PANASONIC PANASONIC PANASONIC

Kia Niro PHEV Gold / Úsporné rodinné auto s výbornou výbavou

0

Kórejský koncern Hyundai – Kia bol jedným z prvých, ktorí prišli s modelmi, kde si môžete vybrať z troch ekologických verzií pohonu: hybridného, plug-in hybridného a elektrického. Medzi ne patrila aj prvá generácia modelu Kia Niro. Tá zaznamenala u zákazníkov veľký úspech, pretože išlo o priestranné a úsporné auto. Dizajnom to však bola skôr sivá myška, ktorá síce nikoho ne­urazila, ale ani špeciálne nezaujala.

Trošku ináč je to s najnovšou generáciou Kia Niro. Tá prichádza s rovnakým výberom pohonov a my sme mali možnosť najprv otestovať plug-in hybridnú verziu.

Nová Kia Niro zaujme na prvý pohľad prepracovaným dizajnom exteriéru aj interiéru. Predná maska dostala úplne nový dizajn s úzkym pásom vo vrchnej časti a s veľkými oknami svetiel, v ktorých sú umiestnené všetky svietidlá denných, tlmených aj diaľkových svetiel. Celá svetelná technika je zverená LED technológii. Spodná časť prednej masky s mriežkou je v čiernej farbe s chrómovanými akcentmi. Je v nej vstavaný snímač radaru aj parkovacie senzory a hmlové svetlá. Dvierka nabíjacieho konektora sú umiestnené nad ľavým predným blatníkom. Od predného blatníka sa v spodnej časti až do polovice zadných dverí tiahne čierny pás na zvýraznenie a čiernym plastom sú lemované aj oba blatníky. Zaujímavé je, že zatiaľ čo v najnižšej výbave sú plasty matné, v tých vyšších sú lesklé. Neviem, či je to práve rozumné riešenie, uvidíme, ako budú vyzerať po niekoľkých rokoch prevádzky. C stĺpik je lemovaný spredu čiernym rámom okna a vzadu zadným skupinovým svetlom, ktoré presahuje do strany. Za príplatok 190 eur môže byť celý C stĺpik až po spodný blatník lakovaný inou farbou, čo vytvára veľmi zaujímavý dojem. Naše auto ho však malo vo farbe karosérie. Na prvý pohľad ťažko uhádnete, že ide o plug-in hybrid, prezrádza to iba nápis na zadných dverách. Palivová nádrž má dvierka vľavo, ale v zadnej časti. Vzadu je strecha ukončená pomerne veľkým spojlerom, ktorý slúži na usmernenie prúdenia za autom rovnako ako difúzor na spodnej časti. Veľké zmeny sa udiali aj v interiéri. Novinka dostala plne digitálny prístrojový panel s novou grafikou. Žiaľ, výrobca jeho potenciál veľmi nevy­užíva. Zobrazenie je síce pekné a zrozumiteľné, ale grafiku prístrojového panela nemožno nijako meniť. To je vzhľadom na kvalitu displeja trochu škoda. Nastaviť si môžete iba strednú časť s palubným počítačom a ďalšími indikátormi. Prepracovaná bola aj stredová konzola a stredový panel s multimediálnym systémom. Ovládací panel klimatizácie je teraz integrovaný do univerzálneho panela s displejom, ktorého funkciu môžete prepínať medzi klimatizáciou a rýchlymi voľbami rovnako ako v modeli Kia EV6. Prístrojový panel a centrálny displej sú teraz uložené pod spoločným sklom a tvoria akoby jeden celok. Zatiaľ čo pozitívne hodnotím, že z palubnej dosky zmizli lesklé čierne plochy, na stredovom paneli sa táto plocha zväčšila, asi aby sa používateľ nenudil a mal z čoho utierať prach a odtlačky. Kia už tradične aj v základe ponúka pomerne širokú technologickú výbavu, za ktorú si u ostatných výrobcov musíte priplácať. Príkladom je adaptívny tempomat, ktorý dostanete aj v najnižšej výbave Silver. V našej výbave Gold je to aj kompletné LED svietenie, 10,25" centrálny displej infotainmentu, dvojzónová automatická klimatizácia či zadná parkovacia kamera s dynamickým navádzaním. Máme tu za príplatok 1890 eur aj Tech pack, ktorý pridáva head-up displej, elektrické otváranie zadných dverí a prémiový audiosystém Harman Kardon. Nechýba ani bezdrôtové nabíjanie mobilu v strednej konzole, kde nájdete aj dvojicu konektorov USB – jeden typ A a jeden C – a 12 V zásuvku. Systém podporuje aj Android Auto a Apple CarPlay. Vzadu na stredovej konzole je k dispozícii aj 230 V zásuvka, no iba s príkonom 200 W.

Niro využíva benzínový spaľovací motor 1,6 GDI s Atkinsonovým cyklom. Motor bol oproti predchádzajúcej generácii zlepšený. Má zvýšený tlak vstrekovania, upravenú hlavu valcov a ložiská majú znížený odpor. Výkon motora sa mierne zvýšil na 77,2 kW, krútiaci moment je 144 Nm. Oproti predchádzajúcej generácii sa zvýšil výkon elektromotora, ktorý má teraz 62 kW a krútiaci moment 203 Nm. To súvisí s vyššou kapacitou batérie, ktorá má 11,1 kWh. Výkon systému tak dosahuje až 135 kW s maximálnym krútiacim momentom 265 Nm. Prenos výkonu zabezpečuje 6-stupňová dvojspojková automatická prevodovka. Batériu možno dobíjať z bežnej zásuvky alebo na verejnej nabíjacej stanici, žiaľ, iba výkonom 3,3 kW, takže plné nabitie zaberie 2 hodiny a 50 minút. Rýchle nabíjanie Niro nemá, vzhľadom na koncepciu nie je nevyhnutné, ale aspoň 6,6 kW nabíjačka by mu svedčila. Na nabíjanie sa používa konektor typu 2. Pohonný systém v základnom nastavení pracuje v elektrickom móde EV, takže pokiaľ je energia v batérii, preferuje čisto elektrickú jazdu a motor sa zapne iba pri prudkom zošliapnutí pedála. Ak ho prepnete do hybridného režimu, pracuje ako bežný hybrid. To znamená, že ak nepotrebuje veľa výkonu, prepne sa do elektrického režimu, ale pri stúpaní, vyššej rýchlosti alebo akcelerácii zapína spaľovací motor, aby zbytočne nevybíjal batériu. Tento režim je vhodný na dlhšie cesty, keď lepšie hospodári s energiou v batérii a môže ju tak využívať počas jazdy efektívnejšie. Pod volantom zostala dvojica pádiel, tie však po novom neumožňujú sekvenčné radenie, ale tak ako pri elektrickej verzii ovládajú mieru rekuperácie v štyroch stupňoch. Táto funkčnosť pri plug-in hybridoch nie je obvyklá, ale umožňuje zvýšiť efektivitu jazdy. Pri najvyššom stupni už auto v podstate ovládate iba plynovým pedálom, čo oceníte pri jazdení v meste alebo na kľukatých okreskách.

Oproti predošlej generácie Kia Niro v plug-in hybridnej verzii dospela. Ponúka nezameniteľný dizajn exteriéru aj výborne spracovaný a priestorný interiér. LED svetlá sú dostatočne výkonné a majú plnú automatiku, ani v najvyššej verzii však nedostanete matrixovú technológiu. Jazdné vlastnosti ničím neurazia, ale ani neprekvapia, Niro plní presne to, čo sľubuje, úlohu pohodlného a priestranného auta, určeného predovšetkým na každodenné jazdenie na kratšie trasy. Tomuto účelu vyhovie aj plug-in hybridný systém, ktorý patrí medzi najúspornejšie na trhu. Pri jazde na prvých 100 km sme dosiahli po okreskách spotrebu iba 2,4 l/100 km, pričom počas celého testu sa pri každodennom dobíjaní spotreba ustálila na 4,1 l/100 km. Pri jazdách na dlhšie vzdialenosti v kombinácii s diaľnicou budete autom jazdiť za 5,3 – 6,3 l/100 km, čo sú stále veľmi dobré hodnoty. Príjemne prekvapil aj čisto elektrický dojazd, ktorý sme dosiahli na úrovni 59 km, čo je pri pomerne malej kapacite batérie chvályhodné. Jediné, čo mi na aute trocha prekážalo, je použitie lesklých plastov v exteriéri aj interiéri, o ktorých životnosť by som sa obával. Ináč možno novinku iba odporúčať, teda pokiaľ nechcete siahnuť rovno po čisto elektrickej verzii.

TESTY:

• Spotreba na prvých 100 km (l/100 km): 2,4
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 4,8-5,3
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,1
• Elektrický dojazd v teste (km): 59            
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 3,7

Technické údaje:

Spaľovací motor: radový štvorvalec, objem: 1580 cm³, max. výkon (kW/ot.) 77,2/5700, max. krútiaci moment (Nm/ot.): 144/4000, objem palivovej nádrže: 37 l, elektromotor: max. výkon 62 kW, kapacita batérie: 11,1 kWh, nabíjanie AC 3,3 kW, prevodovka 6-st. automat, dvojspojkový, výkon hybridného systému: 135 kW, max. krútiaci moment systému (Nm/ot.) 265, poh. hmotnosť max. 1610 kg, počet miest 5, max. rýchlosť 168 km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,6 s

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výborná výbava už v základnej verzii, kompletné LED osvetlenie, nízka spotreba, elektrický aj celkový dojazd, kvalitné vyhotovenie
- Pomalé AC nabíjanie, nádrž iba 37 l

• Cena modelu od (s DPH):  36 590 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 37 780 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať