SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

EQS 580 4Matic SUV od Mercedes-EQ / Král rodinných SUV

0

Model EQS, vlajková loď Mercedes-EQ, dostal aj väčšieho bračeka EQS SUV. Jeho zameranie je trochu odlišné a viac sa blíži k luxusnému rodinnému autu, ktoré môže byť v 5-miestnej alebo 7-miestnej konfigurácii. Práve v role rodinného auta očakávate, že bude vhodné aj na dlhé cestovanie s vysokým komfortom a minimálnymi prestojmi. Na tieto vlastnosti sme sa zamerali aj pri našom teste, ktorý sme tentoraz absolvovali na ceste do Dolomitov na taliansko-rakúskych hraniciach. Počas cesty sme testovali aj službu Mercedes me Charge s prémiovou službou IONITY Unlimited, vďaka ktorej má zákazník počas prvého roka neobmedzené nabíjanie v tejto celoeurópskej sieti. Vo vozidle sme mali aktivovanú aj službu Plug and Charge, ktorú v súčasnosti podporujú všetky nové modely Mercedes EQ aj nabíjacie stanice IONITY. O tej však neskôr.

Mercedes EQS SUV 580 4MATIC je najvýkonnejšia verzia tohto modelu. Rázvor je s hodnotou 3210 mm rovnaký ako pri EQS sedan, o viac ako 20 cm sa však zväčšila výška vozidla. Druhý rad sedadiel možno elektricky posúvať a v batožinovom priestore je dostatok miesta až na štyri golfové vaky. V testovacom vozidle sme mali aj voliteľný tretí rad sedadiel s dvoma samostatnými sedadlami, ako aj rozsiahlu komfortnú výbavu pre všetkých cestujúcich. Vozidlo má systémový výkon 385 kW a krútiacim moment 858 Nm. Je vybavené akumulátorom s využiteľnou kapacitou 107,8 kW a elektrickým hnacím ústrojenstvom (eATS) na prednej aj zadnej náprave. O inteligentné rozdelenie hnacích momentov medzi zadný a predný motor sa stará funkcia Torque Shift. Oba elektromotory sú synchrónne s permanentnými magnetmi a sú konštruované ako 6-fázové. K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť, ako aj vysoká výkonová konštanta. SUV EQS dostal aj rozšírenú ponuku funkcií, ktoré možno dodatočne na diaľku aktivovať. Dá sa tak napríklad aktivovať aj asistent na manévrovanie s prívesom alebo rozšírená realita MBUX na navigáciu. Podvozok nového SUV EQS má štandardne vzduchové pruženie AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Vozidlo možno zvýšiť o niekoľko centimetrov. Okrem bežných jazdných programov je k dispozícii aj program TERÉN. Sériovo je vozidlo vybavené riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies do 4,5°, naše malo voliteľný 10° uhol. Túto funkciu takisto možno aktivovať dodatočne. Vo výbave je multime­diálny systém MBUX najnovšej generácie s navigačným systémom s elektrickou inteligenciou s podrobným plánovaním nabíjacích zastávok na optimálnu jazdu. Pomocou funkcie Mercedes me Charge, Plug and Charge sa dá auto nabiť na kompatibilných nabíjačkách jednoduchým pripojením kábla. Autorizácia sa vykoná automaticky. Túto funkciu sme testovali na viacerých nabíjacích staniciach IONITY a okrem jednej výnimky fungovala bez problémov. Na jednej z nabíjačiek IONITY sme nabíjanie museli spúšťať pomocou nabíjacej karty Mercedes me Charge pre poruchu na stanici, kde bola nefunkčná služba Plug and Charge. Mercedes me Charge má k dispozícii viac ako 700 000 nabíjacích miest s možnosťou AC alebo DC nabíjania, z toho viac ako 300 000 nabíjacích miest sa nachádza v Európe.

Vozidlo používa 400 V systém a je vybavené ultrarýchlym DC nabíjaním výkonom až 200 kW. My sme počas testovania zaznamenali maximálny nabíjací výkon až 205 kW. Vstavaná AC nabíjačka je trojfázová s výkonom 11 kW, voliteľne (v našom prípade) s výkonom 22 kW. Novinkou je, že v menu nabíjania teraz vozidlo zobrazuje aj aktuálny maximálny nabíjací výkon, ktorý umožní v závislosti od stavu nabitia batérie a jej teploty pri ďalšom nabíjaní. Vďaka tomu máte prehľad o tom, v akom stave sa batéria nachádza a akým výkonom sa bude nabíjať. Ak je zadaný cieľ nabíjačka, či už ma­nuálne, alebo ju zadá systém pri plánovaní trasy, auto si počas jazdy automaticky spustí prípravu batérie na nabíjanie tak, aby bol dosiahnutý čo najlepší výkon. Počas jazdy je k dispozícii niekoľko spôsobov ovládania rekuperácie – od manuálnej po inteligentnú automatiku. Systém pracuje s rekuperačným výkonom až 290 kW.

Po nasadnutí do kabíny neprekvapí špičkové spracovanie a materiály a pocit výnimočnosti dodáva aj príplatkový prístrojový panel s obrazovkou Hyperscreen na celú šírku palubnej dosky. Ten vhodne dopĺňa špičkový veľkoplošný head-up displej s rozšírenou realitou. Zvukový systém Burmester s podporou Dolby Atmos dokáže využiť celý priestor kabíny a vytvoriť 360-stupňový zvukový zážitok. Kabína je vybavená systémom dynamického ambientného podsvietenia, podobného ako v EQS. Pravda, nie každému toto dynamické podsvietenie vyhovuje, našťastie ho možno nastaviť na statické a všetky parametre dopodrobna prispôsobiť. Čerešničkou na torte sú príplatkové svetlomety Digital Light s technológiou DLP a rozlíšením 2 × 1,3 Mpx, ktoré okrem bežnej funkcie dynamického tienenia ostatných účastníkov premávky umožňujú zobrazenie navigačných a výstražných symbolov priamo na ceste pred vozidlom.

Asi nemusím zdôrazňovať, že sa autom jazdí famózne. Vynikajúco odladený vzduchový podvozok nezaskočili ani krivolaké horské cestičky v Alpách. Pri zatáčaní je náklon minimálny a ani serpentíny so 180° zákrutami nie sú žiadnou prekážkou. Desaťstupňové natáčanie zadnej nápravy dokáže vykrojiť zákrutu, akoby ste sedeli v malom mestskom vozidle, na bežnej ceste nemáte problém otočiť sa.

Vďaka monumentálnemu výkonu, ktorý toto monštrum dostane na stovku za 4,6 s, si v stúpaniach do alpských kopcov pripadáte, akoby ste šli po rovine. Vozidlo ich prekonáva bez akýchkoľvek známok „zadýchania“ a ukazovateľ výkonu sa ledva dostane na 10 %. Najväčšou výzvou na uzučkých cestách tak bolo vyhýbanie sa ostatným vozidlám. Zjazd z kopca práve po takýchto kľukatých cestách veľmi uľahčuje výkonná rekuperácia. Ak si ju nastavíte na maximum, môžete vozidlo v podstate ovládať jedným pedálom. Technológia elektrických pohonov Mercedesu je v tomto vynikajúca. Najviac ma vždy udiví, že navigačný systém s elektrickou inteligenciou dokáže aj pri takýchto jazdách s vysokou presnosťou odhadovať ­zostatok nabitia batérie v cieli. To je pri jazdách v horskom teréne veľmi dôležité a počas ­testovania sme zaznamenali maximálnu odchýlku 3 % a aj tá bola do plusu, takže nám zostalo viac energie, ako systém odhadol. Mali to na svedomí komplikácie na ceste a hustá dovolenková premávka.

Samozrejme, auto ako EQS SUV si nebude nikto kupovať na mestské jazdy. Preto jeden z najdôležitejších parametrov, ktoré sme hodnotili, je vhodnosť na cestovanie. Pozostáva zo spotreby, a teda maximálneho dojazdu, schopnosti rýchleho nabíjania a komfortu používania. Musím uviesť, že najviac ma prekvapila spo­treba, ktorú sme nakoniec dosiahli. Tá nám vyšla v kombinovanej prevádzke na 22,1 kWh/100 km. To je na takéto veľké auto a navyše v najvýkonnejšej verzii vynikajúca hodnota. Kombinovaný dojazd tak dosahuje viac ako 570 km. Pri jazde po okreskách, v ktorej však bolo zahrnuté zdolávanie horských priechodov s prevýšením takmer 1400 m, nám spotreba vychádzala na vynikajúcich 20,4 kWh/100 km. Čistá jazda po diaľnici si vyžiadala spotrebu 25,4 kWh/100 km, takže aj po diaľnici sa môžete spoľahnúť na dojazd okolo 450 km. Samozrejme, jazdili sme v rámci povolených limitov, teda tachometrových +10 km/h. V kombinácii s výkonným nabíjaním, s ktorým sme batériu nabili na 80 % za 30 – 35 minút, a špičkovým systémom elektrickej inteligencie ide o jedno z najvhodnejších vozidiel na dlhé cesty na trhu. Nevyhnutným doplnkom na cestách je služba Mercedes me Charge. Nenašli sme žiadnu nabíjačku, ktorá by našu kartu odmietla. Na nabíjačkách IONITY potom stačí iba pripojiť kábel a všetko sa uskutoční automaticky.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km)
  • Dojazd v teste (km)
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW)
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW)
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW)
  • Čas nabíjania 10-80 % (min)
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW)
  • Čas nabíjania 10-80 % (min)

Špecifikácie:

Kapacita batérie 112 kWh (využiteľná 107,8 kWh), pohon všetkých kolies 4Matic, systémový výkon max. 385 kW, krútiaci moment 855 Nm, nabíjanie DC 200 kW, AC voliteľné 22 kW 3f, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 4,6 s, max. rýchlosť 210 km/h, dojazd WLTP 507 – 613 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, priestor v kabíne aj v kufri, spracovanie, možnosti nabíjania, špičkový zvukový systém, jazdné vlastnosti, autonómne parkovanie
- Nič podstatné

  • Cena modelu od (s DPH): 121 674 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 186 762 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať