NICEBOY_112021 NICEBOY_112021 NICEBOY_112021

BMW iX xDrive50 - najväčšie elektrické SUV na prvý dotyk

1

Automobilka BMW nás na svoju novinku nechala čakať dlhšie. No ako sme sa mohli presvedčiť pri prvých jazdách novým BMW iX, čakanie určite stálo za to. BMW prichádza rovno s najväčším elektrických SUV na trhu, plným najnovších technológií, s vyspelým pohonným systémom, najnovšími asistenčnými systémami a asi najlepším audiosystémom vôbec.

Zvonka zaujme predná maska s trojuholníkovým štylizovaným vzorom z priehľadného materiálu, ktorá ukrýva snímače asistenčných systémov a kameru. Jej povrch je zo špeciálneho samozaceliteľného materiálu, takže jej neublížia ani kamienky. Úplne nové a nezvyčajne úzke sú štandardne dodávané full LED svetlomety slúžiace ako stretávacie a diaľkové svetlá. V našej výbave boli voliteľné inovované svetlomety BMW Laserlight s adaptívnou matrixovou technológiou BMW Selective Beam.

Zaujímavé je, že prednú kapotu bežne nemožno otvoriť, dá sa to iba v servise. Preto je pod predným znakom umiestnené plniace hrdlo na kvapalinu do stieračov. Ďalšia dizajnová zaujímavosť je riešenie zadných dverí, ktoré sa otvárajú aj so svetlami. Pod dverami je preto umiestnená ďalšia dvojica svetiel, ktoré zabezpečia vašu viditeľnosť aj pri otvorených dverách.

Pohonný systém tvorí technológia BMW eDrive piatej generácie, ktorá spája v jednom puzdre celú pohonnú jednotku s elektromotorom, výkonovou elektronikou a prevodovkou. To umožňuje v porovnaní s predchádzajúcimi elektrickými pohonmi približne o 30 % vyššiu výkonovú hustotou. Najnovšia generácia motorov od BMW Group dosahuje účinnosť na úrovni 93 percent. Vozidlo má celkový systémový výkon 385 kW s krútiacim momentom až 765 Nm. Predný motor poskytne maximálny výkon 190 kW a zadný 230 kW. Testovaná verzia xDrive50 využíva zatiaľ najväčší akumulátor na trhu s kapacitou 111,5 kWh, z ktorej sa využíva 105,2 kWh. Jeho nabíjanie je možné pomocou DC rýchlonabíjačiek s výkonom až 200 kW alebo vstavanou trojfázovou AC nabíjačkou, ktorá má v základe výkon 11 kW, neskôr má byť dostupná aj s výkonom 22 kW.

Ako už je zvykom, kľučky dverí sú riešené neštandardne, takže musíte ruku zasunúť do otvoru v dverách. Zvnútra takisto otvárate tlačidlom, no pre prípad núdze je tu aj mechanická kľučka.

Interiér má špičkové spracovanie s ovládacími prvkami z krištáľov od Swarovského. Dominuje mu v jednom zahnutom skle osadená dvojica 12,3 a stredového 14,9-palcového displeja. Vozidlo využíva úplne novú verziu operačného systému BMW OS 8.0 s veľkým množstvom nastavení a novými farebnými ikonami. Okrem dotykového ovládania BMW našťastie zostáva pri svojom osvedčenom, aj keď inovovanom multifunkčnom ovládači na stredovej konzole. K dispozícii je aj nový typ head-up displeja s bezrámovým osadením a veľkoplošným zobrazením. Príjemnú atmosféru dopĺňa špičkový audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System a panoramatická presklená strecha s elektrochromatickým tienením.

Štvorzónová automatická klimatizácia v modeli BMW iX umožňuje nastaviť teplotu a ventiláciu pre každého pasažiera na zadných sedadlách zvlášť a rovnako aj pre vodiča a spolujazdca. Nová technológia nanovláknového filtra čistí vzduch vnútri vozidla ešte efektívnejšie.

Samozrejmosť je bohatá ponuka jazdných asistentov. Na tie sa však podrobnejšie pozrieme až pri recenzii. Zaujímavé v tomto smere je hlavne to, že BMW iX je prvý model výrobcu, ktorý má možnosť dodatočného rozširovania technologickej výbavy na základe koncepcie technologickej stavebnice. Vďaka tomu si budete môcť rozšíriť funkcie vozidla diaľkovým softvérovým updatom. Je takisto prvým, ktorý štandardne využíva služby 5G siete.  

K sériovo dodávaným prvkom techniky podvozka modelu BMW iX patria stabilizátory na prednej aj zadnej náprave, ako aj tlmiče citlivé na tlak, ktoré majú výrazný príspevok k charakteristickej rovnováhe medzi dynamikou a komfortom jazdy. V testovanej výbave bol aj voliteľne dodávaný adaptívny podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi a so vzduchovým odpružením oboch náprav s automatickou reguláciou svetlej výšky. Podľa požiadaviek na komfortné alebo športové jazdné vlastnosti sa upraví charakteristika tlmičov a nastaví sa svetlá výška vozidla. Tú možno, samozrejme, nastaviť aj ručne.

V modeli BMW iX pracuje prvý raz použitá jedinečná technológia diagnostiky pneumatík, ktorá slúži na minimalizáciu nebezpečenstva defektu. V rámci podpory BMW Backend sa spracujú údaje ako z kontroly tlaku v pneumatike spolu s hodnotami ako tlak, teplota a otáčky kolesa a vystaví sa prognóza o počte kilometrov, ktoré ešte pneumatika zvládne. Doplnkom ku kontrole tlaku v pneumatikách sú tak upozornenia na možné poškodenia.

Už prvé jazdy vozidlom BMW iX nás utvrdzujú v tom, že výrobca od čias uvedenia dnes už legendárneho BMW i3 rozhodne nezaháľal. Jazda v novom BMW iX je nezabudnuteľný zážitok. Napriek pomerne vysokej hmotnosti sa auto dostane z 0 na 100 km/h s takou ľahkosťou, akoby ste sedeli v nejakom športiaku. Vďaka špičkovému vzduchovému podvozku, ktorý zabezpečuje aj ochranu proti nakláňaniu karosérie, sa aj na rozbitých okreskách cítite, akoby ste nad cestou plávali. Obrovské displeje infotainmentu spolu s veľkým head-up displejom iba dopĺňajú pocit výnimočnosti, až zabúdate, že sedíte v aute. Vrcholom je potom prémiový audiosystém Bowers & Wilkins, ktorý dokáže vytvoriť neuveriteľnú atmosféru. Už po prvých skúsenostiach musím priznať, že asi ťažko budem hľadať, s čím to porovnať. Čerešničkou na torte je potom celopresklená panoramatická strecha so špeciálnym elektrochromatickým sklom, ktoré sa po stlačení tlačidla stane nepriehľadným.

Hodnotenie spotreby, dojazdu či nabíjania si necháme na recenziu, na to pri prvých jazdách nebola príležitosť. Musím však priznať, že na recenziu sa skutočne teším.

 

Výrobca

BMW

Model

iX xDrive50

Akumulátor, celková kapacita (kWh)

111,5

Akumulátor, využiteľná kapacita (kWh)

105,2

Napätie akumulátora (V)

369

Poháňaná náprava

AWD

Výkon motora (kW)

385

Krútiaci moment (Nm)

765

Typ konektora na DC nabíjanie

CCS

Max. výkon DC nabíjania

200

Konektor na AC nabíjanie

Typ 2

Výkon AC nabíjačky

11/ voliteľne 22

Typ AC nabíjania (počet fáz)

3f

Hmotnosť prázdna (kg)

2365-2440

Max. rýchlosť (km/h)

200

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

4,6

Dojazd WLTP (km)

630

Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km)

19,8-23,0

AC nabíjanie  0-100 % (1f 10 A, 2,3 kW) výkon (kW)/čas

2,3/54 h

AC nabíjanie 0-100 %  (1f 16 A, 11 kW)  výkon (kW)/čas

3,7/33 h 30 min

AC nabíjanie  0-100 %  (3f 16 A, 11 kW)  výkon (kW)/čas

11/11 h 15 min

AC nabíjanie  0-100 %  (3f 32 A, 22 kW)  výkon (kW)/čas

11/11 h 15 min x

x Obmedzenie palubnej nabíjačky

 

hodnoty so základnou 11 kW nabíjačkou

 
   

Cena modelu od (EUR s DPH)

104 100

Cena testovaného vozidla (EUR s DPH)

136 037

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

1 komentár

Sluboslav Macko reakcia na: BMW iX xDrive50 - najväčšie elektrické SUV na prvý dotyk

10.11.2021 15:11
Klenot medzi autami.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať