SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Audi Q8 Sportback 55 e-tron S-line quattro / Ďalší člen rodiny e-tron

0

Nový Audi Q8 e-tron prináša do rodiny e-tron v súčasnosti aj módnu karosériu typu Sportback. Ponúka dve verzie karosérie, SUV a Sportback, tri verzie elektrického pohonu všetkých kolies, dojazd až 600 km podľa WLTP a zvýšený nabíjací výkon až 170 kW. My sme mali na test verziu Q8 Sportback 55 e-tron, ktorá stojí uprostred ponuky.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Vozidlo je vybavené batériou s kapacitou 114 kWh, z ktorej sa využíva 106 kWh. Dvojica elektromotorov ponúka v režime Boost systémový výkon dvoch elektromotorov až 300 kW a systémový krútiaci moment 664 Nm. Dlhodobý výkon dosahuje 158 kW. Dojazd podľa WLTP pri verzii Sportback výrobca udáva na hranici 600 km. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 200 km/h. Vozidlo je vybavené zlepšeným zadným motorom, ktorý má teraz 14 vinutí namiesto 12 na dosiahnutie vyššej efektivity, znižuje spotrebu energie a predlžuje dojazd. Vozidlo má zdokonalenú aerodynamiku, ktorá pri verzii Sportback viedla k zníženiu aerodynamického odporu z 0,26 na 0,24, čo ďalej prispieva k zníženiu spotreby. Audi Q8 e-tron je sériovo vybavený pneumatickým pružením s adaptívnymi tlmičmi a prepracovaným progresívnym riadením. Ponúka široké rozpätie medzi komfortom a športovým charakterom. Vozidlo má viacero možností na individuálne nastavenie jazdných vlastností. Medzi nimi je sériovo dostupný jazdný režim Audi drive select, ktorý umožňuje vodičovi vybrať si spomedzi siedmich rôznych jazdných režimov – od komfortného až po športový.

Audi je od začiatku známe výborným teplotným manažmentom a vyrovnanou nabíjacou charakteristikou, ktorá udržuje vysoký nabíjací výkon takmer po celý čas nabíjania. Oproti starším modelom sa výrobcovi modifikáciou systému manažmentu batérie podarilo zvýšiť využiteľnú kapacitu. Súčasne bol zvýšený aj nabíjací výkon, ktorý na DC nabíjačke High Power (HPC) dosahuje až 170 kW. Vďaka tomu možno batériu nabiť z 10 na 80 % približne za 31 minút. Vstavaná trojfázová AC nabíjačka má štandardne výkon 11 kW, na želanie Audi ponúka 22 kW. Vďaka tomu batériu nabijete zhruba za 11,5 hodiny s 11 kW a asi za 6 hodín s nabíjacím výkonom 22 kW. Nabíjacie porty sú tradične pod elektricky ovládanými dvierkami na oboch stranách vpredu za blatníkom, vľavo je kompletný konektor CCS2, vpravo iba Typ 2 na AC nabíjanie. Audi Q8 e-tron štandardne podporuje aj funkciu Plug & Charge. Na kompatibilných nabíjacích stojanoch sa tak vozidlo po pripojení nabíjacieho kábla automaticky autorizuje a spustí nabíjanie. Fakturácia prebieha takisto automaticky. Službu sme mali možnosť vyskúšať aj v praxi a v súčasnosti funguje iba v nabíjacej sieti IONITY. Postupne ju však budú zavádzať aj ďalší operátori. Testovali sme aj novú službu Audi charging, ktorá nahradila službu e-tron Charging Service. Poskytuje prístup približne k 500 000 verejným nabíjacím bodom v celej Európe. V sieťach Selected Partner Network môžu zákazníci nabíjať na výkonných HPC nabíjačkách s výkonom 150 kW a viac. Audi má aj svoju nabíjaciu sieť Audi Charging Hub, v ktorej môžu zákazníci výhodne nabíjať hlavne v zahraničí. V navigačnom systéme e-tron funguje vyhľadávač trasy, ktorý pomáha pri vyhľadávaní nabíjacích staníc pozdĺž trasy.  

Na palube nájdete širokú ponuku asistenčných systémov, ktoré zvyšujú komfort a bezpečnosť jazdy. Základom je adaptívny asistent efektívnej jazdy, ktorý podľa navigačných a mapových podkladov vyhodnocuje trajektóriu a podmienky jazdy a podľa toho prediktívne riadi aj aktívne zasahuje do riadenia a ovládania rekuperácie a brzdenia tak, aby bola jazda čo najefektívnejšia. V prípadoch, keď je to výhodnejšie, odpojí rekuperáciu a nechá vozidlo plachtiť. Systém spolupracuje s automatickým rozpoznávaním dopravných značiek a čerpá informácie aj z databázy, podľa nich dokáže automaticky upravovať rýchlosť jazdy. Vďaka tomu môže samostatne riadiť rýchlosť jazdy aj na zložitejších úsekoch ciest so serpentínami a prudkými zákrutami, takže nemusíte šliapnuť na brzdu ani na plyn. Súčasťou systému je obmedzovač rýchlosti, asistent pri predchádzaní aj asistent pri odbočovaní. Veľmi dobre a spoľahlivo pracuje aj systém udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý je určený predovšetkým na jazdu po diaľnici a rýchlostných cestách. Vo výbave je aj systém automatického núdzového brzdenia s detekciou prekážok chodcov. Vozidlo bolo vybavené aj automatickým parkovacím asistentom. Ten by mal byť ovládateľný aj cez aplikáciu MyAudi zo smartfónu. Tú sme však, žiaľ, nemali k dispozícii, takže nevieme povedať, aké funkcie poskytuje a nakoľko spoľahlivo pracuje. K dispozícii sme mali voliteľné adaptívne digitálne svetlomety ­Matrix LED. Tie svietia veľmi dobre a spoľahlivo pracovala aj funkcia tienenia.

Vozidlo sa pýši prémiovým, kvalitne spracovaným interiérom. Na palubnej doske dominuje veľký dotykový displej informačno-zábavného systému, ktorý spolu s digitálnym prístrojovým panelom Virtual Cockpit zabezpečuje intuitívne ovládanie a prístup k množstvu funkcií. Dvojica dotykových displejov s vysokým rozlíšením (horný s uhlopriečkou 10,1" a dolný 8,6") svojou veľkosťou už dnes nikoho neohúri, poskytujú však dobre vyladené ovládanie a kvalitný obraz. Vo výbave sme mali aj voliteľný head-up displej. Multimediálny systém podporuje rýchly štandard prenosu dát LTE Advanced a integruje hotspot WLAN pre mobilné koncové zariadenia členov posádky. Navigačný systém ponúka vodičovi inteligentné návrhy cieľov na základe predchádzajúcich trás. Ku kompletu online služieb Audi Connect Navigácia a infotainment patria aj služby Car-to-X na výmenu informácií medzi vozidlami aj s infraštruktúrou. Dostupné je aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu a veľké panoramatické strešné okno. Príplatkové elektronické spätné zrkadlá sú pre e-tron typické a prišiel s nimi ako prvý. Ich veľká výhoda je najmä použitie v nočných hodinách, keď zabraňujú oslneniu vodiča, a za šera alebo v horších svetelných podmienkach poskytujú väčšinou lepší obraz ako klasické zrkadlá, pretože dodatočne svetlo zosilňujú. Na ich umiestnenie pod hranou okna si však treba zvyknúť. Za slnečných dní bol nevýhodou ich lesklý povrch. Pokiaľ o nich budete uvažovať, odporúčame si ich vyskúšať.

 A ako nový e-tron jazdí? Oproti starším modelom sa zlepšila efektivita vozidla a počas testu sme dosiahli priemernú spo­trebu 24 kW/100 km, pričom podľa štýlu a profilu jazdy sa spotreba pohybovala medzi 20 – 26 kWh/100 km. Vozidlo má štandardne vzduchový podvozok, ktorý je však aj pri komfortnom nastavení naladený tvrdšie na zlepšenie jazdných vlastností. Priestor v kabíne je dostatočný, ale vďaka mohutnému stredovému panelu pôsobí hlavne vpredu stiesnenejším dojmom, než by ste pri takomto veľkom aute očakávali. Nabíjanie síce bolo v maximálnom výkone zvýšené až na 170 kW, no takýto výkon sme pri nabíjaniach nedosiahli a v maxime sa pohyboval okolo 143 – 155 kW. Oproti staršiemu e-tron 55 bola upravená nabíjacia krivka, ktorá teraz zabezpečuje nabitie z 10 na 80 % asi za 32 minút, ale na 100 % to zvládne až za viac ako 90 minút. Starší e-tron 55 to zvládal za 40 minút. Ide pravdepodobne o ochranu batérie. Pozitívne je, že v menu si môžete nastaviť, do akej kapacity sa má batéria nabíjať. Pri dlhších cestách však aj tak budete zväčša využívať nabíjanie do 80 % na úsporu času. Pri kombinácii diaľnice a okresiek sme dosiahli maximálny dojazd 405 km. Pri jazde iba po okreskách a v meste sa dá s ľahkou nohou ubehnúť 520 km.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 20-26
  • Dojazd v teste (km) 405-520
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 22
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW) 50
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 94
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 152
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 34

Technické údaje:

  • Batéria 114 kWh, využiteľných 106 kWh, pohon Quattro 4×4, dvojica elektromotorov, celkový výkon 300 kW, krútiaci moment 664 Nm, maximálna rýchlosť 200 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,2 s, udávaný dojazd WLTP 600 kilometrov, DC nabíjanie 170 kW, AC nabíjanie 11 kW/3f  (voliteľne 22 kW/3f)

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spracovanie, komfort, technologická výbava, možnosti nabíjania, výkon
- Zbytočne široká stredová konzola

  • Cena modelu od (s DPH): 89 760 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 124 094 EUR
Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať