ESET_122021 ESET_122021 ESET_122021 ESET_122021

Janka Escher a Pavel Pribiš, Boataround / S vetrom v plachtách

0

ROZHOVOR: PAVEL PRIBIŠ, BOATAROUND

Janka Escher a Pavel Pribiš sú spoluzakladateľmi úspešného startupu Boataround.com. Zoznámili sa počas svojho pôsobenia v Booking.com. Začiatkom roka 2016 z Bookingu odišli, zobrali vlastné úspory, presvedčenie, že podobný obchodný model môže fungovať aj pre jachty, založili eseročku a postavili jednoduchý web na prenájom jácht. Aktuálne patrí Boataround.com medzi najväčšie vyhľadávače jácht na svete a ponúka jednoduchú a bezpečnú rezerváciu jácht. Pôsobí v 71 krajinách a má kancelárie v Bratislave, Aténach, Splite, Berlíne a Barcelone.  

Web a zákaznícka podpora sú k dispozícii v 26 jazykoch vrátane slovenčiny. Platforma prepája vyše 2000 charterových spoločností a majiteľov lodí so záujemcami o prenájom a ponúka 27-tisíc jácht v 1400 lokalitách. Vyhľadávač pracuje priamo s majiteľmi jácht, a tak môže ponúknuť nielen najlepšiu cenu za prenájom, ale i pravdivé a overené informácie. 

Od svojho vzniku získal tento slovenský startup postupne niekoľko investícií od platformy Crowdbery, českej investičnej spoločnosti MITON CZ a súkromných investorov z ČR a SR. Svoju prvú investíciu získal v roku 2017 vo výške 350-tisíc eur od investorov združených na platforme Crowdberry. O rok neskôr dostali ďalších približne 800-tisíc eur od Slovak Investment Holdingu. Práve táto investícia mala posilniť rast na medzinárodnom trhu.   
Spoločnosť dosiahne v roku 2021 obrat 25 000 000 eur. 

NXT: Ako je možné, že slovenský start­up má takú dobrú pozíciu na trhu s prenájmom lodí, keď nemáme ani vlastné more?

PP: Na začiatku to bolo celkom ťažké. Majitelia lodí nás vôbec nepoznali, smiali sa, že sme firma zo Slovenska, kde nie je ani more a jachting tu robí asi 1000 ľudí. Keď sme im ukázali našu víziu a odhodlanie, pochopili, že to myslíme vážne a takýto obchodný model ich nič nestojí. Keď im začali pribúdať rezervácie na lode, videli, že to nie je žiadny monkey biznis, uvedomili si, že im pomáhame podnikateľsky. Keď už sme mali určitý počet partnerov, majitelia lodí si nás začínali viac všímať, posúvali si informácie medzi sebou a dokázali sme presvedčiť stále viac partnerov.

NXT: V čom spočíva tajomstvo úspechu? Sú to inovatívne technológie, efektívny marketing, drive lodí vo firme a správna kombinácia týchto faktorov alebo ešte niečo iné?

PP: Šťastie, dobrý tím a tvrdá práca. Presne v takomto poradí.

NXT: Máte dáta o tom, aký podiel má ­Boataround v rámci Európy či celosvetovo?

PP: To je zaujímavá vec, lebo napríklad Chorvátsko má približne 4000 lodí na prenájom a sezóna tam trvá asi 22 týždňov. Trh teda ponúka 70-80 000 rezervácií ročne a my z toho máme stále len 1 percento. A pritom Boataround je v trojke najväčších firiem na svete, čo sa týka prenájmu lodí. Problém je v tom, že trh je stále veľmi rozdrobený – tak ako to bolo s hotelmi, keď prišiel Booking. Tisíce hotelov a penziónov fungovalo offline a nemali vôbec žiadnu možnosť online rezervácie. To isté vidíme v jachtingu – 90 % dát je offline a zákazník o nich netuší. Toto odvetvie prejde brutálnou premenou a to je ten potenciál, ktorý my vidíme.

Zoberte si, že len v Holandsku je registrovaných 350 000 lodí, ktoré majú licenciu a s ktorými môžeme pracovať. A to nielen na mori, ale aj na riekach či jazerách.

NXT: Máte destinácie, kde nepôsobíte a ani tam nechcete ísť?

PP: Nešli sme do Číny. Je tam veľmi veľa reštrikcií a problémov, ktoré nepoznáme, rovnako nepoznáme trh ani zákazníkov. Treba tam pracovať lokálne, treba mať čínskeho viceprezidenta a je to veľmi náročné pre firmu našej veľkosti. Chceme sa naozaj viac zameriavať na Európu než dobývať celý svet. Radšej byť silný tu ako slabý všade. Lode na prenájom však ponúkame prakticky po celom svete.

NXT: Kontrolujete technický stav jácht, ktoré prenajímate?

PP: To je dobrá otázka, ktorá sa najviac dotýka našich zákazníkov. Na konci dňa sme my len prostriedok na to, aby ľudia mali peknú dovolenku a dostali to, za čo si zaplatili. Máme však v rukách dve veci – dokážeme dobre opísať to, čo ľudia nakupujú, a snažíme sa mať čo najviac transparentné informácie. Preto každý rok pridávame nové fotky a prezentujeme reálny stav danej lode, aby ľudia naozaj vedeli, do čoho idú.

NXT: Majú vaši zákazníci info o ratingu lodí a kapitánov, tak ako to poznáme z Bookingu, resp. Uberu?

PP: Áno, majú, hodnotenie zobrazujeme pri každej lodi. Zákazníci okrem toho hodnotia priamo prenajímateľa a aj kvalitu maríny. Náš cieľ je byť „advokátom“ zákazníkov, a keď niečo nevyjde podľa predstáv, pomáhame ľuďom a snažíme sa to vyriešiť – zmeniť loď, ubytovať, presťahovať či refundovať zákazníkov.

NXT: Robíte interný rating zákazníkov na základe priebehu procesu objednávania, platby a stavu, v ktorom vracajú loď?

PP: Rating nerobíme, ale zaujíma nás, ako ľudia nakupujú, na čo klikajú. V e-commerce to je „svätý grál“ úspechu.

NXT: V akých sumách sa pohybuje prenájom jachty napr. pre 8 ľudí na týždeň v Chorvátsku či Grécku?

PP: Je to porovnateľné s cenou prenájmu apartmánu v danej lokalite. Ak to nie je v najvyššej sezóne, prenájom jachty pre šesť ľudí stojí 700 – 800 eur. Záleží, samozrejme, na požadovanom komforte, období či lokalite, takže ak chcete lepšiu, novú loď, môžete za týždeň na nej zaplatiť aj 2500 eur v sezóne. Strop však prakticky neexistuje, môžete si prenajať aj omnoho drahšie jachty.

NXT: V akých reláciách sa pohybujú tie najdrahšie luxusné jachty?

PP: Prenájom tých najdrahších stojí na deň približne 100 000 eur. Majitelia týchto lodí nebazírujú na tom, aby boli vyťažené nonstop, ale doslova si vyberajú, komu loď prenajmú - záujemca musí poslať CV, akýsi „motivačný list“ a podobne, no často zákazníkov odmietnu. Ten luxury segment je trochu iný a cieľom v ňom je maximalizovať záruku toho, že loď bude v poriadku – majitelia vyslovene nepotrebujú na tom vo veľkom zarábať.

NXT: Aké dôležité sú dáta pre váš biznis? Aké dáta sledujete a ako podľa nich upravujete svoje interné procesy?

PP: Od začiatku sme sa zamerali na analýzu dát od používateľov, ktoré nám pomáhajú robiť lepšie rozhodnutia. Dáta sú silný mechanizmus v našej firemnej DNA.

Nespoliehame sa pritom len na dáta z minulosti, ale už pár rokov aj na A/B testovanie, kde zmeny používateľského rozhrania analyzujeme a učíme sa z nich. Tu sme začínali na službe od spoločnosti Google (Optimize), prešli sme však na vlastné riešenie. Chalani od nás z IT sú v tomto niekoľko rokov pred konkurenciou.

NXT: Kde sa vidíte o 10-15 rokov?

PP: Ideálne niekde na plachetnici smerom na Nový Zéland... ☺

Za Nextech sa zhováral Martin  Drobný.

 

 

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať