SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

Humanoidní roboti ako policajti na riadenie dopravy na rušných križovatkách

Technológie
0

KĽÚČOVÉ ZISTENIA:

  • Humanoidný robot Xiao Hu riadi premávku na rušných križovatkách Šanghaja.

  • Systém využíva gestá rúk a hlasové povely na komunikáciu s vodičmi.

  • Roboty sú prepojené s mestským kamerovým systémom pre detekciu priestupkov.

V uliciach čínskych metropol sa začína objavovať nový fenomén, ktorý mení tvár mestskej dopravy. V rámci ambiciózneho plánu na modernizáciu a automatizáciu verejných služieb nasadila polícia v Šanghaji a ďalších mestách humanoidných robotov na riadenie cestnej premávky.

Najznámejším z nich je model prezývaný „Xiao Hu“, ktorý bol spozorovaný na strategických miestach, ako je napríklad rušná Nanjing East Road. Tento robot nie je len statickým automatom; má humanoidnú postavu, nosí policajnú uniformu a jeho hlavnou úlohou je asistovať pri riadení toku vozidiel a chodcov v jednej z najľudnatejších krajín sveta.

Xiao Hu a jeho technologickí súrodenci sú navrhnutí tak, aby napodobňovali prácu ľudských dopravných policajtov. Robot dokáže vykonávať štandardizované gestá rukami, ktorými signalizuje vodičom, či majú zastaviť alebo pokračovať v jazde.

Okrem vizuálnej signalizácie je vybavený aj zvukovým systémom, ktorý mu umožňuje vydávať verbálne pokyny. Keď na semafore svieti červená, robot varuje chodcov hlasným upozornením: „Červená, neprechádzajte!“, a naopak, pri zelenej ich vyzýva k bezpečnému prechodu.

Táto interakcia má za cieľ zvýšiť disciplínu účastníkov cestnej premávky, ktorí často ignorujú bežné svetelné signály, no na prítomnosť „autority“ v podobe robota reagujú ostražitejšie. Technológia, ktorá poháňa týchto robotov, je založená na pokročilej umelej inteligencii a senzoroch.

Roboty sú vybavené kamerami s vysokým rozlíšením a schopnosťou rozpoznávania tvárí a evidenčných čísiel vozidiel. To im umožňuje nielen riadiť dopravu, ale aj v reálnom čase dokumentovať dopravné priestupky, ako je jazda na červenú alebo nedovolené prechádzanie cez cestu.

Dáta sú okamžite odosielané do centrálneho riadiaceho strediska, kde sa analyzujú a môžu slúžiť ako podklad pre udelenie pokuty. V meste Handan v provincii Che-pej už od roku 2019 testujú podobné systémy, ktoré zahŕňajú tri typy robotov: jeden na hliadkovanie, druhý na poradenstvo občanom a tretí na varovanie pred nehodami.

Nasadenie týchto strojů má aj pragmatický rozmer – znižovanie záťaže na ľudských policajtov. Dopravná polícia v Číne čelí obrovskému tlaku, najmä počas dopravných špičiek a sviatkov, keď sa mestá zapĺňajú miliónmi áut.

Roboty ako Xiao Hu môžu pracovať nepretržite 24 hodín denne, bez únavy a bez vplyvu emócií, čo zaručuje konzistentný výkon za každého počasia. Hoci v súčasnosti plnia skôr asistenčnú funkciu a nenahrádzajú plne ľudský úsudok v zložitých situáciách, ich prítomnosť na križovatkách sa stáva bežnou súčasťou koloritu čínskych smart cities.

SAMSUNG_10 S25 Advertisement

Kritici aj priaznivci diskutujú o efektivite týchto riešení. Zatiaľ čo niektorí vodiči považujú robotov za rozptýlenie, iní oceňujú jasnosť ich signalizácie. Výrobcovia plánujú v budúcnosti roboty vylepšiť o spracovanie prirodzeného jazyka (NLP), aby mohli odpovedať na otázky turistov alebo vodičov hľadajúcich cestu.

Integrácia so systémami inteligentného mesta umožní týmto robotom dynamicky upravovať intervaly na semaforoch podľa aktuálnej hustoty premávky, čo by mohlo výrazne znížiť zápchy. Čína týmto krokom opäť potvrdzuje svoju pozíciu lídra v implementácii AI do verejného priestoru.

PREČO JE TO DÔLEŽITÉ: Automatizácia riadenia dopravy pomocou humanoidných robotov zvyšuje bezpečnosť a plynulosť premávky v preplnených veľkomestách. Uvoľňuje ľudské kapacity polície pre riešenie závažnejších úloh a predstavuje ďalší krok k plne integrovaným inteligentným mestám budúcnosti.

Zdroj: interestingengineering.com foto: YouTube/CCTV

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať