Ford Transit Custom Business L2 PHEV / Partner pre váš biznis aj rodinu
Nový Ford Transit Custom L2 PHEV je výsledkom výraznej modernizácie oproti prvej verzii spred piatich rokov, a to spojením spaľovacieho motora a elektrického pohonu. Pohonný systém prešiel razantnou zmenou a na rozdiel od pomerne raritného sériového hybridu v predchádzajúcej generácii výrobca tentoraz stavil na paralelný systém vychádzajúci z toho, ktorý sa používa aj v osobných modeloch.
Vďaka tejto pomerne veľkej zmene je teraz plug-in hybrid najvýkonnejšou verziou tohto modelu. Systém pozostáva z 2,5-litrového zážihového motora Duratec s výkonom 88 kW, pracujúceho v Atkinsonovom cykle, ktorý spolupracuje s elektromotorom s výkonom 111 kW a batériou s kapacitou 16,5 kWh, z ktorej sa využíva 11,8 kWh, čo umožňuje čisto elektrický dojazd viac ako 50 km. Batéria umožňuje aj napájanie externých zariadení s výkonom 2,3 kW. Jej nabíjanie však zabezpečuje iba 3,7 kW nabíjačka, takže aj napriek malej kapacite si počkáte na nabitie z 10 % na 100 % kapacity takmer štyri hodiny. Pochopiteľne, nemá teda zmysel pokúšať sa o nabíjanie pri zastávkach na dlhších cestách a ani pri nákupoch, keďže za hodinu ste schopní doplniť okolo 10 až 12 km dojazdu. Kombinácia malej kapacity batérie a pomalého nabíjania je tak najslabším miestom celého, inak výborného vozidla. Jeho nákup preto bude dávať zmysel iba používateľom s rodinným domom alebo inou možnosťou nabíjania počas noci. Nabíjací port je umiestnený v prednej časti vozidla na pravej strane, zatiaľ čo hrdlo palivovej nádrže je medzi dverami spolujazdca a bočnými posuvnými dverami vľavo. Umiestnenie konektora je veľmi praktické, pretože umožňuje postavenie vozidla k nabíjačke z oboch strán.

Auto má náhon predných kolies. Paralelný hybridný systém nevyužíva prevodovku, výkon sa mení iba pomerom otáčok elektrického a spaľovacieho motora pomocou planétového deliča výkonu. Marketingovo sa tento systém označuje ako eCVT. Z pohľadu vodiča ide o automat, ktorý však svojím prejavom má bližšie k elektromobilom. Vozidlo disponuje viacerými jazdnými režimami – Normal, Eco, Sport, Tow/haul a Slippery. Tie ovplyvňujú charakteristiku pohonu a asistenčných systémov. Režimy špecifické pre hybridný pohon zahŕňajú EV Auto, kde vozidlo automaticky volí medzi elektrickým a benzínovým pohonom, EV Now, ktorý dáva prioritu elektrickej jazde, a EV Later, ktorý uprednostňuje spaľovací motor a šetrí energiu v batérii na neskoršie využitie. Systém však nemá žiadny typ inteligentného ovládania, ktoré by s batériou pracovalo na základe trasy. Z výkonovej stránky sa nie je na čo sťažovať, záťah systému je veľmi dobrý a autom sa dá jazdiť pomerne svižne. Výborný podvozok a veľmi dobré jazdné vlastnosti si preberá od súrodencov a pochvalu si zaslúži aj dobré odhlučnenie.

Čo sa týka praktickej stránky, Transit Custom L2 PHEV vychádza z úžitkovej verzie Tranzit, oproti modelu Turneo nemá koľajnicový systém sedadiel a využíva dvojkrídlové zadné dvere, ktoré sú praktickejšie pri nakládke tovaru. Zadné dvere sa otvárajú v rozsahu od 90° do 180°. K dispozícii sú takisto bočné posuvné dvere na oboch stranách s nástupným schodíkom na uľahčenie vstupu. Šesť upevňovacích ôk v nákladovom priestore pomáha zabezpečiť prípadný náklad. Vozidlo totiž okrem osôb umožňuje prepravovať aj náklad na palete. Paletovým vozíkom môžete jednoducho vytiahnuť zadný rad sedadiel, ktoré sú konštruované ako pevná trojmiestna lavica. Preto sú zadné pásy ukotvené na karosérii a stredný je zložený z troch samostatných. Vďaka tomu sa po vytiahnutí zadných sedadiel do auta zmestí jedna paleta, pričom je zachované miesto pre 5 osôb. Vďaka karosérii L2 je však aj pri 8-miestnej konfigurácii batožinový priestor obrovský a určite nebudete mať problém s miestom. Toho je veľa v celom aute. Dve predné sedadlá sú samostatné, so sklápacími opierkami na ruky po oboch stranách, pričom v strede na podlahe zostáva veľký priestor napríklad na autochladničku. Prvý rad zadných sedadiel je tvorený samostatnými sedadlami, krajné sú sklopné na uľahčenie nastupovania do tretieho radu. Vzhľadom na dostatočnú šírku auta je tu sedenie aj pre troch dospelých pohodlné. Vozidlo má dvojzónovú automatickú klimatizáciu. Ovládanie zadnej zóny je v strede na strope.

V kabíne kraľuje 13" dotykový displej systému Ford Sync 4 a 12" digitálny prístrojový panel. Radenie jazdných režimov nájdete vpravo pod volantom, všetko ostatné sa ovláda multifunkčnou páčkou vľavo. Elektrická ručná brzda je umiestnená medzi dvoma strednými vetracími otvormi pod spínačom výstražných svetiel. Toto usporiadanie umožňuje ľahký prístup cez kabínu a zabezpečuje dostatok miesta na nohy pre stredného cestujúceho v prípade trojsedadlovej kabíny. Kabína je vybavená aj dvoma portmi USB, 12 V zásuvkou a tromi držiakmi na poháre. Na palubnej doske sú dva otvorené úložné priestory a praktické úložné priestory sú aj vo dverách, chýba však miesto na drobné predmety. Horné priestory sú síce pomerne veľké, ale z tvrdého plastu, takže čokoľvek tam dáte, bude to za jazdy lietať. Keby ste tam chceli dať nejaké papiere, budú sa rušivo odrážať na prednom skle. Nájdete tu priehradku s bezdrôtovým nabíjaním na jeden mobil, druhý však už nenájde miesto v celej kabíne. To pri rozmeroch auta aj kabíny pôsobí až smiešne. Žiaľ, vidieť, že v tomto smere si konštruktéri veľkú prácu nedali.

Naša verzia bola vybavená skromnejšie, takže mala iba obyčajný tempomat, full LED svetlá s automatickým prepínaním a ručne ovládané posuvné dvere aj sedadlá. Za príplatok je k dispozícii napríklad bezkľúčový prístup, svetlomety s matrixovou technológiou, panoramatická strecha, mobilná kancelária alebo ozvučenie Bang and Oluffsen s 15 reproduktormi. Čo sa týka bezkľúčového prístupu, ten sme my nemali a auto je v tomto prípade veľmi hlúpe. Pri mojej jednodňovej ceste do zahraničia zostalo zaparkované v Bratislave a kľúče som mal uložené v batožine. Pri príjazde som si to neuvedomil, naložil batožinu do kufra, keďže ten sa odomkol, zabuchol som dvere a zistil, že kľúč zostal vnútri a ja sa už do auta nedostanem. Žiaľ, pre komplikácie som nemal v mobile zaregistrovanú ani mobilnú aplikáciu, ktorou by sa vozidlo dalo otvoriť, takže zostal iba ochotný pán z Fordu, ktorý doniesol náhradné kľúče. Toto však nie je iba vlastnosť tohto vozidla, môže sa vám to stať s viacerými modelmi, ktoré nemajú tento systém doriešený a nedetegujú kľúč ponechaný v aute. To iba na okraj.

Vcelku je nový Transit Custom Business L2 PHEV veľmi dobrá voľba pre početnejšie rodiny aj na podnikanie. Poskytuje extrémne veľa priestoru, výborné jazdné vlastnosti, slušnú výbavu a dobrú variabilitu. V kufri aj pri plnom obsadení zostáva veľa miesta na batožinu aj na ďalšie vybavenie. Z pohľadu ekonomiky prevádzky na tom systém nie je najhoršie, po najazdení 1190 km sme skončili so spotrebou 7,3 l/100 km, pričom asi 40 % jázd tvorila diaľnica. Vzhľadom na pomalé nabíjanie som sa k plnému nabitiu počas týždenného testu dopracoval iba raz, čo bude pre väčšinu používateľov veľmi pravdepodobný scenár, hlavne ak rovnako ako ja nemajú prístup k nabíjaniu cez noc. Pri každodennom nabíjaní sa pri kratších jazdách viete, samozrejme, dostať k podstatne lepšej spotrebe. Na druhej strane je veľká škoda, že výrobca v tomto prípade namiesto nedotiahnutého plug-in hybridu nezvolil radšej klasický hybrid. Pri ňom by ste zbytočne neťahali veľkú batériu, ktorú aj tak väčšina majiteľov bude využívať iba sporadicky.

TESTY:
- Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km) 4,9
- Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 7,1
- Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 7,3
- Elektrický dojazd v teste (km) 50
- Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 3,7
Technické údaje:
n Ford Transit Custom PHEV L2: spaľovací motor: zážihový štvorvalec, palivo: benzín, objem: 2488 cm³, výkon: 88 kW/ pri ot./min, krútiaci moment: 205 Nm, paralelný hybrid, výkon elektromotora: 111 kW, krútiaci moment elektromotora: 320 Nm, systémový výkon: 171 kW, objem palivovej nádrže: 63 l, kapacita batérie: 16,5 (11,8) kWh, poháňaná náprava: predná, nabíjanie AC – typ konektora: Typ 2, výkon nabíjačky: 3,6 kW, 1f, hmotnosť pohotovostná max. 2309 kg, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11 s, spotreba podľa výrobcu: 1,6 – 1,7 l/100 km, elektrický dojazd podľa výrobcu WLTP: 57 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Veľa priestoru, variabilita, výkon, jazdné vlastnosti, úsporná prevádzka
- Malá kapacita batérie, pomalé nabíjanie
- Cena modelu od (s DPH): 48 450 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 56 000 EUR
Zobrazit Galériu