BMW iX xDrive45 / Keď žiadny kopec nie je problém
Keď bolo BMW iX po prvýkrát predstavené v roku 2021, síce nezískalo okamžité sympatie kritikov pre svoj dizajn, no predstavovalo kľúčový míľnik v ére elektrických vozidiel BMW. Bolo iba druhým vozidlom výrobcu, ktoré bolo od základu navrhnuté ako plne elektrické, a to po priekopníckom modeli i3. Vizuálne zmeny na modelový rok 2025 nemusia presvedčiť každého, ale zahŕňajú nové zástery (spodné časti predného aj zadného nárazníka), ktoré dodávajú vozidlu agresívnejší a športovejší vzhľad. Pribudli aj nové svetlomety inšpirované dizajnom Skeletor's Face z koncepčného vozidla Neue Klasse Vision X a zmenila sa kresba prednej masky. Súčasťou aktualizácie sú aj typické zmeny, ktoré výrobcovia automobilov bežne zavádzajú počas osviežovacích cyklov, konkrétne nové farby laku a disky z ľahkých zliatin, pričom po prvýkrát sú pre iX voliteľne dostupné 23" disky. Vozidlo sme mali v príplatkovej farbe Arctic Race Blue, ktorá mu veľmi pristane.
Interiér iX je napriek veľkým vonkajším rozmerom tohto SUV vždy len päťmiestny, zostáva plný mäkkých materiálov, elegantných dizajnových prvkov a ponúka vysokú úroveň praktickosti. Hodnotenie úprav na rok 2025 bude závisieť výlučne od osobného vkusu. Vozidlo prichádza s novými sedadlami, menším množstvom medených obkladov a pôvodne šesťuholníkový volant iX nahradil teraz dokonale okrúhly. Niektorí by mohli vynechanie posledných dvoch zmien považovať za krok späť, no ergonomické výhody kruhového volantu sú jasné. Krásne prešívané sedadlá obopínajú chrbát, sú skvele čalúnené a poskytujú oporu, takže dlhodobé sedenie v nich je skôr potešenie ako povinnosť. Dokonca sú vyhrievané aj odvetrané. Obrovské množstvo vnútorného priestoru, pôsobivá integrácia palubných technológií a celková využiteľnosť kabíny iX do istej miery dosahujú vrchol interiérov BMW.

Facelift však zďaleka nie je iba o kozmetických úpravách. Všetky tri modely prešli výraznými technickými zlepšeniami a dostali nové označenia xDrive45, xDrive60 a M70 xDrive. My sme testovali výkonovo najnižšiu verziu xDrive45. To však neznamená, že by šlo o nejakého outsidera. Systémový výkon oproti predchádzajúcej verzii xDrive40 je zvýšený o 60 kW na veľmi slušných 300 kW s krútiacim momentom 700 Nm, vďaka čomu zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa zvládne za 5,1 sekundy. To, samozrejme, s prehľadom stačí aj na veľmi svižnú dynamickú jazdu bez toho, aby ste priplácali za výkonnejšie verzie. Vrcholom je tentoraz verzia M70 xDrive s výkonom 485 kW, krútiacim momentom 1100 Nm a so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,8 s. Nová technológia článkov batérie zvyšuje energetickú hustotu vysokonapäťovej batérie modelu BMW iX xDrive45 až o 30 percent na rovných 100 kWh, z ktorých sa využíva 94,8 kWh. To je skutočne významný posun, vďaka ktorému auto teraz podľa WLTP dosahuje dojazd 490 – 602 km.

My sme sa tentoraz rozhodli kvalitu a výkony vozidla otestovať v prostredí talianskych Dolomitov, kde nie je núdza o horské priechody, kľukaté serpentíny so 180° zákrutami, zmeny teplôt a ďalšie nástrahy. Pochopiteľne, zaujímala nás aj diaľničná jazda, práca vyspelých asistentov a parametre a možnosti nabíjania. Ubytovanie sme mali v mestečku Arta Terme. Pri jazde v kopcovitom teréne sme auto zaťažili dlhým stúpaním na trase 52 km až do osady Sauris di Sotto vo výške 1480 m, kde sme dorazili so spotrebou 29,6 kWh/100 km. Vzhľadom na členitý terén a množstvo neprehľadných zákrut sme dosiahli priemernú rýchlosť 39 km/h. Systém fungoval úplne bez problémov a auto si aj v takýchto náročných podmienkach počínalo veľmi dobre. Na spiatočnej ceste sme trvale využívali rekuperáciu v polohe B, pričom sa nám podarilo veľkú časť energie vrátiť do batérie, takže spotreba po našom návrate dole bola 19,5 kWh/100 km. To svedčí o účinnej rekuperácii aj v takýchto náročných podmienkach.

Počas pobytu sme využili ešte niekoľkokrát kratšie trasy podobnými cestami s prevýšením 400 – 600 m a výsledky boli veľmi podobné. Systém pohonu je navrhnutý veľmi dobre a dokáže bez problémov pracovať aj pri vysokej záťaži bez náznakov prehrievania alebo iných problémov. Výkonom vozidla zodpovedá aj výkon DC nabíjania až 175 kW, ktorý sme aj reálne dosahovali. No nabitie z 10 na 80 % trvalo 35 minút, čo nie je najlepšia hodnota. Poteší však, že ak potrebujete nabíjať viac, až do 95 % to ide rýchlejšie, ako je bežné, a 95 % sme dosiahli za 49 minút. Výhodou je aj vstavaná 22 kW AC nabíjačka, ktorou sa dokážete svižne nabíjať aj na verejných AC nabíjačkách. Práve v oblastiach, kde sme jazdili, natrafíte na AC nabíjačky už pomerne často a väčšina z nich je kompatibilná s kartou ZSE Drive. Vozidlo na kompatibilných nabíjačkách podporuje aj službu Plug and Charge. Navigačný systém auta podporuje funkciu elektrickej inteligencie, takže po zadaní trasy vidíte hodnotu SOC (kapacita batérie) pri názve cieľa. Pri dlhých trasách, ako bola aj naša, vozidlo automaticky naplánovalo nabíjacie prestávky. Smerom z domu sme vyrážali s plne nabitou batériou a dobíjali sme pri úrovni 9 % podľa navigácie. To by nám na našej trase 640 km stačilo na pohodlný dojazd do cieľa so zvyškom 22 %, ale keďže sme sa nechceli po príjazde hneď zaoberať nabíjaním, asi 100 km pred cieľom sme vozidlo dobili na 90 % na poslednej stanici IONITY v Rakúsku, takže sme do Arta Terme dorazili so stavom 78 %. Po jazdách v horách sme si deň pred odchodom spravili výlet do 54 km vzdialeného mesta Udine trochu nakúpiť. Tu je umiestnený aj veľký nabíjací hub trojice operátorov vrátane IONITY, takže sme nabili doplna. Na spiatočnej ceste so zastávkou v San Daniele a v dvoch dedinkách umiestnených vo výške 400 a 600 m sme dorazili do Arta Terme s kapacitou 78 %, s ktorou sme druhý deň vyrážali domov. Po ceste sme po 180 km jazdy využili krátku zastávku na kávu na rýchle dobitie a pokračovali sme ďalej. Na obed sme zastavili pri stanici IONITY Grafenstein, kde sme tento čas využili a dobili na 100 %. To už nám s prehľadom vystačilo na cestu domov. Pri jazde po okreskách sme dosiahli spotrebu 17,8 kWh/100 km. Počas týždňa sme najazdili spolu 2023 km so spotrebou 20,4 kWh/100 km. Cestu tam a späť sme absolvovali s priemernou spotrebou 23,6 kWh/100 km. To je na takéto veľké SUV s pohonom všetkých kolies naozaj zaujímavá spotreba a vidieť, že výrobca popracoval na efektivite celého systému.

Ako je už zvykom, iX aj po facelifte stále jazdí výborne. Samozrejme, hmotnosť cítite, ale pri jazde po ceste pôsobí auto pokojne, takmer v rozpore s jeho vysokou hmotnosťou. Zaslúžilo sa o to okrem iného aj príplatkové adaptívne vzduchové odpruženie na oboch nápravách, ktoré je fantastické pri vyhladzovaní nedokonalostí vozovky, o čom sme sa presvedčili práve pri jazdách po alpských cestách a tuneloch vykladaných mačacími hlavami. Na umocnenie pocitov z jazdy nechýbajú ani generované zvuky od filmového skladateľa Hansa Zimmera. BMW iX xDrive45 ponúka už v tejto verzii vysokú agilitu a schopnosti, pričom osobitná pochvala patrí vynikajúcim kombinovaným brzdám, ktoré poskytujú dostatok záberu, keď ich potrebujete. Výborný dojazd, ktorý sme dosahovali, je iba potvrdením, že výrobca na technike zapracoval a aj takéto veľké auto nakoniec môže dávať zmysel.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 17,8 - 20,4 - 23,6
- Dojazd v teste (km) 532 - 464 - 401
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 22
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 175
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 36
Technické údaje:
Výrobca: BMW, model: iX xDrive45 2025, batéria – celková kapacita: 100 kWh, využiteľná kapacita: 94,8 kWh, napätie batérie: 332 V, poháňaná náprava: xDrive, výkon motora: 300 kW, krútiaci moment: 700 Nm, typ konektora na DC nabíjanie: CCS, max. výkon DC nabíjania: 175 kW, konektor na AC nabíjanie: Typ 2, výkon AC nabíjačky: 22 kW, typ AC nabíjania (počet fáz): 3f, max. rýchlosť: 200 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,1 s, dojazd WLTP: 561 km, spotreba podľa výrobcu: 19,3 kWh/100 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Výkon, výbava, spotreba, priestor v kabíne, komfort jazdy
- Nič podstatné
- Cena modelu od (s DPH): 83 500 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 108 946 EUR
Zobrazit Galériu