S_03PaletteBase S_03PaletteBase S_03PaletteBase Advertisement

Hybridný aerotaxík VTOL s dlhým doletom a nízkymi emisiami

Technológie
0

Hoci firmy sa už päť rokov usilujú spustiť odvetvie mestských leteckých taxíkov, na trhu momentálne nie je pohonné ústrojenstvo, ktoré by udržalo tieto energeticky náročné lietajúce stroje s vertikálnym vzletom vo vzduchu dosť dlho na to, aby to bolo z komerčného hľadiska praktické. Francúzska spoločnosť Ascendance, ktorú založili štyria bývalí zamestnanci Airbusu, teraz pracuje na hybridnom riešení – VTOL s dlhým doletom a nízkymi emisiami. Prvým projektom spoločnosti je lietadlo Atea. Hoci veľa návrhov eVTOL používa krídla, žiadny sa tak veľmi nepodobá na štandardné malé lietadlo ako tento.

Trup, predná vrtuľa a chvost v tvare písmena T vyzerajú trochu sci-fi, ale sú navrhnuté tak, aby umožnili pohodlný štart a pristávanie na pristávacích dráhach, ako sú vertipady. Počas vertikálneho vzletu zapracujú tri stredne veľké päťlisté ventilátory, jeden v každom krídle a jeden vedený priamo cez prednú časť trupu. Zaujímavé na nich je to, že zjavne nemajú centrálny náboj. Ich stred je prázdny a lopatky sú poháňané z vonkajšieho obvodu každého ventilátora.

Na prednej časti lietadla je obyčajná vrtuľa na efektívny horizontálny let. Statické rotory ako tieto sú jednoduché, a teda aj lacné, a keďže Ascendance sa nebude spoliehať iba na batérie, účinnosť sa stane menej dôležitou. Podrobnosti o pohonnej jednotke zatiaľ nie sú k dispozícii. Pravdepodobne však pôjde o kombináciu malej až stredne veľkej batérie, schopnej dodať vysoký výkon a zvládnuť energetické požiadavky vertikálneho vzletu, s efektívnym benzínovým motorom predlžujúcim dolet.

Ascendance tvrdí, že jeho hybridný systém zníži emisie o 50 – 80 percent v porovnaní s vrtuľníkom.  

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať