SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Systém Free Drive nahrádza reťazové pohony elektrobicyklov technológiou „bike-by-wire“

Technológie
5

Hoci dnešné elektrické bicykle nemajú identickú konštrukciu, zhodujú sa v jednej spoločnej črte: ich pedále musia byť mechanicky spojené so zadným kolesom. Nový systém Free Drive od spoločnosti Schaeffler odstraňuje toto obmedzenie, a tak umožňuje veľké množstvo nových dizajnov. V súčasných e-bajkoch aj neelektrických bicykloch je sila šliapania jazdca prenášaná na zadné koleso prostredníctvom reťazového pohonu, remeňového prevodu alebo niekedy dokonca aj hriadeľového prevodu.

Vo všetkých prípadoch však musí medzi kľukovým ústrojenstvom a kolesom fungovať pohyblivé mechanické zariadenie.  Naproti tomu pri Free Drive je potrebná len elektrická kabeláž na prepojenie jedného s druhým. Systém vyvinutý v spolupráci s firmou Heinzmann sa podobá na systém drive-by-wire využívaný v niektorých elektromobiloch. Schaeffler ho dokonca označuje ako „bike-by-wire“.

Skladá sa zo štyroch hlavných častí: generátora integrovaného do spodného držiaka, 250-wattového motora v zadnom náboji, lítiovej batérie a „rozhrania človek-stroj“ (inými slovami, riadiacej jednotky) na riadidlách. Keď jazdec šliape do pedálov, roztočí sa generátor. Tým sa mechanická energia mení na elektrickú, ktorá sa privádza do motora. Ten potom premieňa elektrickú energiu späť na mechanickú, ktorá sa používa na otáčanie kolesa.

Generátor reguluje veľkosť odporu, ktorý jazdec pri šliapaní pociťuje, na základe úrovne úsilia, ktorú si zvolil, aby udržal cestovnú rýchlosť. Ak jazdec šliape silnejšie, ako je potrebné, prebytočná energia sa uloží do batérie, ktorá je dobíjaná aj rekuperačným brzdovým systémom motora.Ďalšia výhoda je, že e-bajky využívajúce tento systém by mali vyžadovať menej údržby ako ich bežné náprotivky.  

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

5 komentárov

budúcnosť reakcia na: Systém Free Drive nahrádza reťazové pohony elektrobicyklov technológiou „bike-by-wire“

6.4.2022 09:04
Jednoduché a ďaleko efektívnejšie ako mechanika.
Reagovať

RE: budúcnosť reakcia na: budúcnosť

11.4.2022 11:04
Jednoducho to len vypada.
Body poruch
1. Riadiaca jednotka
2. Bateria
3. Motor
4. Generator
+Ucinnost a 10-15% nizsia. To v tom najlepsom pripade
Motor v kolesi-super. Ale 250W? Neexistencia prevodov vyzaduje aspon 1500W.
Co obmedzenie rychlosti zakonom? 25km/h je malo ked bezne jazdievam 30-35km/h a v prihodnych podmienkach i cez 50km/h
V neposlednom pripade je problemom cena systemu. Kolko ludi je ochotnych a schpnych zaplatit niekolko tisic za ten system? Zavidnici nie, tim ide o kazdy watt, kazde percento ucinnosti, kazdy gram hmotnosti. Bezny clovek si to nemoze dovolit.
Reagovať

RE: lenže, čo keď vycicaš celú zásobu energie a už nevládzeš šliapať do pedálov? ebajk zastane? s reťazou, však nie? ideš ďalej? reakcia na: budúcnosť

9.4.2022 11:04
a s reťazou by si nepopošiel ďalej? keď nevládzeš šliapať a batéria je prázdna, tak čo? a nie je to ťažké šliapanie ako so zapnutým dynamom na prednom kolese?
Reagovať

RE: RE: lenže, čo keď vycicaš celú zásobu energie reakcia na: RE: lenže, čo keď vycicaš celú zásobu energie a už nevládzeš šliapať do pedálov? ebajk zastane? s reťazou, však nie? ideš ďalej?

14.4.2022 13:04
V tom pripade slapes dalej ale so stratou 915% energie miesto 5% energie ako v pripade mechanickeho bicykla. Hej a s hmotnostou o 10kg vacsou.

Nepochopili ste. To dynamo je v pedaloch. vyraba energiu ktora sa pouziva na jazdu a prebytok energie ide do baterie, pokial nie je plne nabita.

Jediny problem by bol ak by prestala fungovat riadiaca jednotka, motor, bateria, alebo generator.
Reagovať

RE: RE: RE: lenže, čo keď vycicaš celú zásobu energie reakcia na: RE: RE: lenže, čo keď vycicaš celú zásobu energie

14.4.2022 13:04
so stratou 15% energie

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať