Zárobky slovenských influencerov sa v roku 2022 zvýšili
Najviac spoluprác má Jana Hrmová, darí sa tiež Kristíne Tormovej
Slováci zarábajú na Instagrame čoraz viac, podľa dostupných údajov im v tom v minulom roku nijako nebránila ani pandémia či inflácia. Zatiaľ čo pred troma rokmi bol podiel platených príspevkov slovenských influencerov okolo 40 %, koncom roka 2022 sa podiel zvýšil už na 43 %.Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovala PR agentúra Neopublic na vzorke 100 najsledovanejších slovenských influencerov. Najväčší počet spoluprác má Jana Hrmová, ktorá je známa z televíznej šou Farma.
Instagram sa stal nevyhnutnou súčasťou komunikácie, ktorá aj na Slovensku v súčasnosti patrí medzi najobľúbenejšie platformy. Na vzorke TOP 100 slovenských influencerov v mesiaci november PR agentúra Neopublic realizovala prieskum, v rámci ktorého skúmala príspevky na vybraných Instagram účtoch. Zozbierané dáta vychádzajú z celkovo 1455 zverejnených príspevkov na Instagrame.
Popredné miesta tých najsledovanejších a najúspešnejších slovákov na internete obsadili profily slovenských modeliek ako Veronika Rajek (3,4 mil. sledovateľov) a Lucia Lachkovic Javorčeková (2,8 mil. sledovateľov ), ktorých fanúšikovia pochádzajú z celého sveta. Zároveň sa medzi top 3 už dlhoročne drží obľúbený Gogomantv (990 tis. sledovateľov) ktorého aj napriek nižšej aktivite za minulé roky fanúšikovia stále podporujú. V neposlednom rade treba spomenúť aj „kráľovnú slovenského Instagramu“ Zuzanu Plačkovú (880 tis. sledovateľov), ktorej tento rok pribudol tiež profil jej syna - dion.baby, ktorý už presiahol 100 tisíc sledovateľov. Celkovo je na Instagrame viac ako 1,3 milión ľudí zo Slovenska a tento počet rastie. Vlani ich bolo 1,1 mil. a v roku 2020 len okolo 900 tisíc. V porovnaní s Facebookom, kde má účet približne 2,5 milióna Slovákov, je to však stále len zlomok.
Počet príspevkov na Instagrame sa znižuje
Výsledok tohto prieskumu potvrdil, že počet platených spoluprác u jednotlivých influencerov každým rokom zvyšuje, a to aj napriek tomu, že dosahy jednotlivých profilov rok od roku vo väčšineprípadov klesajú. V roku 2022 mal v priemere každý influencer 43% svojich príspevkov platených. Za platený post považujeme tie príspevky, kde influencer získal ako protihodnotu honorár, barter či zľavu na daný produkt.
Z 1 455 príspevkov bolo až 538 označených ako spolupráca, ďalších 88 príspevkov, z ktorých bolo evidentné, že ide o spoluprácu bolo neoznačených. Čo je však zaujímavé, pred troma rokmi vytvorilo TOP 100 slovenských influencerov (zoznam bol, samozrejme, iný) za rovnaké mesačné obdobie skoro 2000 príspevkov, v roku 2022 je to už len cez 1450.
Spolu všetkých postov – 1455 |
Spolu oficiálne označených spoluprác – 538 |
Spolu neoznačených spoluprác – 88 |
Percentuálny pomer spoluprác zo všetkých postov - 43% |
Ktorá slovenská influencerka má najviac platených postov?
Najviac sponzorovaných postov bolo zverejnených u Jany Hrmovej, ktorá sa preslávila vďaka televíznej šou Farma, kde sa objavila v roku 2013. Dnes je Hrmová známa najmä ako beauty youtuberka, ktorej sa darí aj na Instagrame, kde ju sleduje takmer 220 000 followers. Až 27 z 28 príspevkov, zverejnených počas jedného mesiaca boli označené ako spolupráca. Väčšinu zverejnených príspevkov tvorili platené spolupráce aj v prípade Sáry Adamčíkovej, JankyTopanky, TheTolerantCook či Adama Rustmana.
Naopak najmenej spoluprác a tiež výrazne menší počet zverejnených príspevkov za rovnaké obdobie sme zaznamenali u Lucii Javorčekovej, ktorú dnes sleduje takmer 3 milióny účtov z celého sveta.
Jana Hrmová – 27 z 28 príspevkov (96%) |
Sára Adamčíková 16 zo 17 príspevkov (94%) |
Jankatopanka 12 zo 14 príspevkov (86%) |
TheTolerantCook 11 z 13 príspevkov (85%) |
Adamrustman 5 zo 6 (84%) |
Kristína Tormová 13 zo 16 príspevkov (81%) |
Najrýchlejšie cesta, ako uspieť na Instagrame v roku 2022 bola účasť v reality show alebo prepojenie profilu s kanálom na TikToku, cez ktorý viete priamo presmerovať svojich followerov na svoj Instagramový účet, prípadne rôzne súťaže, v ktorých je podmienka sledovanie vybraných účtov.
Za tento rok sa mnohým ako napr. OskiBarami podarilo vybudovať profil s desiatkami tisíc sledovateľov, pritom ešte na začiatku roka bol jeho profil na nule. Veľký počet sledovateľov zbierajú tiež športovci a hudobníci.
Vo formátoch príspevkov stále prevládajú fotografie nad videami. Ale ich pomer za roky výrazne klesol. Z 93 ku 7 na 73 ku 27. Najviac videí majú hudobníci a tiktokeri ako Michal Totka (26), Jovinecko (22) a Rytmusking (20).
Slovenskej instagramovej scéne dominujú podobne ako v roku 2019 hlavne ženy, ktoré tvoria 59% zo sledovaných účtov.
o to väčší šok pre honzíka zrejme bol, keď ho jeho manželka ešte v roku 2020 podviedla s jeho kamarátom.
Úvodne foto: Le Buzz Studio on Unsplash
Zobrazit Galériu