i3 vo verzii s range extenderom.

Pohonný systém sa skladá z benzínového trojvalca EcoBoost, ktorý poháňa generátor s výkonom 90 kW. Pohon kolies zabezpečuje elektromotor s výkonom 93 kW a krútiacim momentom 355 Nm. Vozidlo je vybavené akumulátorom s kapacitou 13,6 kWh, ktorý má podľa WLTP zabezpečiť dojazd až 56 km. Počas testu sme sa s dojazdom dostávali na 40 – 50 km. Nabíjanie je, žiaľ, zverené iba jednofázovej nabíjačke s výkonom 3,6 kW. To znamená, že nabíjanie trvalo v ideálnom prípade takmer 3 hodiny.

Vozidlo má dobré jazdné vlastnosti a jednoduché ovládanie. Kto niekedy jazdil v dodávke, bude tu ako doma. Výhoda, ktorú oceníte práve pri rozvážke alebo doručovaní zásielok v meste, je taká, že v podstate riadite elektromobil, takže odpadá potreba radenia. Jednoducho zaradíte D a idete. 

Vpravo na stredovom paneli nájdete tlačidlo na voľbu jazdných režimov. Môžete voliť zo štyroch režimov jazdy. V úplne elektrickom režime auto ide, kým je dostatok energie v batérii. Ja som väčšinou jazdil v druhom, ­automatickom režime. V ňom vozidlo preferuje jazdu na batériu a spaľovací motor zapína iba vtedy, keď je požiadavka na vyšší výkon čiže väčší odber z batérie alebo keď sa batéria vybije. Ďalší je hybridný režim, ktorý síce tiež preferuje jazdu na batériu, ale snaží sa ju zachovať nabitú na neskôr, takže keď prudšie akcelerujete alebo idete do kopca, zapne sa motor, aby sa batéria nadmerne nevybíjala. Tento režim sa najviac blíži spôsobu práce klasických hybridov, takže odtiaľ je aj jeho názov. V poslednom režime spaľovací motor beží na vyšší výkon, aby počas jazdy nabíjal batériu. Nabíjanie nie je príliš rýchle a, samozrejme, zvyšuje spotrebu, preto je režim vhodný iba v špecifických prípadoch, ak viete, že budete napríklad potrebovať vstúpiť do bezemisnej zóny (čo u nás nie je aktuálne). V podstate vo všetkých bežných situáciách stačí mať zvolený automatický režim a nič nemusíte riešiť. Hybridný režim môže byť výhodný hlavne pri dlhšej ceste, ak viete, že na jej konci pôjdete po okreskách či v meste, kde elektrinu využijete efektívnejšie. Vcelku sa však plug-in hybridný systém najviac hodí na kratšie trasy, na dennú rozvážku tovarov, prepravu mate­riálu a podobne. V takomto režime je systém najefektívnejší a pri rozumnom plánovaní práce a jázd môže byť aj veľmi úsporný. Na jazdu po diaľnici sa veľmi nehodí. So stúpajúcou rýchlosťou klesá aj dynamika a úmerne tomu rastie spotreba paliva. Dynamika sa, samozrejme, nedá porovnávať s osobnými elektromobilmi, na to sa však vozidlo ani nehrá. Vďaka vysokému krútiacemu momentu však dokáže zabezpečiť konzistentný výkon aj po zaťažení. Počas testu som vozidlo testoval aj so zaťažením dvojicou paliet s celkovou hmotnosťou 650 kg. Jazdný prejav sa pritom veľmi nezmenil. Záťah z nuly bol stále citeľný a ani jazda do kopca nerobila žiadne problémy. V členitejšom teréne môže byť nakoniec nasadenie plug-in hybridu oproti spaľovacím verziám výhodou, pretože pri spomaľovaní a jazde z kopca vďaka rekuperácii časť energie vrátite do batérie a môžete znova využiť, takže je jazda hospodárnejšia ako so spaľovacím motorom.

Nákladový priestor nemá žiadne priestorové obmedzenia pre batériu a je rovnako veľký ako pri naftovej verzii. Rozdiel je iba v nosnosti, tá je nižša asi o 200 kg oproti dieselovej verzii a plug-in hybrid navyše nemôže ťahať príves. Vzhľadom na určenie do mesta však ani jedna z vecí nebude veľká prekážka.

Technologická výbava zodpovedá dodávke, takže jej vrcholom je klasický tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Multimediálny systém s 8" farebným dotykovým displejom podporuje Android Auto aj Apple CarPlay. Síce iba cez kábel, ale aj tak si to zaslúži pochvalu. Klimatizácia je takisto iba manuálna. Volič jazdných režimov má aj polohu L na zvýšenú rekuperáciu. Vozidlo však má nízky stupeň rekuperácie zaradený trvale. Trocha na škodu je, že svetlá vrátane diaľkových sú iba halogénové a v noci nesvietia najlepšie. Denné svetlá sú s LED technológiou. Ukazovateľ nabitia batérie je rovnako ako palivomer iba ručičkový a auto zobrazuje iba dojazdy na elektrinu a na benzín. Percentuálny stav batérie sa dozviete iba po zapnutí vozidla. Spotreba veľmi záleží na využívaní, teda na častosti nabíjania a dĺžke jázd. My sme s vozidlom najazdili dovedna 835 km so spotrebou 5,2 l/100 km pri pravidelnom každodennom dobíjaní. S výkonnejšou nabíjačkou by sa dalo zajazdiť aj menej. Po vybití batérie sa spotreba v meste a na okreskách pohybuje okolo 6 – 7 l/100 km, na diaľnici sa však ľahko dostanete aj cez 10 – 11 l/100 km.

Plug-in hybridná verzia Fordu Transit si určite nájde svojich zákazníkov. Pred jej kúpou si však treba zosumarizovať jej používanie, aby to malo aj ekonomický zmysel.

TESTY:

• Spotreba v teste na prvých 100 km (l/100 km) 4,8
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km)  7-9
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km)  5,6
• Elektrický dojazd v teste (km)  40-54
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 3,6

Technické údaje:

• Motor: trojvalec 999 cm3, EcoBoost, 92 kW, elektromotor: 93 kW, 355 Nm, poháňaná náprava: predná, max. rýchlosť: 120 km/h, kapacita batérie: 13,6 kWh, nabíjačka: AC 1f 3,6 kW

PLUSY, MÍNUSY:

+ Úsporná prevádzka, jednoduchá obsluha, dobré jazdné vlastnosti, podpora Android Auto, Apple CarPlay
- Pomalé nabíjanie

• Cena modelu (s DPH): 48 480 EUR

• Testované vozidlo: 51 192 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať