
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC Sedan Inspire / Stále na vrchole
Po dvoch rokoch od predstavenia vrcholného modelu elektrickej limuzíny EQS prichádza mierne vynovená verzia a my sme mali možnosť otestovať ho medzi prvými. Vozidlo nám tentoraz dorazilo v trochu slabšej výkonovej verzii 500, oproti 580 však tento rozdiel nie je markantný. Po prvýkrát sme však mali k dispozícii vozidlo s individuálnou úpravou v novom programe MANUFAKTUR.
Program MANUFAKTUR ponúka zákazníkom možnosť zažiť najvyššiu mieru individualizácie vo viacerých priestoroch vrátane novootvoreného štúdia, kde si môžu pozrieť, ako sa ich želania premieňajú na realitu. Tradičné remeselné spracovanie sa tu spája s digitálnymi výrobnými procesmi. Program umožňuje výber farieb exteriéru a exkluzívnych materiálov v interiéri, pričom ručne vyrábané komponenty sa následne montujú do vozidla. Celý proces zdokonaľuje digitalizácia a umelá inteligencia, ktoré zvyšujú presnosť a kvalitu. V novom štúdiu sa vozidlá flexibilne presúvajú medzi výrobnými klastrami pomocou autonómnych prepravných systémov, pričom digitálne dvojča umožňuje aj dodatočné zmeny. Inovatívna technológia PixelPaint zabezpečuje viacfarebné lakovanie s vysokým rozlíšením, vďaka čomu sa dajú vytvárať vzory a dizajny na mieru. MANUFAKTUR je dostupný pre vybrané modelové rady Mercedes-Benz, Mercedes-AMG a Mercedes-Maybach. Program si rýchlo získal obľubu, o čom svedčí aj fakt, že už tvorí súčasť viac ako 30 % predaných vozidiel v segmente Top-End.
Súčasťou výbavy je teraz aj DVB-T2 tuner, vďaka ktorému môžete pri stojacom vozidle sledovať televíziu
Nový Mercedes-Benz EQS 500 prešiel viacerými zmenami. Tú najviditeľnejšiu si všimnete na prvý pohľad. Je to nová predná maska s hladkým povrchom so striebornou mrežou, ktorá korešponduje s ďalšími horizontálnymi prvkami vpredu. Veľký znak výrobcu zmizol a nahradila ho tradičná hviezda v strede kapoty. Špičkové svetlá Digital Light s možnosťou vykresľovania symbolov na vozovku zostali a sú aj tu prepojené svetelným pásom rovnako ako zadné svetlá. Viac ako novou prednou maskou však vozidlo zaujme nádhernou modrou farbou z programu MANUFAKTUR, nazvanou historická modrá. Interiér je čalúnený kombináciou tabakovo hnedej a čiernej kože MANUFAKTUR, a aby ste si to nepomýlili, štylizovaný nápis Manufaktur nájdete na kryte strednej konzoly, obloženom drevom. Výbavu dôstojne dopĺňa hyperobrazovka s trojicou displejov v jednom ohýbanom skle tiahnucom sa cez celú šírku palubnej dosky. Niet pochýb o tom, že ako je trieda S etalónom v luxusných limuzínach, jej elektrický náprotivok EQS udáva smer v elektrických limuzínach. Oproti pôvodnému modelu EQS, ktorý sme testovali pred dvoma rokmi, vidieť posun hlavne v infotainmente a asistenčných systémoch. Pribudlo zopár nových funkcií a vychytávok a všetko zasa funguje o niečo lepšie a vyladenejšie. Hyperobrazovku dopĺňa head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý poznáme už z predošlej verzie. Rovnako ako na prístrojovom paneli aj na head-up displeji možno voliť z niekoľkých typov zobrazenia vrátane rozšírenej reality.
Výrazne zlepšený bol systém Parktronic, ktorý teraz umožňuje presnejšie vyhľadanie parkovacieho miesta aj na základe čiar či obrubníkov, umožňuje priečne parkovanie prednou aj zadnou časťou a celý parkovací manéver je podstatne rýchlejší. Pri parkovaní sa vozidlo pohybuje rýchlosťou 4 km/h, čo je dvojnásobná rýchlosť oproti pôvodnej. Pochopiteľne, počas manévrovania systém pomocou senzorov monitoruje celé okolie vozidla a v prípade výskytu prekážky spustí núdzové brzdenie. Vodič môže okolie sledovať pomocou 360° kamerového systému, ktorý umožňuje rozšírený 180° pohľad vpredu aj vzadu pri vychádzaní z radu áut alebo pri vstupe do neprehľadnej križovatky. Pri zastavení na semaforoch sa automaticky spustí kamera s náhľadom na semafor. Zdokonalený bol aj systém Distronic s celou plejádou asistentov sledujúcich jazdnú dráhu. Ich úlohou je uľahčovať vodičovi záťaž pri riadení s dôrazom na bezpečnosť a predchádzanie kolíziám. Systém na jazdu v kolóne umožňuje teraz autonómnu jazdu na diaľnici pri nízkych rýchlostiach, keď vozidlo navyše automaticky vytvára záchranársku uličku. Zlepšila sa automatická zmena jazdného pruhu, stačí iba jemne zvoliť zmenu pruhu a systém ju vykoná automaticky. Pri tom si, samozrejme, stráži vozidlá v ďalších pruhoch a odhaduje ich trajektóriu. V Nemecku si zákazníci môžu objednať EQS aj so systémom autonómneho riadenia 3. úrovne, ktorý umožňuje autonómnu jazdu po diaľnici. U nás však takejto jazde bráni legislatíva, takže je systém pre našinca nedostupný. Horšia správa je, že keby tento systém u nás bol časom aj schválený, nie je možná modernizácia naň pri vozidlách, ktoré ho nemajú z výroby.
Čo sa týka pohonu, auto využíva akumulátor s využiteľnou kapacitou 118 kWh, ktorý napája dvojicu elektromotorov so systémovým výkonom 330 kW a krútiacim momentom 828 Nm so systémom pohonu všetkých kolies 4MATIC. Vozidlo dosiahne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 s a maximálnu rýchlosť 210 km/h. Akumulátor možno nabíjať DC nabíjaním s výkonom 200 kW alebo, ako to bolo aj v našom prípade, voliteľnou 22 kW AC nabíjačkou. Štandardne je dodávaná 11 kW. Vozidlo využíva 400 V systém, takže nabitie z 10 na 80 % zvládne vďaka dobre nastavenej nabíjacej krivke za 31 minút.
Mercedes EQS je však predovšetkým o nadštandardnom komforte a priestore. Zadné riaditeľské kreslo umožňuje sklopenie do ležiacej polohy spolu s odsunutím predného sedadla tak, aby vznikol väčší priestor na nohy. Všetky kreslá sú elektricky nastaviteľné, vyhrievané aj odvetrávané a všetky majú aj masážnu funkciu. Dvere sú otvárané a zavierané elektricky a môže ich všetky ovládať aj vodič z hlavného displeja. Kabína má veľmi pekné, možno až trocha do gýču zachádzajúce ambientné osvetlenie, ktoré si môžete plne konfigurovať, prípadne zapnúť dynamický režim, kde bude reagovať na rýchlosť a režim jazdy. Okrem toho je tu ešte niekoľko ďalších typov osvetlenia – divadelné, na čítanie alebo priestorové. Všetci cestujúci majú k dispozícii hlavové vankúšiky MANUFAKTUR a zadný aj vankúše pod kríže. S priestrannou kabínou korešponduje aj skutočne obrovský kufor, na ktorého prednú časť je už problém dočiahnuť. Rovnako pohodlne doň teda zmestíte súpravu golfových palíc aj dovolenkovú výbavu.
Vzduchový podvozok sa stará o vynikajúce jazdné vlastnosti a, samozrejme, aj o pohodlie. Vozidlo si jeho výšku mení automaticky na základe jazdného režimu, aby bolo čo najefektívnejšie. V zákrutách podvozok vyrovnáva náklony karosérie, takže sa veziete ako na lodi. O niečo menej výkonu oproti verzii 580 na dynamike príliš nepoznáte, museli by ste presadať z jednej verzie do druhej. Aj v tomto prípade ho však je viac ako dosť, takže si bez problémov môžete užiť aj dynamickú jazdu. Mercedes EQS vás však mazná tak, aby ste plávali krajinou a kochali sa. Testovali sme v zimných podmienkach, čo sa, samozrejme, podpísalo aj na spotrebe. Pozitívom je, že aj za týchto podmienok a na diaľnici sme dosiahli dojazd takmer cez 400 km. Samozrejmosť je exkluzívny systém klimatizácie Climatronic s niekoľkostupňovou filtráciou a ionizáciou vzduchu v interiéri a ukazovateľom hodnôt pevných častíc PM 2.5 v ovzduší vonku aj v kabíne. Musím priznať, že pri pohľade na tie hodnoty vonku počas inverzie sa mi často ani nechcelo vystupovať z auta.
O špecialitách a prvkoch výbavy by sa dalo písať ešte na niekoľko stránok, takže skúsim vypichnúť novinky, ktoré ma najviac zaujali. Príjemný doplnok multimediálneho systému je aj tuner DVB-T2, teda prijímač pozemného digitálneho vysielania. Pri státí vozidla alebo nabíjaní môžete sledovať svoje obľúbené programy. Neoceniteľným pomocníkom pri jazdách v noci sú svetlomety Digital Light, každý s 1,6 Mpx zrkadielkami, ktoré umožňujú vytváranie symbolov a zobrazení pred autom. Staronovou novinkou je možnosť ovládať parkovací manéver zvonku vozidla pomocou mobilnej aplikácie.
Vo výpočte by sa dalo ešte pokračovať. Ak si to zhrnieme, novinka nie je priamo revolúciou, ale dobre nastavenou evolúciou modelu EQS, pri ktorej sa výrobca nesústredil iba na kozmetické zmeny, ale zlepšenia a novinky vidieť na každom kroku. Nuž, vlajková loď, ako sa patrí.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km): 23,9-27,6-28,9
- Dojazd v teste (km): 409-493
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 22
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 208
- Čas nabíjania 10-80 % (min): 27
Technické údaje:
Kapacita batérie využiteľná 118 kWh, pohon všetkých kolies 4Matic, systémový výkon max. 330 kW, krútiaci moment 828 Nm, nabíjanie DC 200 kW, AC 22 kW 3f (voliteľná), zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 4,9 s, max. rýchlosť 210 km/h, dojazd WLTP 657 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Technologická výbava, priestor v kabíne aj v kufri, vyspelá klimatizácia, spracovanie, špičkový audiosystém, možnosti nabíjania, jazdné vlastnosti, zlepšené autonómne parkovanie aj na diaľku
- Nič podstatné
- Cena modelu od (s DPH): 127 392 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 182 160 EUR
Zobrazit Galériu