SAMSUNG_092022 Advertisement SAMSUNG_092022 Advertisement SAMSUNG_092022 Advertisement

Revolučný motor Omega 1 vracia do hry autá na spaľovací pohon

0

Spoločnosť Astron Aerospace upútala tento rok pozornosť svojím motorom Omega 1 s rotačným dizajnom. Tvrdí sa o ňom, že produkuje takmer nulové emisie a má vysoký špecifický výkon (pomer výkonu k hmotnosti), takže teoreticky by sa mohol použiť na pohon automobilov, motocyklov alebo aj lietadiel. Motor pozostáva z dvoch párov rotorov, pričom v každom páre jeden rotor “sedí” na druhom. Sú spojené prevodom, takže sa otáčajú v opačných smeroch. Prvý pár je „studený“ a druhý „horúci“.

Prvý pár funguje ako kompresor, nasáva a stláča vzduch do predkomory a následne do zadného páru, ktorý má na starosti spaľovanie a výfuk. Kompresor stláča nasávaný vzduch na 13,7 až 20,7 baru (na porovnanie, pri klasickom preplňovanom motore je to okolo 2,4 baru). Omega 1 má hmotnosť 15,9 kg a produkuje výkon 160 koní a krútiaci moment 230 Nm, maximum je 25 000 ot./min. Na porovnanie, typický trojvalcový 1,0-litrový benzínový motor váži okolo 97 kg a produkuje výkon o niečo viac ako 120 koní.

Zvýšenie efektívnosti pochádza z veľkej časti z toho, že motor netrpí internými „parazitickými“ stratami, ktorým sa pri piestovom motore nedá vyhnúť (straty pri čerpaní a námaha potrebná na prácu ventilového rozvodu a stlačenie ventilových pružín tisíckrát za minútu). Omega sa vyhýba aj treniu spôsobenému nespočetnými pohyblivými časťami, ako sú ložiská, ventilový rozvod, piesty kĺžuce hore a dole po otvoroch veľkou rýchlosťou a pumpujúce chladiacu kvapalinu. Motor je chladený vzduchom a nemá tanierové ventily ani ventilové pružiny. Jedinými pohyblivými časťami sú rotačné prvky.

Nemá kľukový hriadeľ ako piestový motor ani excentrický hriadeľ ako Wankelov motor. Namiesto toho sa výkon prenáša priamo a efektívne z jedného rotujúceho výkonového hriadeľa. Spotrebu paliva znižuje funkcia „skip fire“ (preskočenie zážihu). Má podobný účinok ako deaktivácia valcov v piestových motoroch. Keď sa vyžaduje tvrdá práca, zmes sa zapaľuje pri každej otáčke, ale pri cestovnej rýchlosti sa motor spúšťa iba podľa potreby, čo môže byť napríklad pri každej piatej alebo desiatej otáčke.

Pokiaľ ide o počet dielov, Astron stavia zložitosť motora na úroveň jednovalcového štvortaktného motora z kosačky. Takisto tvrdí, že motor si bude vyžadovať len jednoduchú a lacnú údržbu, pričom kompletné generálne opravy budú potrebné len za hranicou 160 000 km. S Wankelovým motorom má jednu spoločnú črtu – môže byť modulárny, rotačné jednotky sa dajú spájať do väčších celkov, čím sa znásobí výkon a krútiaci moment. Napríklad zostava dvoch motorov Omega má 320 koní, 460 Nm a hmotnosť 31,8 kg.

Zdroj: autocar.co.uk.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať