
Mini Cooper SE 2dv 2024 / Zábavný drobec
Mini Cooper sa počas svojej 65-ročnej histórie stal skutočnou ikonou automobilového sveta. Najnovšia generácia tohto legendárneho modelu predstavuje zásadný posun, keďže ide v poradí o druhé čisto elektrické Mini (respektíve tretie, ak počítame aj nový Aceman), navrhnuté pre modernú elektrickú éru. Napriek tomu, že sa Mini snaží pôsobiť maximálne britsky, jeho pôvod už nie je čisto britský. Výroba prebieha v Číne, kde koncern BMW, vlastník značky Mini, spolupracuje s čínskou automobilkou Great Wall Motor v rámci spoločného podniku Spotlight Automotive. Technický základ nového Mini je tak spoločný s čínskym elektromobilom Ora 3, aj keď s podstatnými úpravami.
Nová generácia modelu Mini Cooper vo vyhotovení SE z modelového roku 2024 má karosériu typu hatchback. Pohon zabezpečuje elektromotor poháňajúci prednú nápravu s výkonom 160 kW a krútiacim momentom 330 Nm. Samozrejme, používa pohon prednej nápravy, príznačný pre Mini. Batéria má celkovú kapacitu 54,2 kWh, pričom využiteľná kapacita je 49,2 kWh. Vozidlo podporuje rýchle nabíjanie výkonom 95 kW a palubné AC nabíjanie s výkonom 11 kW. Udávaná kombinovaná spotreba je 14,1 kWh na 100 km a dojazd podľa cyklu WLTP dosahuje 402 km. Týmto Mini napravuje najväčší nedostatok predchádzajúcej generácie – obmedzený dojazd. Novinka tak umožňuje bezproblémové jazdy aj na dlhšie cesty. Nabíjací výkon zodpovedá kapacite batérie a s maximálne 95 kW auto nabijete z 10 na 80 % za 29 minút.
Z hľadiska dizajnu a rozmerov ide nová generácia tak trochu proti prúdu, keďže s dĺžkou len 3,8 metra je dokonca kratšia ako predchádzajúci model. To sa, žiaľ, prejavuje hlavne na mieste pre zadných cestujúcich, ktoré pri obsadení predných sedadiel útlymi postavami umožní odviezť ešte dve deti, fakticky však ide o dvojmiestne auto. Našťastie je kabína širšia ako predchodca, takže vpredu je dostatok miesta aj pre väčšie postavy. Napriek trendom smerujúcim k hranatejším tvarom pri modeloch Countryman a Aceman základný Mini Cooper si zachováva svoje ikonické tvary – plochú strechu, kolmé sklá, len troje dvere (mimochodom s bezrámovými sklami) a ikonické okrúhle svetlá s možnosťou voľby denného svietenia z troch dizajnov. Vzadu sa objavujú po prvýkrát trojuholníkové svetlá, ktorých kresba sa mení spolu s nastavením denného svietenia. Najvýraznejšou zmenou prešla predná časť, ktorá opustila typickú lamelovú masku s chrómovaným lemom a nahradila ju kontrastným osemuholníkom siahajúcim až pod nárazník. Vcelku však nové Mini zostáva nezameniteľné, štýlové, roztomilé a ikonické, pričom práve štýl je často hlavným dôvodom jeho kúpy.
Nový asistent na kľukatých okreskách robí funkciu „navigátora“ a zobrazuje vzdialenosť do najbližšej zákruty a jej uhol
V interiéri vozidla Mini Cooper panuje štýlová a hodnotne pôsobiaca atmosféra, ktorá vychádza z nového dizajnového jazyka výrobcu a obsahuje množstvo podobných prvkov, ako nájdete v novom Acemane alebo Countrymane. Veľká časť prístrojovej dosky a dverí je potiahnutá textíliou doplnenou ambientným osvetlením. Za 12-palcovým okrúhlym displejom OLED, ktorý v súčasnosti patrí k najlepším zobrazovačom, aké v autách nájdete, a je pre Mini ikonický, sa nachádza projektor premietajúci farebný vzor na textilné plochy. Na výber je viacero farebných spracovaní interiéru, používateľ však určite bude mať čo robiť s udržaním týchto povrchov v čistote. Napriek plastovému základu interiéru štýlové detaily ako otočný prepínač na „štartovanie“, volič smeru jazdy či prepínania režimov a dominantný voľne stojaci displej OLED vytvárajú veľmi dobrý dojem. Sedadlá ponúkajú prekvapivo dobré bočné vedenie, čím podčiarkujú športové DNA značky. Škoda len, že tradične chýba odvetrávanie sedačiek. Volant s výrazným tvarovaním dobre sadne do ruky. Nízka horná hrana čelného okna so spätným zrkadlom obmedzuje výhľad vyšším vodičom. Lakťová opierka spolujazdca absentuje. Vďaka elektrickej platforme je tu však dostatok odkladacieho priestoru, nechýba bezdrôtové nabíjanie telefónu ani držiaky nápojov. Interiér presvetľuje veľké panoramatické strešné okno s ambientným podsvietením. Vo výbave sme mali aj malý head-up displej premietajúci informácie na výsuvné tmavé sklíčko. Je umiestnený pomerne nízko, takže skôr nahrádza funkciu prístrojového panela. Objem batožinového priestoru je len 210 litrov, na bežné nákupy však stačí a na dlhšie cesty môžete sklopiť zadné sedadlá, aspoň budú mať nejaké využitie. Chýba predný kufor na odloženie nabíjacieho kábla.
Infotainment pracuje s operačným systémom MINI OS9, ktorý z funkčnej stránky vychádza z OS používanom v najnovšej generácii BMW, samozrejme, s vlastnou grafickou nadstavbou. Vozidlo tak ponúka bohatú technologickú výbavu, ako je rozšírená realita pri navigácii, autonómne riadenie úrovne 2 a aj 360° kamerový systém alebo systém automatického parkovania. Zaujímavosť je nový asistent, ktorý za jazdy pracuje ako navigátor v rely vozidlách. Ak prídete na kľukatú okresku alebo do serpentín, automaticky sa na HUD zobrazí nákres cesty s najbližšími zákrutami a popri tom sa zobrazuje trojstupňová šípka, ktorá udáva smer a uhol najbližšej zákruty a vzdialenosť k nej v metroch. Je to zaujímavý a užitočný doplnok a ešte sme tento asistenčný systém nikde inde nevideli. MINI nešetrilo na ničom, aby urobilo novú generáciu Mini Cooper oveľa modernejším a technologicky pokročilým vozidlom. Dobrá správa je, že všetko to naozaj funguje. Nové rozhranie MINI OS9 je veľmi intuitívne, s logickým usporiadaním ovládacích prvkov. Výrazná funkcia je nová možnosť rozšírenej reality v navigačnom systéme MINI. Praktické je rýchle spúšťanie zástupcov potiahnutím zdola. Systém je rýchly a spoľahlivý, spomaľuje sa len pri prepínaní používateľov. K dispozícii je Connected Store na sťahovanie aplikácií a služieb, pričom niektoré vyžadujú mesačný poplatok. Základné online funkcie ako dopravné informácie či posielanie cieľov z aplikácie MyMini sú dostupné bezplatne. Navigácia zobrazuje úroveň nabitia v cieli, plánuje nabíjacie zastávky a ukazuje obsadenosť nabíjačiek online, hoci s občasnými nepresnosťami, napríklad v odporúčaní nabíjacích staníc. Mapa je svižná a plynulá, s možnosťou zmeniť ukazovateľ polohy na model Mini. Aj tu nájdete rôzne módy Experience, ktoré menia dizajn infotainmentu, naladenie auta a umelé zvuky. Napríklad mód Timeless imituje ikonický rýchlomer pôvodného Mini a zvuky spaľovacieho motora, zatiaľ čo mód GoKart zintenzívňuje reakciu na plyn a pridáva výrazné umelé zvuky. Mini profituje z technológií BMW vrátane digitálneho kľúča a prepracovanej mobilnej aplikácie.
Jazda v novom Mini Cooperi si zachováva typický „motokárový“ pocit vďaka kolesám umiestneným v rohoch karosérie a nízko položenému ťažisku. Napriek hmotnosti je auto zábavné, s priamym riadením a skvelou reakciou na zmenu smeru. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou vozidlo mierne zmäklo, čo prispieva k znesiteľnejšej jazde na nekvalitných cestách, no stále ho nemožno označiť za pohodlné. Na kvalitnom povrchu a diaľniciach je prekvapivo pohodlné a dobre odhlučnené, dokonca aj s bezrámovými oknami. Mini sa najlepšie cíti na kľukatých okresných cestách, kde však trpí problémom s trakciou. Kombinácia predného náhonu, výkonu 160 kW a ľahšej prednej časti vedie k pretáčaniu predných kolies pri prudkom zošliapnutí plynu, najmä na mokrom povrchu. Tu treba dávať pozor, ale to je slabina väčšiny elektromobilov. Ideálnym riešením by bol pohon zadných kolies, ktorý by zlepšil trakciu a jazdné vlastnosti. Vcelku je Mini auto, ktoré prináša radosť z jazdy a vie dobre poslúžiť aj pri bežnom mestskom jazdení. Okrem štandardného jazdného režimu D je k dispozícii aj režim B s intenzívnou rekuperáciou umožňujúcou jednopedálové ovládanie.
Dojazd, slabina predchádzajúcej generácie, sa pri novom Mini Cooperi SE s väčšou batériou výrazne zlepšil. V meste možno dosiahnuť spotrebu okolo 11 až 13 kWh/100 km. Za celý test sa nám spotreba ustálila na 15,5 kWh/100 km vrátane diaľnic. To je zaujímavá spotreba, ktorá svedčí o vyspelej technológii pohonu. Batéria je vybavená ohrevom, ktorý sa dá aktivovať aj ručne.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 12,6-15,5-17,7
- Dojazd v teste (km) 390-317-277
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 97
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 29
Technické údaje:
Konštrukcia: hatchback, 3858 × 1756 × 1460 mm, hmotnosť 1615 kg, pohon: elektrina, poháňaná náprava: predná, výkon: 160 kW, 218 koní, krútiaci moment: 330 Nm, batéria: 54,2 kWh (využiteľná kapacita 49,2 kWh), nabíjanie: rýchle nabíjanie: 95 kW, palubné: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes, spotreba: kombinovaná: 14,1 kWh/100 km, dojazd: 402 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Jazdné vlastnosti, výkon, technologická výbava, spotreba, nabíjanie, vyhrievanie batérie
- V podstate nepoužiteľné zadné sedadlá
- Cena modelu od (s DPH): 35 900 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 48 645 EUR
Zobrazit Galériu