SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

A že koleso sa už nedá vylepšiť. Genialny nápad ho chce nahradiť piestami, ktoré auto postrčia vpred

0

Viac ako storočie fungujú automobily na rovnakom princípe: motor vytvára silu, ktorá sa cez zložitý systém prevodovky a hriadeľov prenáša na kolesá, aby ich roztočila. Vynálezca z Denveru, David Henson, sa však pýta, prečo by sme mali byť takí komplikovaní.


Zdroj Foto: SurfacePlan

Jeho koncept s názvom SurfacePlan je taký radikálny, že sa pokúša doslova znovu vynájsť koleso. Namiesto tradičných lúčov a ráfika navrhuje koleso, ktorého vnútro je vyplnené množstvom lineárnych piestov s gumovými hrotmi. Tieto piesty sa vysúvajú cez obvod pneumatiky a priamo sa odrážajú od povrchu cesty, čím vozidlo posúvajú vpred.


Zdroj Foto: SurfacePlan

Hensonova logika je elegantne jednoduchá: prečo prenášať silu zložitou cestou, keď ju môžeme aplikovať presne tam, kde je to potrebné? Tento „AI riadený systém pohonu odrážaním“ sľubuje revolučné výhody. Elimináciou celého tradičného hnacieho ústrojenstva by sa dramaticky znížil počet pohyblivých častí a hmotnosť vozidla by mohla klesnúť o neuveriteľných 50 až 75 %.

Okrem toho by systém umožnil vytvárať programovateľné dezény pneumatík za chodu a ponúkol by úplne nové spôsoby riadenia pohybu a trakcie. Na papieri to znie ako vízia z budúcnosti – ľahšie, efektívnejšie a agilnejšie vozidlá. Avšak, keď sa tento elegantný nápad stretne s tvrdou realitou fyziky a inžinierstva, objavia sa vážne trhliny.


Zdroj Foto: SurfacePlan

Najväčší problém spočíva v tom, že piesty by tlačili na cestu diagonálne, čím by vznikala nielen sila vpred, ale aj vertikálna zložka, ktorá by koleso nadvihovala. Paradoxne by to mohlo viesť k zníženiu trakcie namiesto jej zlepšenia. Z mechanického hľadiska je to nočná mora.

Tesnenia okolo každého piestu by museli neustále odolávať blatu, prachu, vode a nečistotám, čo by takmer s istotou viedlo k ich zlyhaniu. Jediný ohnutý alebo zaseknutý piest by znamenal katastrofálnu poruchu a extrémne nepohodlnú, ak nie nemožnú jazdu.


Zdroj Foto: SurfacePlan

Systém by si tiež vyžadoval masívny zdroj energie, ako je veľké hydraulické čerpadlo alebo vzduchový kompresor, čo by pridalo späť hmotnosť a zložitosť. Navyše by to vytvorilo obrovskú neodpruženú hmotnosť, ktorá je nepriateľom dobrých jazdných vlastností a komfortu.

Zatiaľ je tento koncept len patentom a sériou vizualizácií; neexistuje žiadny funkčný prototyp. Henson momentálne hľadá partnerov a financovanie na ďalší vývoj, pričom jeho nápad je často porovnávaný s už existujúcimi a overenými elektromotormi v nábojoch kolies, ktoré taktiež umiestňujú pohon priamo do kolesa, no robia to spoľahlivým spôsobom.


Zdroj Foto: SurfacePlan

Napriek všetkým prekážkam má aj takýto zdanlivo „nemožný“ nápad svoju hodnotu. Aj keď sa koleso SurfacePlan možno nikdy nedostane do výroby, jeho skutočný prínos spočíva v tom, že spochybňuje hlboko zakorenené predpoklady o tom, ako musí auto fungovať.

Tým, že navrhuje niečo tak radikálne, núti inžinierov prehodnotiť konvenčné riešenia a hľadať nové, efektívnejšie cesty. Slúži ako katalyzátor myslenia, čo je samo o sebe cenným príspevkom k inováciám.

Zdroj: newatlas.com.

Zdroj Foto: SurfacePlan

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať