SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Máte problém s vystupovaním na verejnosti?

0

Pomôže vám trik, ktorý trvá len 15 minút

Úzkosťou pred rečnením na verejnosti trpí 15 až 30 % bežnej populácie. Keď nevyhnutne potrebujeme viesť schôdzku či absolvovať pracovný pohovor, doslova zamrzneme pred ľuďmi, na ktorých chceme najviac zapôsobiť. Na zlepšenie našej schopnosti hovoriť na verejnosti však nemusíme zmeniť svoju osobnosť či emócie, stačí porozumieť tomu, ako nás ľudia počúvajú. Odborníci odporúčajú jednoduchý mentálny trik.

Mnohí sa pred verejným vystúpením pýtajú: „Čo si o mne budú myslieť? Bude to znieť hlúpo!“ Publikum však nemyslí na vás. Ich najväčšia starosť je pochopiť, o čom hovoríte a ako sa ich to týka. Pomôžte si trikom, ktorý zaberie len 15 minút alebo menej: Predstierajte, že ste v publiku a počúvate samého seba. Treba pamätať na niekoľko vecí, keď si predstavujete seba ako publikum:

Pozdravte ich

Ako sa vám páči, keď rečník vystúpi na pódium a monotónne spustí svoju reč bez úvodu? Keď začnete hovoriť bez toho, aby ste si všimli existenciu publika, budú to pokladať za znervózňujúce. Či už oprávnene, alebo nie, vaše publikum si myslí, že je dôležitejšie ako vaše informácie. Pred akýmkoľvek prejavom im zdvorilo kývnite a pozdravte.

Prejdite k veci a držte sa témy

Radi by ste počúvali prezentujúceho, ktorý sa ospravedlňuje za to, že je nervózny, alebo sa sťažuje na dopravnú zápchu, do ktorej sa cestou dostal? Alebo rozpovie rodinnú story, ktorá nemá nič spoločné s témou prejavu? Pre väčšinu členov publika je ťažké sústrediť sa a počúvať rečníka veľmi dlho. Preto zbytočné reči vynechajte. Pomôžte im sústrediť sa tým, že v úvode vysvetlíte, o čom je váš prejav a čím plánujete vyplniť vyhradený čas.

Buďte čitateľní – v každom zmysle      

Keď sedíte v publiku, páči sa vám, keď sotva vidíte alebo počujete rečníka, iba čítate zo slidov (aj to ťažko, lebo text je príliš malý)? Či už na pódiu, alebo na virtuálnych stretnutiach, pomôžte ľuďom pochopiť vaše nápady pri minimálnom kognitívnom úsilí potrebnom na to, aby vás videli a počuli. Používajte dobré osvetlenie a slušný mikrofón. Hovorte pomaly, používajte jednoduché slová a krátke vety.

Podeľte sa o to, čo si myslíte, cítite

Už ste niekedy sedeli na schôdzke, kde rečník premieta jednu snímku plnú dát za druhou, je k vám otočený chrbtom a referuje, čo je na snímkach? Cieľom živého stretnutia alebo prezentácie nie je recitovať informácie, ktoré by sa dali ľahko poslať e-mailom, ale vytvoriť ľudský kontext. Publikum chce vedieť aspoň niečo o tom, čo si myslíte alebo cítite v súvislosti s témou, o ktorej hovoríte. Informácie nehovoria samy za seba. Ľudia očakávajú vysvetlenie, čo táto téma znamená pre vás, vašu firmu a ľudí, ktorí vás požiadali, aby ste o tom hovorili.

Ukončite svoj prejav záverom

Či už rečníte pred porotou, alebo referujete o hospodárskych výsledkoch za posledný kvartál, váš prejav je len taký dobrý, aký dobrý je váš záver. Neexistuje jeden najlepší spôsob, ale všeobecne sa odporúča napísať si záver vopred a naučiť sa ho. Záver by mal divákom pripomenúť, o čom bol prejav, a často obsahuje aj výzvu k akcii. Pozerajte sa divákom do očí a dajte im niečo, na čo si spomenú, aj keď bude po prezentácii.

ZDROJ : cnbc.com, foto: Photo by Austin Distel on Unsplash

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať