SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Hyundai KONA 65 kWh Electric+ (2023) / Väčší, tichší, inteligentnejší...

0

Hyundai začal s elektrifikáciou svojej flotily už pred šiestimi rokmi, a keď sme testovali prvú generáciu modelu KONA, išlo o prelomový model. V čase testu, teda v roku 2018, totiž väčšina automobiliek ešte spala a elektrifikovaných modelov bolo ako šafranu. KONA vo svojej elektrickej verzii vtedy ako prvý elektromobil na našom trhu ponúkla dojazd viac ako 400 km s cenovkou (v tom čase) pod 40 000 eur. Pravda, s tou cenovkou to tentoraz také slávne nie je, ale zasa za svoje peniaze dostanete väčšie vozidlo s najmodernejšími technológiami. KONA navyše už vtedy bola modelom s unikátnou možnosťou výberu z troch elektrifikovaných verzií pohonu, takže rovnako aj teraz ju môžete mať okrem čisto elektrickej aj vo verziách hybrid a plug-in hybrid.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Nová KONA Electric je väčšia, má ešte lepšiu výbavu a veľmi atraktívny, neopozeraný dizajn exteriéru aj interiéru. Vozidlo narástlo vo všetkých rozmeroch. Oproti prvej generácii je o 20 mm vyššie, o 25 mm širšie a celková dĺžka narástla o 150 mm. Vďaka tomu sa rázvor zväčšil o 60 mm a v kufri pribudlo 134 litrov. Zväčšenie vidieť na prvý pohľad a, samozrejme, aj hneď ako nasadnete do auta. Predný pasažier s vodičom majú aj vďaka nízkej stredovej konzole priam kráľovský priestor a zväčšil sa aj priestor na zadných sedadlách, ktorý bol v prvej generácii tak trochy Achillovou pätou. V prednej časti je prídavný batožinový priestor „frunk“ s objemom 27 l, ktorý možno s výhodou využiť na nabíjacie káble a ďalšie príslušenstvo, ktoré je potom dostupné aj vtedy, ak máte plne naložený kufor. Zmenou prešiel aj pohonný systém. Rovnako ako predchádzajúca generácia aj nová KONA Electric ponúka dva varianty batérie a výkonu motora. S menšou batériou s kapacitou 48,4 kWh poskytuje výkon 114,6 kW a maximálny dojazd 377 km podľa WLTP. My sme testovali výkonnejšiu verziu so 65,4 kWh batériou a s výkonom 160 kW, ktorá prejde podľa WLTP až 514 km na jedno nabitie.

Doménou elektromobilov Hyundai je už tradične bohatá technologická výbava, ktorá je nadštandardná už v základe. Príjemné je, že viacero prvkov preberá zo svojich vyspelejších súrodencov IONIQ 5 a IONIQ 6. Nájdete tu všetko – od adaptívneho tempomatu cez udržiavanie v jazdnom pruhu až po asistent jazdy po diaľnici či v zápche, systém núdzového brzdenia s detekciou chodcov, cyklistov a iných vozidiel vrátane automatického núdzového brzdenia pri odbočovaní vľavo. Nechýba asistent na monitorovanie mŕtveho uhla, sledovanie križujúcej premávky pri cúvaní, sledovanie zadných sedadiel pri vystupovaní a veľa ďalšieho. Z vyšších modelov je prevzatý napríklad head-up displej, ktorý môže mať vo výbave iba elektrická verzia, rovnako ako systém na jazdu po diaľnici HDA.

Výbava vozidla bola doplnená iba o dve príplatkové opcie, lakovanie Meta Blue Pearl za 690 eur a Premium Eco Pack, ktorého súčasťou sú čalúnenie sedadiel v kombinácii ekologicky spracovanej kože/semišu s ventiláciou predných sedadiel, elektricky nastaviteľné relaxačné predné sedadlá s pamäťou, funkcia digitálneho kľúča, prvky interiéru z recyklovaných materiálov, hlavové opierky predných sedadiel zo sieťoviny a diaľkový inteligentný parkovací asistent RSPA. Zaujímavé je, že na rozdiel od modelov IONIQ KONA nemá systém automatického parkovania, iba RSPA, ktorý umožňuje pomocou ovládania na kľúči vyparkovanie alebo zasunutie auta do medzery v priamom smere. Súčasťou štandardnej výbavy je vyhrievanie všetkých sedadiel aj volantu. Zmestila sa do nej aj interiérová elektrická zásuvka Vehicle-to-Load (V2L) s napätím 230 V na napájanie externých zariadení s výkonom až 3,6 kW. Aktualizácia máp a softvéru vozidla Over-the-Air (OTA) je na tri roky zadarmo. V našej výbave Electric+ je aj 360° kamerový systém a k funkcii Vehicle-to-Load (V2L) dostanete aj externý adaptér do nabíjacieho konektora. Je tu takisto ambientné podsvietenie, ktoré v noci osvetľuje aj poličku pred spolujazdcom, a prémiový audiosystém Bose so siedmimi reproduktormi a sub­wooferom. Kompletné osvetlenie okrem cúvacích svetiel a zadnej hmlovky je zverené LED technológii, svetlomety majú automatické prepínanie diaľkových svetiel.

A aká je nová KONA Electric v praxi? Najväčším benefitom je z môjho pohľadu viac priestoru, a to hlavne na zadných sedadlách. Nikde nič neprekáža, máte dostatok priestoru na nohy. Vďaka radeniu páčkou pod volantom je stredová konzola nízka, s odkladacími priestormi aj bezdrôtovou nabíjačkou smartfónu. Veľmi chválim, že výrobca neexperimentuje s ovládaním a úplne všetky ovládacie prvky sú mechanické, teda okrem dotykového displeja. Skrátka poctivé tlačidlá s veľkými podsvietenými nápismi. To je veľký príspevok k bezpečnosti aj komfortu obsluhy. Na ovládanie rekuperácie sú tu už tradične obľúbené pádla pod volantom, ale, samozrejme, aj inteligentná automatika. Head-up displej pochádza z modelu IONIQ 6, má veľkú zobrazovaciu plochu a rovnako premieta na čelné sklo. Okrem obvyklých zobrazení na ňom nájdete aj signalizáciu mŕtveho uhla, čo je veľmi užitočné. Okrem toho pri zapnutí smerovky vidíte na prístrojovom paneli v kruhovom výreze obraz z bočnej kamery, takže pri manévrovaní neprehliadnete chodca či cyklistu v mŕtvom uhle. Zaujímavá je aj možnosť zapnúť si počas jazdy na celý centrálny displej obraz z prednej alebo zadnej kamery. Túto možnosť má iba málo áut a pri jazde v hustej premávke je to dobrý pomocník. Autom sa veľmi dobre jazdí. Podvozok je dostatočne komfortný a dobre podrží aj v zákrute, aj keď vyššiu stavbu auta treba brať do úvahy.

Napriek tomu, že podľa špecifikácií by sa mohlo zdať, že v pohonnom systéme došlo iba k malým úpravám, opak je pravda. Nový je elektromotor, ktorý je so 160 kW o 10 kW výkonnejší, ale na podnet používateľov sa znížil krútiaci moment motora z 395 na 255 Nm. To síce má vplyv na zrýchlenie z 0 na 100 km/h, ktoré bolo v predchádzajúcej generácii 7,6 s a teraz je to 7,8 s (s kolesami R17), ale na jazdnom prejave to veľmi nepoznáte. Kolesá a náprava však vďaka tomu toľko netrpí a kolesá nemajú takú tendenciu prešmykovať pri rozjazde. Nová je aj batéria, ktorá má vyššie napätie a vďaka tomu umožňuje výkonnejšie DC nabíjanie s maximom až 108 kW, a možnosť predohrevu batérie, ktorú možno aktivovať aj ručne. Pred­ohrev spotrebúva 4,5 – 5,2 kW a pri teplote okolo -2 °C batéria na zohriatie potrebovala 20 – 25 minút. Vďaka tomu sme však počas nabíjania dosiahli výkon až 104 kW. Vysoký výkon sa drží asi do 60 % SOC, potom však pomerne rapídne klesá až asi na 40 kW pri 80 % , takže vo výsledku nabíjanie z 10 na 80 % trvá asi 40 minút. Do 100 % by ste si počkali ešte asi 45 minút. To je trocha viac, ako by sme očakávali. Štandardom je dnes takéto nabitie z 10 na 80 % do 30 minút. 

Trochu nepríjemne prekvapila spotreba kúrenia. Napriek tomu, že vo výbave je aj tepelné čerpadlo, kúrenie si pri teplotách okolo 0 °C pri nastavení kabínovej teploty 21 – 22 °C vezme 0,7 – 1,5 kW, čo je naozaj dosť a znamená to, že pri kratších jazdách tvorí kúrenie takmer 50 % spotreby, pri dlhších jazdách nad 100 km okolo 35 %. Preto mi celková spotreba vyšla na 21,5 kWh/100 km. Pri prvých jazdách, ktoré sme absolvovali ešte za priaznivého počasia bez kúrenia, som pritom jazdil za 12,8 kWh/100 km. Vzhľadom na to, že ide o novinku, pomerne vysoká zimná spotreba môže byť spôsobená aj nedoladeným softvérom, čo býva častý jav aj u iných výrobcov. Preto vozidlo skúsime znova otestovať s odstupom času po soft­vérových updatoch. S prvou generáciou modelu KONA som pri testoch počas bežnej jazdy po okreskách dosiahol dojazd 530 km, čo bolo viac, ako udával výrobca, a myslím, že nová KONA na tom nebude horšie.

Vcelku ide o výborné rodinné vozidlo, ktoré sa hodí hlavne na denné jazdenie na kratšie trasy okolo 100 – 200 km. Bez problémov však zvládne aj dlhšie výjazdy po Slovensku a okolí. Pri dlhých cestách na dovolenku už treba počítať s trochu dlhším nabíjaním, no pokiaľ vám nejde o rýchlostné preteky, nevidím v tom problém.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 21,5
  • Dojazd v teste (km): 320
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 10,5
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 10,5
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 71
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 104
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 39

Technické údaje:

Výkon max. 160 kW, maximálny krútiaci moment: 255 Nm, zrýchlenie (0 — 100 km/h): 7,8 sekundy, maximálna rýchlosť: 172 km/h, kombinovaná spotreba podľa cyklu WLTP: 14,7 – 16,6 kWh/100 km, dojazd podľa cyklu WLTP: 514 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spracovanie, priestor pre posádku, technologická výbava, ozvučenie
- Vysoká zimná spotreba

  • Cena modelu od (s DPH):  46 990 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 51 080 EUR
Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať