Samsung_06 Samsung_06 Samsung_06 Advertisement

Pandémia urýchľuje zmeny na trhu práce, robotizácia ohrozuje vyše tretinu pracovných miest

Tlačové správy
0

Pandémia koronavírusu urýchľuje nové trendy na trhu práce. Proces digitalizácie, robotizácie a automatizácie, teda nástup Priemyslu 4.0 je tu s dvojročným časovým predstihom, ako sa pôvodne očakávalo. Podľa najnovších odhadov Svetového ekonomického fóra by v nasledujúcich piatich rokoch malo byť nejakým spôsobom nahradených vyše 30 % pracovných miest na Slovensku.

„Robotizácia na Slovensku ohrozuje dvojnásobný počet pracovných miest v porovnaní napríklad s Nórskom. Dopady robotizácie totiž závisia na zložení populácie, skladbe priemyslu, nerastných surovinách a na mnohých ďalších faktoroch. Zároveň platí, že u nás je viac nízkokvalifikovaných pracovných miest, ktoré sú ľahšie nahraditeľné ako tie sofistikovanejšie, na ktoré potrebujete rôzne druhy rekvalifikácií a vyššieho vzdelania. Najohrozenejšie pozície sú v potravinárskom priemysle, stavebníctve či v upratovacích službách. Najmenej sa majú obávať o prácu učitelia, vyšší management alebo pracovníci v cestovnom ruchu,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.

Svetové ekonomické fórum ale upozorňuje, že robotizácia nie je strašiakom. Do roku 2022 by malo vo svete zaniknúť 75 miliónov súčasných pracovných miest. Na druhej strane sa očakáva, že sa vytvorí 133 miliónov nových pozícií.  Na Slovensku je robotizáciou ohrozených až vyše 34 % pracovných pozícii v priemyselnej výrobe, teda napríklad v automobilkách.

Do úzadia sa dostanú pracovníci na robotníckych pozíciách, pracovníci v call centrách alebo predavači/pokladníci v maloobchode a veľkoobchode, ktorých postupne nahrádzajú samoobslužné pokladne. V rámci východnej a strednej Európy budú do roku 2022 čoraz viac žiadané pozície ako dátový analytik, špecialista na robotické stroje, inžinier, vývojár softvérov a aplikácií.

Už dnes môžeme sledovať vytváranie nových pracovných pozícií, ktoré pred niekoľkými rokmi mnoho ľudí ani nepoznalo, alebo vôbec neexistovali. Ide napríklad o špecialistov na sociálne siete alebo učiteľ chatbotov, teda komunikačný špecialista vytvárajúci jazyk, ktorý simuluje ľudskú konverzáciu.

„Zmeny na trhu práce budú vyžadovať aj dovzdelávanie. Každý štvrtý zamestnanec bude musieť prejsť minimálne šesť mesačným školením. Zamestnanci by mali prejsť najmä IT a jazykovými školeniami. Až 80 percent firiem uvádza, že urýchľujú plány na využitie nových technológií v ich podnikoch, vďaka ktorým bude mnoho existujúcich pracovných miest zastaraných,“ dodáva Buchláková.

Slováci majú digitálne zručnosti nedostačujúce novým požiadavkám trhu. Ani nie štvrtina ľudí ma vyššie ako základné digitálne zručnosti. Pritom ak si chce v budúcnosti zamestnanec udržať svoje miesto, zrejme si rekvalifikačné kurzy bude musieť hradiť sám.  Len zhruba tretina rekvalifikácií by mala byť preplácaná priamo zamestnávateľmi. Tie budú firmy realizovať prostredníctvom interných oddelení. Odhaduje sa, že približne štvrtina školení pôjde cez súkromných poskytovateľov odbornej prípravy a zhruba pätina prostredníctvom verejných vzdelávacích inštitúcií.

Počet robotov pribúdajúcich v priemysle (údaje za rok 2019)

Na Slovensku pripadá na 10- tisíc zamestnancov v priemyselnej výrobe 169 robotov. Celosvetový priemer sa pohybuje na úrovni 113 robotov na 10- tisíc zamestnancov. V rámci robotizácie v Európe však vedie Nemecko, kde pribúda ročne o trikrát viac robotov v priemyselnej výrobe ako na Slovensku. Dlhé roky sme označovaní za montážnu krajinu s nízkokvalifikovanou pracovnou silou. Sme automobilová veľmoc, drvivú väčšinu našej ekonomiky tvorí priemysel. Už teraz vidíme, že výrobcovia automobilov investujú aj do aplikácií pri konečných montážnych a dokončovacích prácach. Dodávatelia automobilových súčiastok, z ktorých veľký počet sú malé a stredné podniky, sa v plnej miere automatizujú pomalšie, ale môžeme očakávať, že sa to zmení, pretože roboti sa stanú menšími, prispôsobivejšími, ľahšie programovateľnými a menej finančne náročnými. Práve automobilový priemysel patrí k odvetviam s najväčším zavádzaním robotov do výroby, vlani s podielom 33 percent na celkovej dodávke robotov.

„Dôvodom je, že výroba osobných automobilov sa za posledných desať rokov stala čoraz zložitejšou. Podstatná časť výrobných procesov si v súčasnosti vyžaduje automatizačné riešenia využívajúce roboty. Ide najmä o výrobcov hybridných a elektrických automobilov, ktorí zažívajú silnejší dopyt, ale rovnako aj tradiční výrobcovia automobilov musia meniť výrobu. Výzva na splnenie cieľov v oblasti klímy do roku 2030 bude okrem toho nakoniec vyžadovať, aby väčšia časť nových automobilov bola vozidlami s nízkymi a nulovými emisiami, čo si vyžaduje aj postupné zavádzanie automatizácie,“ doplnila Buchláková.

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať