Slovenskí a českí e shopári tápajú v dátach a cenotvorbe. Polovica z nich priznáva problémy

Tlačové správy
0

Viac než polovica eshopárov na Slovensku a v Česku priznáva problémy pri práci s dátami alebo nastavením cenovej stratégie a 49 percent veľkých eshopov má ťažkosti s tvorbou pokročilých reportov. Ukazuje to aktuálny prieskum spoločnosti Seyfor, ktorý prebehol v spolupráci s agentúrou Binside medzi viac než 430 prevádzkovateľmi eshopov rôznej veľkosti. Výsledky naznačujú, že ani zavedený ERP systém nie je zárukou efektívneho rozhodovania, pokiaľ s ním eshop nevie správne pracovať.

Najväčší problém eshopom robia nevyhnutné reporty

Zo výsledkov prieskumu vyplýva, že vytváranie pokročilých reportov zaberá príliš veľa času 44 percentám stredných a 49 percentám veľkých e‑shopov. Ide pritom o kľúčové reporty, ktoré hrajú zásadnú úlohu pri rozhodovaní o strategickom smerovaní firmy. Tento problém sa prekvapivo týka aj 52 percent tých, ktorí využívajú na riadenie svojho biznisu ERP systém.

„Pri eshopoch, ktoré nepoužívajú komplexný systém, je to úplne pochopiteľné. Ale zistenie, že približne polovica eshopov, ktoré pracujú s ERP, má problém s interpretáciou dát a s tvorbou reportov, je pre nás prekvapivé. Kvalitne spracované a personalizované ERP musí túto činnosť vďaka previazanosti všetkých kľúčových agend významne uľahčiť a v mnohých prípadoch dokonca úplne automatizovať,“ hovorí Tomáš Komárek, riaditeľ Money ERP a Vario v spoločnosti Seyfor. „Dôvodom neefektivity v reportovaní môže byť to, že sa zamestnanci ťažko orientujú v používateľskom prostredí alebo im nikto neukázal, ako dáta správne skombinovať a interpretovať. Skrátka, nedokážu zo systému vyťažiť to, čo potrebujú. Aj preto sa chceme ešte viac zamerať na individuálnu podporu a naučiť používateľov pracovať s dátami tak, aby im ERP systém maximálne pomáhal pri každodennom rozhodovaní.“

Aj ďalšiu prácu spojenú s vyhodnotením dát považujú eshopy za problematickú

Problémy s prácou s dátami sa pritom neobmedzujú len na reporty - 28 percent malých a 31 percent stredných e‑shopov nedokáže v reálnom čase vyhodnocovať, ako sa im aktuálne darí. Až 29 percent stredných podnikov dohľadáva dáta zložito na rôznych miestach a často nemajú istotu v tom, ako ich správne čítať. U väčších e‑shopov je tento problém typický predovšetkým pre tých, ktorí ERP zatiaľ nevyužívajú. Manuálne výpočty a vyhodnocovanie dát s pomocou Excelu alebo kalkulačky priznáva celkovo 27 percent e‑shopárov a opäť je tu logicky výrazne väčšie zastúpenie tých, ktorí sa spoliehajú na rôzne vzájomne nepreviazané riešenia.

„Ecommerce obchodníkom, ktorí využívajú ERP a trápia sa s vyhodnocovaním akýchkoľvek dát, odporúčam konzultovať konkrétne požiadavky s výrobcom systému. Vo väčšine prípadov majú totiž potrebné dáta, aj ich interpretáciu na dosah ruky. Niekedy postačia cielené konzultácie alebo školenie zamestnancov a v niektorých prípadoch pomôže problém vyriešiť drobná úprava systému podľa individuálnych potrieb a požiadaviek,“ dopĺňa Tomáš Komárek.

Cenotvorba ako chronický problém naprieč trhom

Iba 26 percent e‑shopárov uviedlo, že im nerobí problém nastaviť optimálnu cenovú stratégiu. Naopak, 36 percent respondentov to označilo za veľký alebo stredne veľký problém. Najviac ťažkostí s touto témou majú malé e‑shopy (43 percent) a strední e‑commerce podnikatelia (40 percent). Ale ani veľkí hráči nie sú, prekvapivo, výnimkou - 31 percent z nich priznáva, že optimálnu cenotvorbu riešia obtiažne.

Zložitosť situácie komplikuje riadenie zliav a promo akcií - 30 percent oslovených označuje za veľký alebo stredný problém efektívne nastavenie zliav, bonusov či špeciálnych ponúk. Narážajú tu nielen na chýbajúce nástroje, ale aj na absenciu prehľadov a prepojení na ďalšie procesy.

„ERP systém je nedoceneným pomocníkom pre moderné podnikanie, a to nielen pre eshopy. Aby však mohol svoju rolu skutočne plniť, je zásadné systém správne nastaviť v súlade s reálnymi potrebami firmy. Zo skúseností vieme, že kľúčovým faktorom úspechu je otvorenosť a aktívna spolupráca klienta už pri úvodnom audite procesov. U menších podnikov zvládneme všetko počas niekoľkých dní, u väčších firiem sa osvedčilo, keď si tím vyhradí na audit dostatok času a zapojí kľúčových ľudí naprieč firmou. Dobre nastavený ERP systém im to následne mnohonásobne vráti vo forme úspor, kontroly podnikania aj rýchlej reakcie na dianie na trhu,“ uzatvára Tomáš Komárek.

O spoločnosti SEYFOR

Seyfor, a. s. je jedným z veľkých európskych dodávateľov ICT riešení. Spoločnosť má viac než 1 900 zamestnancov a obsluhuje zákazníkov v 42 krajinách. Dlhodobo patrí medzi najrýchlejšie rastúce IT spoločnosti v regióne, v Českej republike je najväčším výrobcom účtovných, ERP, mzdových a HR systémov. V posledných rokoch firma významne rozšírila svoje portfólio aj o pokladničné systémy, softvér pre riadenie náboru či digitálnu transformáciu a využitie AI vo firemnom prostredí. Jej dlhodobý rast zdôrazňujú v poslednom období významné akvizície spoločností naprieč európskymi krajinami, ktoré dopĺňajú portfólio a posilňujú pozíciu spoločnosti tak na lokálnom českom, ako aj na ďalších zahraničných trhoch. Ovládajúcimi vlastníkmi spoločnosti sú slovenská spoločnosť Sandberg Capital a český podnikateľ Martin Cígler. Firma bola pôvodne založená v Českej republike v roku 1990 ako Cígler Software, v rokoch 2017 - 2022 pôsobila pod značkou Solitea.

 

 

 

Zobrazit Galériu

SEYFOR

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať