NICEBOY_062022 NICEBOY_062022 NICEBOY_062022

Oplatí sa predĺžená záruka na elektroniku?

0

Rozšírenie záruky sa ponúka na väčšinu elektronických zariadení vrátane smartfónov, notebookov, televízorov a domácich spotrebičov. No oplatí sa to? Prieskum hovorí, že nie.

Keď si kúpite zariadenie s vyššou cenovkou (smartfón, laptop, televízor), očakávate nejakú právnu záruku, že to bude fungovať. Takéto záruky sú zvyčajne obmedzené časom a rozsahom. Predajca vám však často ponúkne tzv. predĺženú záruku, teda možnosť jej rozšírenia za príplatok. Pre tento typ záruky je však presnejšie označenie „servisný plán/zmluva“, pretože v skutočnosti nikto nemôže predĺžiť záruku okrem pôvodného výrobcu. V podstate to znamená, že si za prípadnú opravu v závislosti od pokrytia zaplatíte vopred.

Stojí však takáto predĺžená záruka za to? Odpoveď je väčšinou záporná. Aj spotrebiteľské správy hovoria, že ide o „vyhodené peniaze“, pretože náklady na jednu opravu sú zvyčajne nižšie ako náklady na predĺženú záruku.

Záruka výrobcu obyčajne postačí – ak sa niečo pokazí v krátkom čase, lepšia ako oprava zariadenia je jeho výmena. Vždy sa oplatí kontaktovať výrobcu. Ak sa predsa rozhodnete pre rozšírenú záruku, prinajmenšom si dôkladne prečítajte texty vytlačené drobným písmom, pretože tam iste bude veľa obmedzení týkajúcich sa pokrytia. Opravy z predĺženej záruky navyše trvajú dlho a odstránenie chyby si môže vyžadovať niekoľko pokusov. Preto je lepšie opravu dohodnúť s výrobcom, ten si totiž musí udržať svoju povesť.

Právne systémy väčšiny štátov ponúkajú ochranu vo forme „implikovanej záruky“ alebo „zákonnej záruky“, čo znamená, že ak niečo kúpite, malo by fungovať určitý čas bez chýb. A najlepšie poistenie je, ak si kúpite produkt, ktorému dôverujete, od výrobcu, ktorému dôverujete. Pred kúpou by ste však mali prečítať veľa recenzií. Možno sa budete cítiť pohodlnejšie, ak sa na vás bude vzťahovať aj predĺžená záruka, no zvažujte to podľa jednotlivých produktov.

Oplatí sa rozšírená záruka pre mobilný telefón? To závisí od jedného hlavného faktora: Ako často sa vám pokazí telefón? Podľa prieskumu spoločnosti SquareTrade z roku 2018 si v prvom roku poškodí telefón 66 percent majiteľov. Treba však hneď dodať, že SquareTrade je jedna z hlavných spoločností poskytujúcich rozšírené záruky.

Ak si smartfón rozbijete (ale skutočne rozbijete, nie iba poškodíte obrazovku) každý rok, pravdepodobne sa vám oplatí plán služieb ako AppleCare a Samsung Care priamo od výrobcu. No ak si poškriabe displej, prípadne vám praskne, možno ho opraviť za relatívne málo peňazí (aspoň v porovnaní s platbou za predĺženú záruku).

Takisto sa vám veľmi neoplatí rozšírenie záruky na televízor, pretože miera záručných opráv pri moderných TV je 7 percent. V prípade počítačov je to podľa spotrebiteľských správ až 24 percent. Toto číslo je dosť vysoké, ale počítače či notebooky môžete zvyčajne získať oveľa lacnejšie ako smartfón vyššej kategórie. A obvykle sa nerozbijú, ak ich nedostanete do rizikovej situácie. Servisný plán by sa teda mohol hodiť, ak so svojím prenosným počítačom zvyknete cestovať lietadlom, vlakom, autom, na chatu či na LAN párty. Nezabudnite si však prečítať drobné písmo, pretože rozšírená záruka sa môže vzťahovať iba na určité veci a na iné nie.

ZDROJ: pcmag.com
foto: user18526052 - www.freepik.com

 

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať