SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Mohli by byť vodíkové spaľovacie motory skutočnou alternatívou aj pre osobné autá?

Technológie
0

Vodík bude mať svoje miesto v novej zelenej ekonomike. Nesie viac energie na hmotnosť a objem ako lítiové batérie, takže sa zdá, že bude mať zmysel, aby zelený vodík našiel široké využitie v aplikáciách, ktoré batérie nezvládnu. Potenciálni kandidáti sú letectvo, námorná doprava, kamiónová doprava na dlhé vzdialenosti, vlaky a ťažké vozidlá. Pre bežné autá je menej vhodný, tam batérie fungujú dobre a majú svoje výhody. Patrí medzi ne možnosť nabíjania doma alebo na pracovisku namiesto toho, aby ste hľadali vodíkovú stanicu, navyše oveľa efektívnejšie využívajú elektrickú energiu, pretože takmer všetku uloženú energiu vrátia vo forme krútiaceho momentu na kolesách.

Jediné podstatné straty energie, s ktorými sa stretnete pri prevádzke elektromobilu s batériou, sú pri prenose energie. Spotrebiteľské autá na vodíkové palivové články ako Mirai od Toyoty a Nexo od Hyundai sú vhodné pre vodičov, ktorí uprednostňujú možnosť rýchleho doplnenia paliva pred čakaním pri nabíjačke na dlhej ceste. Japonsko a Kórea usilovne pracujú na širokom sprístupnení vodíka, takže doplnenie paliva by malo byť také pohodlné ako pri benzínových spaľovacích náprotivkoch. V porovnaní s batériami sú vozidlá s palivovými článkami z hľadiska účinnosti dosť slabé. Energia sa stráca vo fázach elektrolýzy, kompresie a prepravy, pri státí pomaly uniká z nádrže a jej spätná premena na elektrickú energiu v palivovom článku je menej efektívna.

Kým účinnosť elektrickej energie z batérie sa pohybuje okolo 75 – 85 %, elektrická energia z palivových článkov dosahuje skôr 30 – 35 %. No aspoň majú takéto vozidlá nulové emisie a nízke nároky na údržbu. V súčasnosti sa však objavuje ďalšia možnosť v podobe špeciálne vyvinutých spaľovacích vodíkových motorov, ako je napríklad 5-litrový V8 s výkonom 450 koní, ktorý Yamaha vyvíja pre Toyotu. Upútavku na koncepčné vozidlo s vodíkovým motorom ukázal aj Renault. Vodík sa síce môže spaľovať v spaľovacích motoroch, ale má to isté nevýhody.

Predovšetkým trpí všetkými nedostatkami ako elektromobily s palivovými článkami, pričom ďalšia nevýhoda je, že spaľovanie je ešte menej účinné ako palivový článok, čo znižuje konečnú účinnosť od zdroja po kolesá o ďalších približne 5 %. Po druhé, hoci produktom spaľovania vodíka je bezpečná a čistá voda, pri jeho spaľovaní vo vzduchu vznikajú škodlivé emisie oxidu dusného, a keďže sa musí mazať olejom, ten produkuje emisie pevných častíc.  Katalytické filtre síce odstránia veľkú časť týchto látok, ale nie všetky. Vozidlá so spaľovaním vodíka sú teda menej účinné a menej čisté ako elektromobily s palivovými článkami. 

Tretí nedostatok pre zákazníka je údržba. Elektrické pohonné jednotky jej vyžadujú veľmi málo, ale spaľovacie pohonné jednotky potrebujú pravidelný servis. Príjmy z údržby a predaja náhradných dielov môžu poskytnúť automobilovým spoločnostiam ekonomický stimul, aby presadzovali vodíkové motory, ale ony tvrdia niečo iné. „Pracujeme na dosiahnutí uhlíkovej neutrality do roku 2050,“ vysvetlil prezident Yamaha Motor Yoshihiro Hidaka v tlačovej správe o dohode spoločnosti o vývoji vodíkového motora pre Toyotu.

„Zároveň je slovo Motor v názve našej spoločnosti, a preto máme silnú vášeň pre spaľovací motor a istú úroveň oddanosti k nemu.“ A čo je zaujímavejšie, zdá sa, že pracujú na tom, aby sa spaľovanie vodíka stalo voľbou pre zanietených zástancov spaľovacích motorov na uhlíkovo neutrálnu jazdu.  Elektrické batérie a palivové články sú tiché, takže sú pre niektorých z nich nudné. Vodíkové motory dokážu vrátiť výfuku zvuky, a to s nízkymi, ak nie nulovými emisiami. Elektromobily sú síce veľmi efektívne a na svetelných križovatkách dokážu zvyčajne vyraziť oveľa rýchlejšie ako benzínové motory, ale vášnivým vodičom nedávajú nič výmenou za to, že strácajú kinetické spojenie s cestou prostredníctvom spojky, tachometra, vrčiaceho motora so zaujímavou krivkou krútiaceho momentu a prevodovky.

Vášniví milovníci otáčok už neraz dokázali, že sú ochotní minúť viac za palivo, ak za to získajú viac zábavy. Mnohí z nich už teraz vyberajú z úplne nových vozidiel zariadenia na kontrolu emisií, len aby z nich vytlačili pár koní navyše alebo aby mali lepší zvuk, takže je nepravdepodobné, že by sa báli trochy oxidu dusíka alebo pevných častíc. Vyzerá to teda tak, že niekoľko spoločností začína prezentovať vodíkové spaľovacie motory ako druh voľby pre nadšencov, ekologickejšiu možnosť, na ktorú môžu ľudia prejsť buď preto, že chcú lepšie chrániť životné prostredie, alebo preto, že budú k tomu nakoniec donútení.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať