Rozhovor: Miroslav Ovečka, OMV: Elektromobilita zrýchľuje čerpacie stanice sa menia na moderné servisné centrá
Na Slovensku zažívame výrazný nárast počtu elektromobilov – len za prvý polrok 2025 ich pribudlo vyše 4,5 tisíca. Čo podľa vás stojí za takýmto rastom?
Miroslav Ovečka: Je to kombinácia viacerých faktorov – technologického pokroku, zlepšenej dostupnosti vozidiel a postupne aj rastúcej infraštruktúry. Ľudia dnes vidia, že elektromobilita už nie je len pre nadšencov, ale stáva sa reálnou alternatívou a stále bežnejšou formou dopravy aj u nás. Dôležitú úlohu zohráva aj tlak na udržateľnosť a podpora zo strany štátu či EÚ.
Aká je dnes dostupnosť ultrarýchleho nabíjania na Slovensku a aké výzvy prináša jeho rozvoj?
Miroslav Ovečka: Na Slovensku máme viac než 2800 verejných nabíjacích bodov, ale ultrarýchle nabíjanie tvorí stále len približne 18 %, teda podstatne menšiu časť. Najväčšia výzva je kapacita elektrickej siete. Kým nabíjačky vieme postaviť relatívne rýchlo, najväčšou výzvou v tomto procese sú najmä dostupná kapacita elektrickej siete a často komplikovanejšie povoľovacie procesy.

Miroslav Ovečka, OMV
Podľa SEVA je dnes na Slovensku viac ako 20-tisíc batériových elektromobilov a ďalšie tisíce plug-in hybridov. Ako na tento trend reagujú čerpacie stanice, ktoré boli tradične spojené s fosílnymi palivami?
Miroslav Ovečka: Na tento trend reagujeme rozširovaním siete ultrarýchlych nabíjačiek OMV eMotion. Na Slovensku máme dnes 39 lokalít so 70 nabíjačkami, čo znamená až 140 nabíjacích bodov. Čerpacie stanice sa menia na moderné servisné body s komplexnou ponukou. Už to nie sú len miesta určené na tankovanie, vodiči tu nájdu kompletný servis – počnúc rýchlym nabíjaním cez občerstvenie až po pohodlné zázemie počas ciest.
Čo sa zmenilo v správaní vodičov s príchodom elektromobility?
Miroslav Ovečka: Na rozdiel od rýchleho tankovania si nabíjanie vyžaduje viac času, a preto vodiči venujú väčšiu pozornosť plánovaniu trás. Zastávky tak využívajú ako príležitosť na oddych, jedlo či krátke vybavenie vecí. Preto musí byť zázemie príjemné a funkčné – nielen technický bod na mape. Našou najväčšou devízou je kombinácia rýchlosti, spoľahlivosti a komfortu. Ponúkame nabíjanie s výkonom až do 400 kW na hlavných tranzitných ťahoch, čo znamená, že vodič naozaj nestráca čas.
Spomenúť treba aj prvú nabíjačku pre kamióny v Čoltove. Znamená to, že elektromobilita sa posúva aj do segmentu nákladnej dopravy?
Miroslav Ovečka: Presne tak. Zatiaľ je to v začiatkoch, ale postupne pribúdajú aj elektrické dodávky či prvé nákladné vozidlá. Pre profesionálnych vodičov sú dôležité špecifické riešenia – väčší priestor na manévrovanie, spoľahlivý výkon a komfortné zázemie. To je dôvod, prečo vznikla lokalita v Čoltove, pričom ďalšie budú pribúdať.
Ako vidíte budúcnosť? Budú dominovať elektromobily alebo sa viac presadí vodík a hybridy?
Miroslav Ovečka: V najbližšom desaťročí bude dominovať batériová elektromobilita, a to vďaka technologickému pokroku a investíciám výrobcov. Hybridy majú význam ako prechodné riešenie tam, kde infraštruktúra ešte nie je dostatočná. Vodík vidíme skôr v špecifických segmentoch, napríklad pri ťažkej doprave.
Ďakujeme za rozhovor.
Zobrazit Galériu