
Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale / Šikovný sympatiak
Meno Junior odkazuje na model Alfa Romeo GT 1300 Junior z roku 1966, ktorý bol známy ako dostupný a zábavný kompaktný automobil. Alfa Romeo tak dúfa, že aj nový Junior Elettrica sa bude takto vnímať, pretože aj keď zdieľa platformu koncernu Stellantis s modelmi Fiat 600e, Jeep Avenger Electric alebo Peugeot e-2008, väčší dôraz bol kladený na interakciu s vodičom.
Alfa Romeo Junior Elettrica, keďže používa modernizovanú platformu od Stellantis, je vybavené batériou s kapacitou 54 kWh, z ktorej sa využíva 50,8 kWh. Zaujímavé však je, že z koncernových kolegov iba Junior využíva aj výkonnejší motor, ktorý je vo verzii Veloce. Naša verzia je vybavená motorom, ktorý majú aj ďalšie modely. Speciale je stredná výbava a s výkonom 115 kW zvládne zrýchliť z 0 na 100 km/h za deväť sekúnd. To je slušná akcelerácia, postačujúca na bežnú jazdu, ale vcelku ňou už dnes nikoho neohúrite. Na druhej strane každodenné jazdenie za prácou či rodinnými povinnosťami zvláda bez problémov. Už po niekoľkých stovkách metrov si uvedomíte, že Alfa Romeo venovalo značné úsilie tomu, ako sa Junior ovláda. Pri vjazde do zákruty zistíte, že riadenie je rýchle, priame a dobre vyvážené, čo vám umožňuje umiestniť prednú časť vozidla presne tam, kam chcete. Spätná väzba prichádza cez volant. Podvozok si poradí s nerovnosťami a hrboľmi plynulo a jemne. Junior disponuje prepínateľnými jazdnými režimami DNA – Dynamic, Natural a Advanced Efficiency.
V interiéri Alfa Romeo Junior Elettrica nájdete pohodlné a podporné sedadlá Spiga čalúnené v kombinácii látka – technokoža s červeným vzorom Scudetto a sivým prešívaním s výraznými bočnými oporami, ktoré výborne držia telo aj v rýchlych zákrutách. Sedadlo vodiča má elektrické ovládanie v šiestich smeroch a nastaviteľnú bedrovú opierku. Spolujazdec si musí vystačiť s mechanickým ovládaním v šiestich smeroch. V aute sedíte pomerne nízko, ale výhľad dopredu a do strán je dobrý, čo je užitočné pri prejazde križovatkami. Naopak, výhľad cez plece je výrazne obmedzený stúpajúcou líniou okien a masívnymi zadnými stĺpikmi. Našťastie vo výbave máme zadné parkovacie senzory aj zadnú parkovaciu kameru. Väčšina funkcií sa ovláda pomocou 10,25-palcového dotykového displeja infotainmentu, ktorý je naklonený smerom k vodičovi. Dizajn menu je personalizovaný, ale vidieť na ňom koncernové korene. Ovládanie a reakcie systému nie sú z najrýchlejších a ani navigácia neprináša žiadne benefity z hľadiska elektromobilu. Satisfakciou tak môže byť aspoň bezdrôtová podpora Android Auto a Apple CarPlay. Úspešnejší je panel fyzických ovládačov klimatizácie pod displejom. Trochu prekvapivo však tento panel v noci vôbec nebol podsvietený. No pripisujeme to skôr chybe konkrétneho kusa, nie vlastnosti. Junior má aj 10,25-palcový digitálny displej prístrojového panela. Ten má vysoké rozlíšenie, ale výrobca veľmi nevyužíva jeho potenciál a meniť si vlastne môžete iba údaje palubného počítača a ďalších systémov. Dizajn ukazovateľov však v podstate meniť nemožno. Displej je hranatý, ale „kaplnka“ okolo neho z oboch strán evokuje zapustené kruhové prístroje, pričom vnútro oblúkov je podsvietené ambientným podsvietením podľa zvoleného jazdného režimu. Aj keď sa nám páčia sedadlá Sabelt potiahnuté kožou a semišom a semišové vložky na palubnej doske, takmer každý ďalší materiál, s ktorým sa pravidelne dostávate do kontaktu, je tvrdý plast.
PREDNÉ SEDADLÁ MAJÚ A V STREDNEJ VÝBAVE VÝRAZNÉ BOČNÉ VEDENIE
Alfa Romeo Junior Elettrica nepôsobí vnútri tak otvorene a vzdušne ako niektorí konkurenti, ale na predných sedadlách nájdu aj vysokí pasažieri dostatok miesta nad hlavou a slušné miesto na nohy. K dispozícii je aj primerané množstvo úložného priestoru vrátane schránky pred spolujazdcom, niekoľkých dobrých vreciek vo dverách a prekvapivo veľkého odkladacieho priečinka na spodnej časti palubnej dosky. Do priečinka sa zmestí objemná peňaženka alebo veľký smartfón. Priestor vzadu je oveľa stiesnenejší, najmä ak máte viac ako 180 cm. Ak potrebujete často voziť vzadu dospelých, bude možno lepšie pozrieť sa po inom modeli. Junior, žiaľ, neponúka ani posuvné alebo sklopné zadné sedadlá. Sú delené v pomere 60/40, čo trocha obmedzuje možnosti pri preprave pasažierov a batožiny. Chýba aj otvor na lyže, ktorý by umožňoval prepravu dlhých predmetov s dvoma pasažiermi sediacimi vzadu v pohodlí. Pozitívom je malý predný kufor na nabíjacie káble a dostatočne veľký batožinový priestor s objemom 400 litrov. Podlaha batožinového priestoru je výškovo nastaviteľná, čo umožňuje rozdeliť priestor na dve priehradky.
Svetelná technika je vyhradená LED technológii, svetlá denného svietenia s jedinečnou kresbou dopĺňajú automaticky prepínané tlmené a diaľkové svetlá. V našej výbave sme mali aj príplatkové svetlá Matric. Tie v noci svietia veľmi dobre, svetelné pole tlmených aj diaľkových svetiel je homogénne a dostatočne široké. Tienenie ostatných účastníkov premávky fungovalo spoľahlivo. Zadné svetlá svojou úzkou kresbou dopĺňajú dynamický charakter auta.
KVALITNÝ DISPLEJ PRÍSTROJOVÉHO PANELA NEMÁ VEĽA MOŽNOSTÍ NASTAVENIA
Je pravda, že nadšenci značky budú spokojní, pretože nový model Junior Elettrica je radosť riadiť. A to sme na test mali verziu Speciale s výkonom 115 kW a krútiacim momentom 260 Nm. V ponuke je aj výkonnejšia verzia Veloce s výkonom 207 kW, ktorá však má takisto iba pohon prednej nápravy. Medzi silné stránky vozidla patria ostré riadenie, vyvážené ovládanie a zaujímavé sedadlá s veľmi výrazným bočným vedením. Menej poteší stiesnený priestor vzadu, relatívne obmedzený reálny dojazd a iba 100 kW nabíjanie. Napriek tomu ide o zaujímavé auto do rodiny, ktoré poteší pekným dizajnom aj dobrými jazdnými vlastnosťami. Nezanedbateľná je aj priaznivá spotreba, ktorá pri jazdení v meste a po okreskách bola 15,2 kWh/100 km. Vrátane diaľnic sme po celotýždennom teste skončili na 17,4 kWh/100 km, diaľničné jazdenie si vypýta 22 kWh/100 km, čo je veľmi zaujímavý výsledok.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 15,2-17,4-22
- Dojazd v teste (km) 322-293-231
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 101
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 28
Technické údaje:
Výrobca: Alfa Romeo, model Junior Speciale, batéria – celková kapacita: 54 kWh, využiteľná kapacita: 51 kWh, poháňaná náprava: predná, výkon motora: 115 kW, krútiaci moment: 260 Nm, max. výkon DC nabíjania: 100 kW, výkon AC nabíjačky: 7/11* kW, typ AC nabíjania (počet fáz): 1f/3f, hmotnosť prázdna: 1620 kg, max. rýchlosť: 150 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9 s, dojazd WLTP: 366 – 436 km, spotreba podľa výrobcu: 14,2 – 16,7 kWh/100 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Dizajn, naladenie riadenia a podvozka, pohodlné sedadlá, matrixové svetlá, bezdrôtové Android Auto aj Apple CarPlay
- 11 kW AC nabíjačka v strednej výbave iba za príplatok
- Cena modelu od (s DPH): 35 990 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 42 190 EUR
Zobrazit Galériu