
Nissan Qashqai e-Power 2WD N-Design (2024) / Rodinný švihák
Nissan Qashqai je vozidlo, ktoré získalo povesť priekopníka v kategórii rodinných SUV a odštartovalo trend, ktorý dnes dominuje trhu. Tretia generácia Qashqai prináša výrazné technologické zlepšenia, moderné motory a zdokonalený dizajn, pričom si zachováva základné vlastnosti, ktoré ho urobili úspešným.
Nissan sa v roku 2024 rozhodol dodať modelu Qashqai nový život prostredníctvom faceliftu, ktorý prináša osviežený dizajn exteriéru a interiéru, modernizáciu infotainmentu a zvýšenie celkového komfortu. Táto aktualizácia má za cieľ nielen udržať Qashqai v centre pozornosti, ale aj zabezpečiť, aby dokázal vo svojej triede konkurovať. Otázkou však zostáva, či je Qashqai stále na čele triedy, alebo ho už konkurenti predbehli. Séria nových zlepšení má rozhodujúci význam, aby sa tento model udržal na popredných priečkach v náročnom segmente SUV.
Moderné LED svetlá podčiarkujú dynamický charakter vozidla
Pri pohľade na motorizácie Qashqai ponúka dva benzínové motory 1.3 DIG-T, ako aj unikátnu verziu e-Power, ktorú sme testovali. Systém e-Power je pomerne jedinečný čisto sériový hybridný pohon. Skladá sa z benzínového trojvalca s turbodúchadlom s objemom 1,5 litra, ktorý je s výkonom 116 kW pripojený iba na generátor vyrábajúci elektrickú energiu. Na pohon kolies slúži výhradne synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, ktorý poháňa prednú nápravu s výkonom 140 kW a krútiacim momentom 330 Nm. Systém využíva lítiovo-iónovú batériu s kapacitou 1,97 kWh. Nissan tento systém ponúka zákazníkom, ktorí zatiaľ nie sú rozhodnutí pre nákup elektromobilu, aby spoznali zážitok z jeho riadenia bez obmedzovania a potreby nabíjania. Vďaka pomerne vysokému výkonu a krútiacemu momentu elektromotora sú jazdné vlastnosti veľmi blízke elektromobilu, ibaže pri potrebe prudkej akcelerácie počujete zvukovú kulisu spaľovacieho motora. V týchto režimoch by totiž energia batérie nezvládala vysoké prúdy, a tak je potrebná dodatočná energia z generátora. Batéria sa rovnako ako pri iných hybridoch nabíja iba za jazdy, a to buď činnosťou motora, alebo rekuperáciou. Na rozdiel od bežnejších paralelných hybridov si systém nevie pomôcť pripojením spaľovacieho motora k pohonu, takže aj systém manažmentu energie je tu nastavený trocha ináč a batéria sa udržiava na úrovni 50 – 70 % SOC tak, aby na jednej strane bolo dosť energie na dynamické zrýchlenie či jazdu do kopca a na druhej strane ostala rezerva na rekuperáciu. Nemalo by totiž veľký význam, keby sa batéria počas jazdy naplno nabila a potom by ste pri jazde z kopca nemali kam ukladať energiu. Prišli by ste tak o najväčšiu výhodu elektrifikovaných áut, možnosť využitia energie získanej rekuperáciou na ďalšiu jazdu. Precízne naladenie takéhoto systému preto nie je jednoduché. Vďaka kombinácii elektrického a spaľovacieho pohonu poskytuje e-Power unikátnu rovnováhu medzi výkonom a efektivitou, čím sa stáva atraktívnou voľbou v segmente hybridných SUV.
Head-up displej zobrazuje všetky potrebné informácie pre jazdu
Jazdné vlastnosti Nissanu Qashqai sú optimalizované na pohodlnú a bezpečnú jazdu. Pri použití 18-palcových kolies, ktoré sú dostupné vo výbave N-Connecta, podvozok efektívne absorbuje nerovnosti na cestách, čím sa zvyšuje jazdný komfort. Väčšie kolesá s rozmermi 19 alebo 20 palcov, ktoré sú dostupné pri vyšších výbavách, môžu zhoršiť komfort, a to najmä na nerovných povrchoch. Pri vyšších výbavách a s výkonným motorom možno vybaviť Qashqai sofistikovanejším odpružením, ktoré zlepšuje jazdné vlastnosti aj s väčšími kolesami. Podvozok je naladený tak, aby ponúkal vyvážený kompromis medzi stabilitou a pohodlím, pričom si zachováva dostatok istoty aj na menej kvalitných povrchoch.
Interiér Qashqai je navrhnutý s dôrazom na komfort a kvalitu. Sedadlo vodiča je pohodlné, s možnosťou elektrického nastavovania vo vyšších výbavách a ponúka skvelý výhľad na cestu. Interiér disponuje modernými technológiami vrátane digitálneho prístrojového panela s uhlopriečkou 12,3 palca a veľkého 10,8-palcového head-up displeja, ktorý premieta dôležité informácie na čelné sklo. Tento prvok prispieva k lepšej orientácii vodiča počas jazdy a minimalizuje potrebu odvádzať pozornosť od cesty. Infotainment je modernizovaný a obsahuje Google Maps, Google Assistant a Amazon Alexa, čo výrazne zvyšuje jeho praktickosť. Systém podporuje aj bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto. Grafické rozhranie je ostré a prehľadné, no niektorí konkurenti ponúkajú intuitívnejšie systémy. Napriek tomu je nový infotainment Nissan krok vpred oproti predchádzajúcim generáciám, pričom jeho jednoduché ovládanie a moderné funkcie zvyšujú celkový zážitok vodiča aj pasažierov.
Priestor pre cestujúcich je v Qashqai dostatočný na to, aby uspokojil potreby rodín. Predné sedadlá poskytujú dostatok miesta na nohy aj hlavu, zatiaľ čo zadné sedadlá sú primerane priestranné pre dvoch dospelých. Tretí cestujúci na zadných sedadlách však môže pociťovať obmedzenia v priestore pre vyvýšené stredové sedadlo. Dozadu sa krásne zmestí aj dvojica detských sedačiek, pričom zostane medzi nimi dostatok miesta, aby si deti neprekážali. Kufor ponúka solídnu kapacitu, aj keď niektorí konkurenti poskytujú väčší batožinový priestor. Praktický prvok je dvojitá podlaha kufra, ktorá umožňuje flexibilné rozdelenie priestoru a uľahčuje prepravu rôzneho nákladu. Tento systém poskytuje praktickosť pri každodenných potrebách, napríklad pri prevoze nákupov alebo športového vybavenia. O tom, že výrobca dbá na maximálnu bezpečnosť, svedčí päť hviezdičiek v bezpečnostných testoch Euro NCAP. Pozitívom je, že už v základnej výbave ponúka širokú škálu bezpečnostných prvkov vrátane automatického núdzového brzdenia, monitorovania mŕtveho uhla, asistenta jazdy v pruhoch a rozpoznávania dopravných značiek. Vyššie výbavy pridávajú systém ProPilot, ktorý umožňuje čiastočne autonómnu jazdu na diaľnici. Tento systém zvyšuje komfort pri dlhších jazdách, pričom kombinuje asistenčné funkcie s technológiami na bezpečnejšiu jazdu. Spotreba sa drží asi na úrovni predošlej verzie – na stále zaujímavých 5,3 – 6,8 l/100 km. Počas celého testu sme dosiahli priemer 6,6 l/100 km, čo na zimný čas testovania vôbec nie je zlé.
Vcelku je Nissan Qashqai silným hráčom v kategórii rodinných SUV. Ponúka skvelý mix pohodlia, bezpečnosti a moderných technológií, pričom si zachováva konkurencieschopnú cenu. Hoci niektorí konkurenti môžu ponúknuť lepšie jazdné vlastnosti, väčší priestor alebo prémiovejší interiér, Qashqai zostáva univerzálnou voľbou pre rodiny hľadajúce spoľahlivé a moderné SUV. Ak chcete vozidlo, ktoré kombinuje atraktívny dizajn, pokročilú technológiu a praktické riešenia, Qashqai by mal byť určite na vašom zozname potenciálnych kandidátov. So širokou škálou výbav a motorizácie siahajúcou od cenovo dostupných verzií až po pokročilé hybridy Qashqai dokáže osloviť široké spektrum zákazníkov a zabezpečiť si pevné miesto na trhu aj v budúcnosti.
TESTY:
Spotreba v teste (l/100 km): 5,3 - 6,6 - 6,8
Technické údaje:
Motor - generátor el. energie: 1,5 l benzínový trojvalec, 116 kW, 250 Nm, elektromotor: výkon 140 kW, max. krútiaci moment 330 Nm, poháňaná náprava: predná, batéria 1,97 kWh, objem palivovej nádrže 55 l, max. rýchlosť : 170 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s, spotreba podľa výrobcu 5,1 – 5,4 l/100 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Inovatívny pohon, priestranná kabína, dizajn, spracovanie, jazdné vlastnosti, adaptívne svetlomety
- Nič podstatné
- Cena modelu od (s DPH): 44 440 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 46 340 EUR
Zobrazit Galériu