SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement

Nový čínsky super vlak má maximálnu rýchlosť až 1030 kilometrov za hodinu

Technológie
0

Čína zaznamenala ďalšie prvenstvo v technológii vysokorýchlostných železníc. Po prevádzke najrýchlejšieho komerčného vlaku maglev na svete od roku 2003 teraz testuje oveľa rýchlejší systém, ktorý údajne jazdí rýchlosťou viac ako 80 % rýchlosti zvuku. Vlak označovaný ako „elektromagnetické sane“ má maximálnu rýchlosť 1030 kilometrov za hodinu, čo je 2,4-krát rýchlejšie, ako zvládne vlak maglev Shanghai Transrapid, ktorý dosahuje rýchlosť 431 kilometrov za hodinu na 30-kilometrovej vyvýšenej trati v blízkosti šanghajského letiska Pudong.

Elektromagnetické sane navrhol a vyrobil Inštitút elektrotechniky Čínskej akadémie vied v spolupráci s mestom Ťi-nan v provincii Šan-tung a vládami provincií. Testy sa vykonávajú v pozemnom testovacom zariadení pre technológiu vysokohmotnostného ​​ultravysokorýchlostného elektromagnetického pohonu v meste Ťi-nan. Elektromagnetické sane môžu cestovať asi 1,7-krát rýchlejšie ako japonský vlak maglev vyvinutý spoločnosťou Central Japan Railway Company.

Vlak maglev, ktorý sa v japonskej terminológii označuje ako vozidlo s lineárnym motorom, využíva magnetické odpudzovanie na zdvihnutie vozidla nad trať a jeho poháňanie dopredu. Supravodivé elektromagnety sú umiestnené na podvozku vozňov a pozdĺž koľajníc alebo vodiacich dráh. Na gumových kolesách spočíva vlak pri zastavovaní alebo pomalom pohybe. Keď zrýchľuje, magnety na seba vzájomne pôsobia a dvíhajú ho 10 centimetrov nad trať, čím eliminujú trenie a umožňujú dosahovať vysoké rýchlosti.

Prvým vlakom maglev trvala cesta z Tokia do Osaky približne štyri hodiny. V súčasnosti vlak Nozomi Šinkanzen, ktorý na trati zastavuje len v štyroch staniciach, absolvuje cestu dlhú 552,6 km za dve hodiny a 25 minút. Maximálna prevádzková rýchlosť najrýchlejšieho vlaku Šinkanzen je teraz 320 kilometrov za hodinu. V roku 2015 však sedemvozňový japonský vlak maglev dosiahol rýchlostný rekord 603 kilometrov za hodinu. Existujú plány v roku 2027 spojiť tokijskú stanicu Šinagava a Nagoju s cestovným časom 40 minút a následne predĺžiť linku do Osaky do roku 2037 s celkovým cestovným časom 67 minút.

Predplatné NEXTECH 2021

Vlak SCMaglev do Nagoje a Osaky bude mať maximálnu prevádzkovú rýchlosť 505 kilometrov za hodinu a až 16 vozňov so sedadlami pre približne tisíc cestujúcich. Z celkovej vzdialenosti 286 kilometrov bude 90 % trate (256,6 km) viesť cez tunely pod mestskými oblasťami a horami. Prvé tri vlakové súpravy maglev pre Čínu postavili nemecké spoločnosti Siemens a ThyssenKrupp. Elektrický systém navrhol Vahle. Vodiacu dráhu postavili čínske spoločnosti na tisíckach betónových pilót zarazených až 70 metrov do aluviálnej pôdy.

Shanghai Transrapid bol slávnostne otvorený v decembri 2002, prevádzka sa začala v októbri 2003. Štvrtý vlak, pridaný do systému v roku 2010, vyrobila čínska spoločnosť Chengdu Aircraft Industry. Teraz Čína pravdepodobne postaví veľa vlakov maglev – nie takých rýchlych ako elektromagnetické sane, ale rýchlosťou budú porovnateľné s japonským SCMaglevom. Súčasná sieť vysokorýchlostných železníc sa má rozšíriť na viac ako 40 000 kilometrov.

Zdroj: asiatimes.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať