
Nová technológia umožňuje nabiť batériu elektromobilu na dojazd 480 kilometrov iba za 10 minút
Nedostatočný dojazd elektromobilov je jedna z najväčších prekážok ich významnejšieho rozšírenia. Dnešné pomalé nabíjanie problém ešte zhoršuje. Nová batériová technológia, vyvinutá vedcami z Pensylvánskej štátnej univerzity, však môže prispieť k riešeniu. Nabitie ich batérie na 100 % trvá len pár minút.
„Dokázali sme, že môžeme elektrické vozidlo nabiť za 10 minút na dojazd 320 až 480 kilometrov,“ hovorí chemický inžinier Chao-Yang Wang. Navyše ich batéria (209 Wh/kg) si aj po 2500 nabíjacích cykloch zachovala kapacitu 91,7 %, takže by umožnila najazdiť dovedna viac ako 800-tisíc kilometrov.
Li-ion batérie majú obmedzený počet cyklov nabíjania/vybíjania, po ktorom ich výkon začne klesať, až sa napokon stanú neužitočnými. Jeden z faktorov, ktorý môže túto degradáciu urýchliť, je teplo. To môže predstavovať prekážku v úsilí amerického ministerstva energetiky, ktoré si dalo za cieľ vypracovať štandard extrémne rýchleho nabíjania (extreme fast charging – XFC), ktorý by umožnil nabiť batériu elektromobilu na dojazd 320 km za menej ako 10 minút.
Nová konštrukcia batérií by mohla splniť tento ambiciózny technologický cieľ. Pri súčasnej technológii je kritickou bariérou pre XFC vytváranie kovového lítia okolo anódy pri rýchlom nabíjaní. To významne zhoršuje životnosť a bezpečnosť batérie. Hoci vysoká teplota je pre Li-ion batérie zlá, zvýšenie teploty na krátky čas môže viesť k menšiemu vytváraniu usadenín lítia.
Výskumníci zistili, že ich batéria (170 Wh/kg) dočasne zohriata na 60 °C približne na 10 minút, počas ktorých sa nabíjala, by mohla dosiahnuť teoretický štandard XFC, pričom by vydržala asi 1700 nabíjacích cyklov. Oproti tomu neohrievaná kontrolná batéria v experimente degradovala už po 60 cykloch. Tím však čaká ešte ďalšia práca. Teraz, keď dosiahli cieľ XFC, skúmajú, aké materiály by boli potrebné na úplné nabitie batérie elektromobilu za 5 minút. Výskum bol publikovaný v časopise Joule.
Zdroj: sciencealert.com.