ESET_122021 ESET_122021 ESET_122021 ESET_122021

IONIQ 5 Long Range AWD Premium / Elektromobil, ako má byť

0

IONIQ 5 otvára novú kapitolu elektromobility automobilky Hyundai s úplne novou generáciou elektromobilov, ktoré odteraz budú niesť označenie IONIQ. Prvý z nich, IONIQ 5, sme vám už predstavili pri prvých jazdách, teraz sme však mali možnosť vyskúšať si ho počas štandardného týždenného testu, a tak sme sa mu pozreli na zúbok podrobnejšie.

IONIQ 5 je prvé vozidlo postavené na novej globálnej modulárnej platforme spoločnosti Hyundai Motor Group, určenej pre elektrické vozidlá Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Prichádza s veľmi odvážnym dizajnom, ktorý si nájde svojich priaznivcov aj odporcov. V každom prípade sa však za ním ľudia otáčajú a to sa, samozrejme, počíta. Hyundai išiel s dizajnom do dôsledku, a tak si IONIQ 5 objednáte iba vo veľmi netypických odtieňoch od bielej po oceľovosivú, žiadne pastelové farby. Navyše ho môžete mať v matnej farbe. Dizajn a farebné kombinácie tiež môžu za to, že IONIQ 5 klame telom. Auto vyzerá napohľad menšie, ako v skutočnosti je, a vy máte tendenciu zaradiť ho do veľkostnej kategórie modelu Golf. Nič však nie je vzdialenejšie skutočnosti. Vozidlo totiž využíva rázvor s dĺžkou až 3000 mm, čo je jedna z najväčších hodnôt medzi elektromobilmi a je dokonca väčší ako napríklad Škoda Superb, Škoda ENYAQ iV, Volkswagen ID.4. Rázvor je dokonca rovnaký ako na BMW iX, čo je v súčasnosti najväčšie elektrické SUV. Veľký rázvor však má aj jeden vedľajší efekt, ktorým je väčší polomer otáčania.

Nie je to nič tragické, ale pri parkovaní s tým musíte počítať. Dizajnu dominuje motív pixelov, ktorý nájdete na predných aj zadných LED svetlách, ale aj v interiéri. Naše testovacie vozidlo bolo tentoraz v najvyššej výbave Premium a v najvyššej výkonovej verzii. Tá je vybavená akumulátorom s kapacitou 77,4 kWh, z ktorej sa využíva 72,6 kWh, a dvojicou elektromotorov s výkonom 70 kW a krútiacim momentom 255 Nm vpredu a s výkonom 155 kW a krútiacim momentom 350 Nm vzadu. Maximálny systémový výkon je 225 kW a krútiaci moment 605 Nm. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 185 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 5,2 sekundy. Jedna zo zaujímavostí IONIQ 5 je použitie 800 V nabíjacieho systému s meničmi v motorových jednotkách, vďaka ktorému ho možno okrem bežných rýchlonabíjacích staníc nabíjať aj na ultrarýchlych nabíjacích staniciach, na ktorých ho v ideálnom prípade nabijete z 10 na 80 % kapacity už za 18 minút výkonom až 235 kW. Novinkou je aj funkcia Vehicle-to-Load (V2L), ktorá používateľom umožňuje nabíjanie/napájanie rôznych elektrických zariadení s výkonom až do 3,6 kW (230 V/16 A). Mimochodom, bežné domáce zásuvky poskytnú maximálne 10 A, to znamená 2,3 kW. Konektor V2L, ktorý je súčasťou výbavy Premium, ale po novom ho možno objednať aj k nižším výbavám, sa nachádza pod druhým radom sedadiel a dá sa aktivovať, keď je vozidlo zapnuté. Ďalší konektor V2L máte formou špeciálnej redukcie, ktorá sa pripája do nabíjacieho konektora a funguje, aj keď je vozidlo vypnuté. Môžete tak napájať hoci celú chatku. 


 Zadné skupinové svetlá pokračujú v pixelovom dizajne. Zaujímavé je, že auto nemá zadný stierač, ktorý však bude v zlom počasí chýbať.

Po nasadnutí zistíte, že priestoru je tu na rozdávanie a vďaka menšej hrúbke sedadiel dokonca viac ako v spomínanom BMW iX. Stredovú konzolu možno ručne posúvať až o 140 mm a spodná časť palubnej dosky je rovná a pomerne vysoko, takže nohe nič neprekáža a vy sa tu môžete doslova rozvaľovať. Pri konzole vzadu sa dokonca bez problémov presuniete na sedadlo spolujazdca. Cestujúci vzadu si môžu elektricky posúvať sedadlá a ručne ovládať sklon operadiel. Sedadlo spolujazdca má na boku operadla ovládacie prvky, ktorými môžete ovládať aj posun zadných sedadiel, ak si napríklad tie predné chcete dať do relaxačnej polohy. Pri nej sa predné sedadlá sklopia až do ležiacej polohy a vpredu sa vysunie opierka na nohy. Hyundai tento koncept interiéru nazýva Living Space, niečo ako priestor na život, a neviem, či by sa to dalo nazvať lepšie. Úchvatný je aj prvý pohľad na palubnú dosku. Dvojica 12" displejov s predelom a iba malým rámikom bez akejkoľvek kaplnky vyzerá úžasne a spolu s celkovým kvalitným spracovaním interiéru evokuje pocit, že sedíte v prémiovej triede. Druhý pohľad odhalí, že IONIQ 5 je po dlhom čase (konečne!) prvým autom, ktoré testujeme bez lesklých plôch s klavírnym lakom. Konečne sa našiel výrobca, ktorý pochopil, že používateľ sa nechce celý čas pozerať na ubabrané a zaprášené plochy. To však nie je všetko. Pri bližšom skúmaní zistíte, že použité displeje majú špeciálny antireflexný povrch, vysoké rozlíšenie a špičkový jas, taký vysoký, že ak máte nastavenú veľmi efektnú bielu tému, aj za slnečného dňa si ­bohato vystačíte s nastavením jasu na 50 – 60 %. V noci zas nie je problém s čiernou témou nastaviť jas na 1 – 2 % a podsvietenie je stále dostatočné a homogénne. Displeje by tak kvalitou zobrazenia bez problémov vyhoveli aj použitiu v lietadle, kde je normálne, že sa štandardne rieši kvalitná viditeľnosť displejov za každých svetelných podmienok a bez odleskov. Povrch displejov je navyše antistatický a odolný proti odtlačkom prstov. Patria tak medzi najlepšie displeje, aké dnes môžete vidieť v autách. Za toto si Hyundai zaslúži veľkú pochvalu a dúfam, že ho ostatní výrobcovia budú nasledovať.

Infotainment je zlepšená verzia toho, čo poznáme z najnovších modelov výrobcu. Má výbornú grafiku s už spomínanou bielou témou, ktorá vyzerá veľmi efektne, a keby sa vám nepáčila, môžete zvoliť klasickú čiernu. Možno je trocha na škodu, že sa medzi témami nedá jednoduchšie prepínať alebo nastaviť ich prepínanie. Menu obsahuje množstvo funkcií, ale aj zopár nedotiahnutých. V prvom rade ide o zložité ovládanie niektorých funkcií, ku ktorým sa musíte preklikávať cez niekoľko úrovní menu. Okrem toho mi chýbalo hardvérové tlačidlo návratu na domovskú obrazovku. Zaujímavá by bola aj možnosť tvorby a vlastného usporiadania widgetov na jednoduchšie ovládanie. To si však možno výrobca schováva do budúcnosti. K výbave Premium patrí aj parkovací asistent s funkciou diaľkového parkovania. Po vyhľadaní voľného miesta vystúpite a podržaním tlačidla parkovania necháte auto zaparkovať. Funguje to dobre, aj keď vozidlo občas necháva malé rozstupy. Tie ani tak nebudú prekážať vám ako ostatným vodičom. Vy si totiž môžete auto aj diaľkovo vyparkovať. Zatiaľ čo diaľkové parkovanie funguje bez problémov, ak manéver riadite zvnútra, musíte držať tlačidlo parkovania na palubnej doske. To je však teraz umiestnené takmer celkom vpravo na ovládacom paneli, takže dosť neprakticky. Trocha prekvapujúce bolo, že auto ešte nepodporuje bezdrôtové pripojenie Android Auto a Apple CarPlay. Mobil musí byť pripojený káblom, a to ešte nelogicky vpredu pod palubnou doskou napriek tomu, že konektory USB sú aj na posuvnej stredovej konzole, kde je aj miesto na mobil. Zostáva dúfať, že výrobca časom doplní aj možnosť bezdrôtového pripojenia.


Všetky dotykové plochy vrátane displeja  majú ochranu proti odtlačkom prstov. Displeje majú antireflexnú úpravu a vysoký dosiahnuteľný jas,  a svojou kvalitou patria k tomu najlepšiemu,
 čo v dnešných autách uvidíte. 

Z pohľadu jazdných asistentov tu je azda všetko, čo by ste dnes čakali, ba aj niečo navyše. Adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov aj križujúcej dopravy pri cúvaní. Vozidlo dokáže automaticky zabrzdiť pri kolíznom kurze s chodcom, cyklistom aj ďalším vozidlom, pri cúvaní aj pri odbočovaní vľavo. Zabraňuje vám vystúpiť pri príchode auta alebo cyklistu zozadu a upozorní vás, aby ste vzadu nenechali dieťa. Vo výbave je aj novinka, asistent jazdy po diaľnici HDA s automatickým systémom zmeny jazdného pruhu. Ide, samozrejme, iba o asistenta, ktorý vám v preradení pomáha a zväčša vyžaduje, aby ste pridŕžali volant, ale po chvíli tréningu už prechádzal medzi pruhmi samostatne. Ako som už spomínal pri prvých jazdách, na IONIQ 5 sme ocenili výborné jazdné vlastnosti. Záťah systému je vynikajúci, nie však nervózny. Jednoducho vás zatlačí do sedadla a tam vás drží, pokiaľ máte zošliapnutý pedál až do maximálky. Ochotne zrýchľuje aj pri diaľničných rýchlostiach. V zákrutách sa cíti ako doma a hrboľaté okresky žehlí, akoby ste sedeli na vzduchovom podvozku. Pozor však treba dávať pri pozdĺžnych nerovnostiach pri poprepadávanej krajnici, ktoré ho vedia vyviesť z miery a vyžadujú zásah do riadenia. Reakcie auta sú veľmi precízne, a ak sa pred vami objaví pomalší účastník premávky, automatická rekuperácia vám pribrzdí. Rekuperáciu možno riadiť inteligentnou automatikou, pádlami pod volantom alebo prepnúť do jednopedálového riadenia i-pedal. Vynikajúca je aj práca adaptívneho tempomatu s automatickým udržiavaním v jazdnom pruhu. Projekčný head-up displej pomocou rozšírenej reality zobrazuje pokyny navigácie aj asistentov priamo v zornom poli vrátane upozornení od sledovania mŕtvych uhlov. Pri cúvaní vás asistent križujúcej premávky okrem optickej a zvukovej výstrahy varuje aj vibrovaním volantu.

Náš test prebiehal pri teplotách medzi 3 až 10 °C, čo má, samozrejme, dosah aj na spo­trebu. S vozidlom sme najazdili dovedna 1900 km s celkovou spotrebou 23,1 kWh/100 km, pritom 50 % jázd sa uskutočnilo po diaľnici. Jazda po okreskách a v meste sa dá zvládnuť so spotrebou 17 – 18 kWh/100 km, pri diaľničnej rýchlosti dosahuje 27 – 29 kWh/100 km. Diaľničný dojazd sa tak pri teste pohyboval okolo 260 km, po okreskách medzi 340 až 420 km. Spotreba tak zodpovedá veľkosti aj výkonom vozidla. Pri nabíjaním sa nám podarilo dosiahnuť maximálny výkon 135 kW, čo však bolo pravdepodobne spôsobené nízkymi teplotami. Napriek tomu sa batéria vždy nabila asi za 25 minút.


Obidve predné sedadlá možno sklopiť do relaxačnej polohy, čo oceníte pri prestávkach na dlhých cestách

Po teste musím konštatovať, že rovnako ako ostatné elektromobily aj IONIQ 5 má svoje chybičky, na konci dňa však ide o jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti, ktorý dôstojne zastane svoju úlohu ako hlavné rodinné auto, nestratí sa vo firemnej flotile a obľúbený určite bude aj u taxikárov.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km):  17-23,2
• Dojazd v teste (km): 340-420
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 51
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 84
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 135
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 24

Technické údaje:

• Kapacita batérie 77,4 kWh (využiteľná 72,6 kWh), pohon (4×4), výkon motorov 70 + 155 kW, celkovo 225 kW, 605 Nm, nabíjanie DC max. 235 kW (podpora 500 V/1000 V), AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 s, max. rýchlosť 185 km/h, dojazd WLTP 420 km, max. hmotnosť prívesu ne­brzdeného/brzdeného 750 kg/1600 kg

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestor pre cestujúcich, možnosti nabíjania, spracovanie, výbava, výkon, jazdné vlastnosti, špičkové displeje, povrchy odolné proti odtlačkom
- Slabšie diaľkové svetlá

• Cena modelu (s DPH): 50 590 EUR
• Testované vozidlo: 56 700 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať