XPENG P7 Performance / Čínsky drak s veľkými ambíciami
Značka XPENG bola založená v roku 2014 skupinou technologických investorov a nadšencov z firiem Alibaba, Xiaomi a Foxconn, ktorí hľadali novú výzvu a verili, že dokážu robiť všetko lepšie. Automobily sú dôležitou súčasťou, ale nie jediným produktom, ktorý XPENG ponúka. Samozrejme, ide o elektrické autá, pretože práve tam etablovaná konkurencia zanecháva najviac nedostatkov. Firma je čínskymi médiami označovaná ako „zabijak Tesly“, čo je pomerne odvážne označenie. Robí to však skutočne lepšie?
Pravdupovediac, keď som do auta po prvýkrát sadal, hlodali vo mne pochybnosti. Navyše sa mi tento model dostal do rúk vlastne náhodou. Pôvodne som mal naplánovaný na test vyšší model G9, ale riadením osudu som skončil v P7 Performance. Je to vlastne prvý čisto čínsky model, ktorý som mal možnosť testovať. Dosiaľ som mal v rukách MG alebo Volvo, čo sú síce dnes už čínske značky, ale s rozoznateľnými európskymi koreňmi.

To, že sa o XPENGu rozpráva ako o zabijakovi Tesly, určite nie je náhoda. Keď sa postupne s autom oboznamujete, našli by ste tu veľa podobností s Teslou, hlavne s Modelom 3, na ktorý je práve P7 Performance zacielený ako na priamu konkurenciu. Veľmi však oceňujem, že v XPENGu sa rozhodne nedá hovoriť o kopírovaní. Tesla, aj keď u mnohých obľúbená, má totiž pomerne veľa neduhov a nedotiahnutých vecí, na ktoré si používateľ skrátka musí zvyknúť a prispôsobiť sa im.

XPENG má prístrojový panel, takže základné jazdné údaje vidíte priamo pred sebou, pod volantom má umiestnené páčky na ovládanie všetkých bežných funkcií, nie ste teda odkázaní na lovenie funkcií na displeji. Rekuperáciu možno nastaviť v troch stupňoch vrátane jednopedálového riadenia, podvozok je naladený pohodlne, pričom výborne drží stopu, tempomat možno zapínať dvojitým stlačením pozície D alebo si predvoliť túto funkciu na používateľskom tlačidle na volante. A je tu veľa podobných maličkostí, ktoré sú vlastne akoby zdokonalením inšpirácie z Tesly. Najviac ma však po vstupe do kabíny zaujala kvalita materiálov a celkového spracovania interiéru. Tu o nejakej konkurencii s Teslou nemôže byť ani reč, skôr sa ponúka porovnanie s nemeckými prémiovými značkami. XPENG sa však neprezentuje ako prémiová značka. Namiesto toho plní svoj cieľ a zameriava sa na širokú cieľovú skupinu tým, že ponúka svoje modely za konkurencieschopné ceny. P7 je jednoduchý, má štedré rozmery a čisté línie. Palubná doska je minimalistická, čo ponecháva veľa prázdneho priestoru a prispieva k pocitu veľkosti. Predné sedadlá sú priestranné, plne elektricky nastaviteľné, vyhrievané aj odvetrané. Opierky hlavy sú integrované, ale dostatočne vysoké na to, aby prispeli k bezpečnosti aj pre vysokých vodičov. Stredový panel obsahuje dvojicu podložiek na mobily, jednu s bezdrôtovým nabíjaním. Pod opierkou na ruku je veľký úložný priestor, ktorého dvierka sa otvárajú trocha nezvyčajne, ale veľmi prakticky do strany, pričom ich možno otvoriť z oboch strán. Priestor vzadu je dobrý, ale nie taký veľký, ako by sa pri aute tejto veľkosti dalo očakávať. Vo výbave je aj panoramatické okno, ale s pomerne tmavým sklom, cez ktoré toho veľa nevidíte, nepotrebuje však vďaka tomu žiadne zatemnenie. Sklo slúži skôr na zvýšenie stropu. Batožinový priestor s objemom 440 litrov je dostatočný, no vzhľadom na to, že sa otvára iba veko kufra, je horšie využiteľný.

Na palubnej doske sa nachádzajú dva displeje, prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25" a veľký 15,6" displej infotainmentu, žiadne tlačidlá ani páčky okrem tých pod volantom tu nenájdete. Všetky funkcie sa ovládajú prostredníctvom centrálneho displeja, tlačidiel na volante a hlasových príkazov. Zdá sa, že chýbajú aj vetracie otvory, keďže sú ukryté pod palubnou doskou a ovládajú sa z displeja. Chýba aj štartovacie tlačidlo. Stačí nastúpiť a auto sa aktivuje. Zvláštne je, že P7 nemá bezkľúčové otváranie, zamykanie a odomykanie vyžaduje staromódne diaľkové ovládanie.

Samostatná kapitola je audiosystém Dynaudio s podporou Dolby Atmos. Hudbu si pritom môžete púšťať aj zo streamovacích služieb ako Tidal, Spotify, ale aj z YouTube a ďalších aplikácií predinštalovaných vo vozidle. Zvuk je skutočne špičkový. Reproduktory sa nachádzajú aj v opierkach hlavy. Používajú sa okrem iného na oddelenie navigačných pokynov od ostatných zvukov. V praxi to funguje celkom pekne, hoci nejde o prevratný vynález. Pri telefonovaní systém smeruje zvuk priamo k vášmu uchu, akoby ste pri ňom mali slúchadlo. Je to veľmi pôsobivé. Systém tiež rozpoznáva hlasové ovládanie, aj keď zatiaľ iba v angličtine, a to každého z pasažierov, takže ak sedíte vzadu a poviete, že chcete otvoriť okno, otvorí sa to vaše. Jedna zo špecialít značky je vývoj softvéru. Svedčí o tom aj skutočnosť, že P7 v Číne jazdí aj vo verzii s autonómnym riadením úrovne 5. To je najvyššia úroveň autonómnej jazdy, keď používateľ iba určí cieľ a vozidlo vykonáva celú jazdu bez zásahu vodiča. Ten môže spať, hrať sa alebo čítať, kým sa nedostane do cieľa. V tejto úrovni sa nevyžaduje ani bdelosť pre prípad, že by elektronika nevedela niečo zvládnuť. Tieto funkcie autonómnej jazdy v Európe zatiaľ nie sú povolené, takže sa P7 obmedzuje iba na adaptívny tempomat, ktorý pracuje veľmi dobre. Implementácia požiadaviek Európskej únie na rôzne upozornenia od roku 2024 je veľmi dobrá a systémy používajú veľmi jemné zvuky, ktoré nie sú také otravné. Palubný systém je vybavený čipom Snapdragon 8155 pre infotainment a nVidia Orin-X na spracovanie signálov z kamier a snímačov. Pokročilý asistenčný systém XPILOT ASSIST asistuje vodičovi v troch hlavných oblastiach: jazda, parkovanie a bezpečnosť. Systém využíva 5 radarov s milimetrovými vlnami a s vysokým rozlíšením, 12 ultrazvukových senzorov, 4 kamery s priestorovým výhľadom a 7 kamier s vysokým rozlíšením. Vozidlo využíva vlastný dedikovaný operačný systém od XPENG. Prostredie je graficky prepracované, zrozumiteľné a môžete ho mať v bielej alebo tmavej téme, ktoré sa automaticky prepínajú podľa denného času. K dispozícii je bezdrôtová podpora Android Auto aj Apple CarPlay. Hlasovým povelom „Hi XPENG“ vyvoláte na obrazovku postavičku malého robota, ktorý počúva a vykonáva hlasové povely. Hlasovo možno ovládať napríklad okná, multimediálny systém, nastavenie rekuperácie, klimatizáciu a ďalšie funkcie. Vďaka množstvu senzorov a kamier vozidlo zobrazuje na displeji situáciu vo svojom okolí, napríklad autá, chodcov, bicyklistov a iné prekážky. Vidíte tak, podľa čoho sa za jazdy orientuje. K dispozícii je aj automatické parkovanie. Pri pomalej jazde po parkovisku, ak prejdete okolo voľného miesta, stačí zastaviť a zaradiť spiatočku. Ak systém zobrazuje viac voľných miest, stačí mu označiť, kam má parkovať, a vozidlo sa rozhodne, či bude parkovať prednou alebo zadnou časťou. Parkovací manéver je presný a rýchly. Po zvolení miesta môžete aj vystúpiť z auta a dokončiť parkovanie diaľkovo s mobilnou aplikáciou. Tá umožňuje aj chod vpred alebo vzad, aby ste si auto mohli vytiahnuť z úzkeho miesta. Aplikácia je pekne prepracovaná a poskytuje aj presné štatistiky spotreby, ktoré sa v aute nedozviete.



Testovaná verzia P7 Performance využíva pohon všetkých kolies s dvojicou elektromotorov s výkonom 145 kW vpredu a 203 kW vzadu. Celkový výkon 348 kW a krútiaci moment 757 Nm umožňujú vozidlu zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,1 s, pričom maximálna rýchlosť je obmedzená až pri 200 km/h. S batériou s využiteľnou kapacitou 82,6 kWh sme počas testovania dosiahli dojazd 507 km, pri jazde po okreskách a v meste, čo je veľmi dobrá hodnota. P7 je jediný model výrobcu na našom trhu so 400 V architektúrou, všetky ostatné modely už využívajú 800 V. Podvozok je naladený komfortne, ale s ohľadom na výkon vozidla veľmi dobre drží stopu a jazdenie je veľmi príjemné. Rozjazdy sú mäkšie, aby pasažierom neprichádzalo zle, vysoký výkon však pocítite. Vzhľadom na to je vozidlo vybavené brzdami Brembo, ktoré často vídame na rôznych superšportoch. Trochu mi chýbali iba matrixové svetlomety, tu si musíte vystačiť s automatickými full LED.

XPENG P7 Performance je veľmi príjemné prekvapenie. Okrem drobností, ako je napr. nezobrazovanie názvu rozhlasových staníc a odčítanie spotreby iba v mobilnej aplikácii, som mu počas celého testu nemal čo vytknúť. Veľa vnútorného priestoru, špičkové spracovanie, veľmi bohatá výbava a vysoký výkon spôsobia vrásky na čele nejednému konkurentovi. Či sa presadí ako skutočný „zabijak Tesly“, ukáže čas, ale našliapnuté na to má dobre.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 16,3 - 17,9 - 20,3
- Dojazd v teste (km) 507 - 407
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 182
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 26
Technické údaje:
Pohon: AWD, typ motora: predný – indukčný motor, zadný – synchrónny motor s permanentným magnetom, výkon: 348 kW (145 + 203), krútiaci moment: 757 Nm, maximálna rýchlosť: 200 km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,1 s, jazdná dráha (100 – 0 km/h): 33 m, typ brzdových strmeňov: Brembo, kapacita batérie: 86,2 kWh, spotreba energie: 19,2 kWh/100 km, dojazd podľa WLTP: 505 km, výkon AC nabíjania: 11 kW, čas AC nabíjania (5 – 100 %): 10 h, výkon DC rýchleho nabíjania: 175 kW, čas DC nabíjania (10 – 80 %): 29 min, koeficient odporu vzduchu (Cd): 0,236
PLUSY, MÍNUSY:
+ Výkon, spracovanie, technologická výbava, priestor v interiéri, dojazd
- Niektoré detaily v infotainmente nedotiahnuté
- Cena modelu od (s DPH): 48 990 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 59 770 EUR
Zobrazit Galériu