PANASONIC PANASONIC PANASONIC

Renault Mégane E-TECH Electric / Lepší, ako by sa zdalo

1

Renault má v oblasti elektromobility už 10-ročné skúsenosti. Jeho najúspešnejší elektrický model Renault Zoe patrí k najpredávanejším elektromobilom v Európe. ­Dovedna automobilka predala už viac ako 400 000 elektromobilov, ktoré najazdili viac ako 10 miliónov kilometrov.

 

Pri vývoji nového modelu Mégane E-TECH Electric teda mala z čoho čerpať a treba povedať, že to poznať. Model Mégane je dlhodobo najpredávanejším modelom výrobcu, a tak je celkom logické, že voľba elektrifikácie medzi prvými padla práve naň. Novinka je postavená na novej koncernovej platforme CMF-EV, ktorú využíva napríklad aj koncernový súrodenec Nissan Ariya. Jednou zo zaujímavostí novej platformy je extrémne tenká batéria s výškou iba 11 cm, ktorá zabezpečuje dostatok miesta pre posádku a na pohodlné sedenie. Mégane E-TECH Electric sa dodáva v dvoch výkonových verziách – s kapacitou batérie 40 kWh a výkonom 96 kW a s väčšou 60 kWh batériou s výkonom 160 kW, ktorú som mal možnosť aj otestovať. Vozidlo využíva pohon prednej nápravy. Integrovaný blok pohonnej jednotky obsahuje synchrónny motor s vinutým 8-pólovým rotorom. Absenciou permanentných magnetov sa výrobca vyhýba potrebe využitia vzácnych kovov v konštrukcii motora. Vďaka využitiu ľahkých materiálov, ako je hliník a kompozity, sa podarilo dosiahnuť na pomery elektromobilov nízku hmotnosť vozidla, čo sa priaznivo prejavuje vo vysokej efektivite. Vzhľadom na vysoký výkon a nízku hmotnosť vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,5 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h. Udávaný dojazd je podľa metodiky WLTP na úrovni 450 km. Veľmi oceňujem, že výrobca využil skúsenosti z modelu Zoe a aj Mégane je vybavený (teda aspoň vo verzii optimum charge) AC nabíjaním s výkonom až 22 kW. Príplatok oproti verzii s jednofázovou 7,4 kW nabíjačkou je 150 eur, ale rozhodne stojí za to. Takýto výkon má iba zopár modelov na trhu a pri väčšine si zaň musíte priplatiť. Vysoký výkon AC nabíjačky je výhodný nielen pri domácom nabíjaní, ale hlavne na verejných AC nabíjačkách, ktoré často poskytujú aj nabíjanie zadarmo. S Méganom tak dokážete batériu z nuly nabiť za 3 h 15 min, dôležitejšie však je to, že za hodinu nabijete energiu asi na 140 km jazdy. Vo výbave je aj DC nabíjanie s výkonom až 130 kW.

Okrem pohonného systému novinka zaujme aj bohatou technologickou výbavou a celkovým spracovaním. Na prvý pohľad upúta veľmi pekným a nápaditým dizajnom, najmä ak sa rozhodnete pre jednu z trojfarebných kombinácií exteriéru. Tá moja bola v sivej farbe s čiernou strechou, zlatými akcentmi v prednej a zadnej časti a chrómovanými doplnkami. Kdekoľvek som sa s autom ukázal, všade ihneď priťahovalo pozornosť okoloidúcich. Dizajn sa naozaj vydaril. Je navyše zvýraznený nezvyčajnou kresbou denného LED osvetlenia vpredu aj svetelným pásom prepájajúcim zadné skupinové svetlá. Svetelná technika je, samozrejme, kompletne zverená LED technológii. Predné svetlá majú plnú automatiku, svietia veľmi dobre a aj automatika fungovala bez problémov.

Na palube potešenie pokračuje, nájdete tu spolu 26 asistenčných systémov, medzi ktorými nechýba ani takzvaný kontex­tuálny adaptívny tempomat s automatickým preberaním rýchlostí alebo automatické parkovanie. Palubnej doske kraľuje dvojica veľkoplošných displejov, jeden patrí digitálnemu prístrojovému panelu a druhý, orientovaný na výšku, multimediálnemu systému. Zobrazenie displejov je na špičkovej úrovni, rovnako aj spracovanie palubnej dosky. Žiaľ, výrobca si nenechal ujsť módu vysokolesklých povrchov na palubnej doske a na volante, takže medzi povinnú výbavu bude patriť handrička na ustavičné utieranie od odtlačkov a prachu. Zostavu dopĺňa digitálne spätné zrkadlo. Vozidlo využíva operačný systém Android Automotive s vlastnou nadstavbou, takže služby Googlu sú začlenené priamo v systéme a netreba ich využívať cez mobil. Navigácia Google Maps má integrovanú funkciu elektrickej inteligencie, pri zadaní trasy automaticky vypočíta kapacitu batérie v cieli a navrhne prípadné zastávky na nabíjanie. Zostatok batérie sa zobrazuje aj pri navrhovaných cieľoch, aj keď nie je zadaná trasa. Veľmi užitočná funkcia. Vďaka systému Android môžete počas státia využiť veľký displej aj na sledovanie videa, hoci z YouTube. Priamo v systéme potom môžete mať nainštalované najrôznejšie streamovacie služby ako Netflix, Tidal a veľa ďalších. Samozrejme, chybičky by sa našli, ale celkový dojem z multimediálneho systému je veľmi dobrý. K autu si môžete nainštalovať mobilnú aplikáciu, ktorá umožňuje sledovanie aj ovládanie nabíjania aj klimatizácie, poskytuje informácie o štýle jazdy, údržbe a podobne. Neoplýva síce množstvom funkcií, ale tie, ktoré naozaj potrebujete, má a fungujú dobre.

Počas jazdenia som ocenil dostatok miesta v kabíne a príjemné ovládanie. Výkon je na túto kategóriu viac ako dostatočný a poteší nadštandardne vysoká efektivita systému, ktorá patrí k najlepším na trhu. Pri jazdách po okreskách a v meste sa spotreba pohybovala od 12 do 14,4 kWh/100 km. Celková spo­treba po 920 km sa ustálila na 16,6 kWh/100 km, pričom asi 45 % jázd tvorila diaľnica, kde som jazdil do 135 km/h podľa tachometra. Celkový dojazd sa pohyboval medzi 360 – 480 km. To sú naozaj výnimočné hodnoty a v kombinácii s rýchlym AC aj DC nabíjaním tak máte parádne rodinné autíčko. Veľmi dobrá je aj práca asistenčných systémov. Zaujímavé je v tejto kategórii plne automatické parkovanie, ktoré funguje veľmi dobre, len si naň musíte trocha zvyknúť. Na rozdiel od iných áut tu parkovací manéver spustíte plynovým pedálom, ktorý počas neho držíte stlačený. Auto však naň nereaguje, slúži iba ako poistka v núdzi, ak ho uvoľníte, auto zastane. Je to nezvyčajné, ale ináč to funguje. Pri nabíjaní cez AC sme bez problémov dosiahli výkon 22 kW, cez DC nabíjanie však nabíjací výkon nepresiahol 68 kW. Ťažko povedať, čím to bolo, ale auto sa vždy nabilo do 30 minút, takže to nepovažujem za problém. Jediná otravná vec, ktorú som zaznamenal, je hlučná klimatizácia. Vydáva pomerne nízky tón, a pokiaľ je zapnutá, viete o nej. Možno išlo iba o správanie konkrétneho kusa, ale prekážalo mi to. Okrem toho som však žiadny iný nedostatok nezaznamenal.

Nový Renault Mégane E-TECH Electric má rozhodne vykročené správnym smerom a aj vďaka priaznivým, aj keď nie priamo nízkym cenám spôsobí vrásky na čele nejednej konkurencii. Ponúka dobré jazdné vlastnosti, dostatok priestoru, výbornú technologickú výbavu a špičkovú spotrebu, navyše je aj veľmi pekný, čo sa tiež počíta.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 12-16,6
• Dojazd v teste (km): 360-480
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 22
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min):55
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 68
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 30

Technické údaje:

• Kapacita batérie 60 kWh, pohon 2WD (predný), výkon motora 160 kW, 300 Nm, nabíjanie DC max. 130 kW (podpora 500 V), AC 22 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,5 s, max. rýchlosť 160 km/h, dojazd WLTP 450 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spotreba, priestor pre cestujúcich, možnosti nabíjania, technologická výbava, spracovanie, dizajn
- Hlučnejšia klimatizácia, lesklé povrchy na palubnej doske

•  Cena modelu od (s DPH):  43 400 EUR
•  Testované vozidlo (s DPH): 51 950 EUR

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

1 komentár

Od 43.000 ? reakcia na: Renault Mégane E-TECH Electric / Lepší, ako by sa zdalo

8.12.2022 18:12
No nič, počkáme už na tie Made in China čo mieria do tohoto pomýlené ho EU spoločendtva.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať