BMW iX3: Elektromobilom do Chorvátska

0

Či chceme alebo nechceme, elektromobilita je realitou dnešných dní. Predaje elektrických vozidiel stúpajú a veľa používateľov uvažuje o nákupe elektromobilu. Žiaľ, povedomie a informácie o tejto problematike sú vo verejnosti často veľmi skreslené a množstvo názorov a fám pramení z neznalosti problematiky alebo je následkom sledovania zdrojov so zastaranými informáciami. Jedna zo zakorenených dogiem sú obavy z malého dojazdu elektromobilov a nedostatočnej siete nabíjacích staníc. Vďaka tomu veľká časť verejnosti vníma elektromobily iba ako dopravný prostriedok do mesta alebo na krátke trasy. Samozrejme, sú modely, pre ktoré to platí a sú na takéto použitie určené. V súčasnosti je však na trhu množstvo modelov, ktoré sú plnohodnotnou náhradou za spaľovacie vozidlá a zvládnu všetky ich typické úlohy. Jedna z veľmi dôležitých je aj cesta na dovolenku. Preto sme sa rozhodli vyskúšať si, aké je cestovanie elektromobilom na dovolenku, a sprostredkovať vám svoje zážitky a skúsenosti.

Na cestu sme vybrali elektromobil BMW iX3, ktorý je typickým zástupcom rodinných vozidiel z pohľadu priestoru aj dojazdu. Pochopiteľne, ide o automobil z prémiovej triedy, ale kapacitou batérie a výkonom je s určitou toleranciou porovnateľný s modelmi ako Kia EV6, IONIQ 5, Škoda ENYAQ, VW ID4 a pod. BMW iX3 sme testovali už v minulom roku, odvtedy však prešiel faceliftom, ktorý priniesol predovšetkým upravený, výraznejší dizajn a modernizovaný infotainment. Z hľadiska pohonného systému je však v podstate zhodný. Vozidlo používa 5. generáciu elektrického pohonu BMW eDrive. Batéria má celkovú kapacitu 80 kWh, pričom využiteľných je 74 kWh. Možno ju dobíjať vstavanou trojfázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW alebo DC nabíjaním s výkonom až 150 kW. Vďaka tomu sa nabije z 10 na 80 % na ultrarýchlej nabíjačke za 34 minút. Normovaný dojazd podľa WLTP je 460 km. Elektromotor poháňajúci zadnú nápravu dodáva výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 400 Nm. Vozidlo zvláda zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. BMW iX3 sme mali vo verzii Impressive s bohatou technologickou výbavou, so systémom Driving Assistant Professional, laserovými adaptívnymi svetlometmi a M aerodynamickým balíkom, ktorý okrem efektného vzhľadu zlepšuje účinnosť vozidla.


Trasu sme plánovali v aplikácii A Better Routeplaner (ABRP), ktorá umožňuje presné naplánovanie zastávok na nabíjanie

Pri dlhých cestách vás, samozrejme, viac zaujíma spotreba ako zrýchlenie, v tomto ohľade však BMW iX3 ťaží práve z toho, že ide o čistú „zadokolku“. Elektromobily s pohonom jednej nápravy majú vo všeobecnosti nižšiu spotrebu oproti modelom s pohonom všetkých kolies. Jeden motor má nižšiu spotrebu ako dva, pracuje s vyšším zaťažením, keď je jeho účinnosť lepšia a nevozíte so sebou hmotnosť navyše.

Poďme sa však pozrieť na samotnú cestu. Ako som spomínal, BMW iX3 nemá vstavanú funkciu plánovania trasy elektromobilom, a tak sme na základné plánovanie využívali aplikáciu ABRP (A Better Routeplanner), ktorá je síce platená, ale na jednotlivú cestu možno využiť aj jej voľnú verziu. Hlavná funkcia aplikácie je plánovanie trasy s nabíjacími bodmi. Keďže nie je nijako napojená na systém vozidla, vyžaduje ručnú konfiguráciu parametrov. Napriek tomu dobre poslúžila na rýchle zorientovanie sa a naplánovanie hlavných nabíjacích bodov po trase. Naším cieľom bolo chorvátske mestečko Pakoštane, ktoré sa nachádza asi na polceste medzi Zadarom a Šibenikom. Vyrážali sme z Topoľčian a naša trasa viedla cez Nitru, Nové Zámky, Komárno a odtiaľ skratkou cez mestečko Mór na Székesfehérvár. Tu sme sa napojili na diaľnicu, z ktorej sme schádzali až na chorvátskom výjazde Benkovac za Zadarom. Celková vzdialenosť bola 820 km. Tú by sme za normálnych podmienok dokázali absolvovať s tromi nabíjaniami. Pretože sme však cestou chceli vyskúšať viac nabíjačiek, nabíjali sme päťkrát. Pretože sme si neboli istí, ako bude fungovať roaming na nabíjacích kartách, šli sme na istotu. Z Topoľčian sme vyrážali v utorok o 02:00 ráno s batériou nabitou na 96 %. Prvá zastávka bola na novej 175 kW nabíjačke ZSE Drive v Nových Zámkoch. Tu sme však dorazili so stavom 81 %, takže sme sa pripojili iba na 9 minút, aby sme nabíjačku vyskúšali, a pokračovali sme so stavom 89 %. Po 220 km jazdy sme dorazili na nabíjací hub IONITY na odpočívadle Balatonkeresztúr. Tu sme potrebovali nabíjať podľa plánu 21 minút do úrovne 72 %. Keďže nabíjačky IONITY podporujú až 350 kW nabíjanie, mohli sme využiť maximálny výkon nabíjania nášho auta až 157 kW. Tu nás zastihla krátka búrka, takže sme si dali kávičku, natočili sme príspevok do videa a po 41 minútach sme odchádzali s batériou nabitou na 98 %. Hranice do Chorvátska sme prekračovali cez hraničný priechod Letenye – Goričan. Tu bolo jediné malé, asi 15-minútové zdržanie na trase. Ďalšiu plánovanú zastávku sme mali na ultrarýchlej nabíjacej stanici Sop pri Záhrebe po 187 km. Na tú sme boli zvedaví, pretože neleží priamo pri diaľnici, ale je trocha zastrčená v blízkej obci. Navigácia nás však k nej bezpečne doviedla. Dorazili sme so zvyškom 46 %, takže by sme si vystačili s 10-minútovým nabíjaním, potrebovali sme však natočiť príspevok a pritom sme zistili, že nabíjanie beží zadarmo.

To je jedna z vecí, ktoré sa vám s elektromobilom môžu stávať častejšie. IONITY, ale aj niektorí ďalší operátori totiž v prípade nejakých problémov s nabíjačkou alebo autorizáciou nabíjačku neodstavia, ale nechajú ju vo voľnom režime, aby ste v prípade potreby mohli batériu nabiť. Vás to nenechá napospas a navyše máte benefit v nabití zadarmo. My sme nakoniec nabíjali 22 minút a odchádzali sme so 78 % batérie. Na Vukovej Gorici bol čas na obed. Od mojej poslednej návštevy Chorvátska v roku 2017 sa to tu dosť zmenilo. Namiesto bývalej reštaurácie je tu teraz veľký McDonald´s a na oboch stranách odpočívadla pribudli nabíjačky. Smerom na pobrežie jeden stojan s výkonom 175 kW a jeden 50 kW, na opačnej strane dva 50 kW stojany. Ten výkonnejší bol nefunkčný, takže sme sa pripojili na 50 kW a išli sme obedovať. Strávili sme tu 31 minút a odchádzali sme s batériou nabitou na 89 %. Túto zastávku by sme normálne mohli vynechať, pretože zo Sopu sme to mali na ďalšiu nabíjaciu stanicu Zir 230 km, čo by sme s prehľadom prešli. Vzhľadom na to, že sme nepoznali pomery a nevedeli, či sa budeme vedieť nabiť, šli sme radšej na istotu. Z Vukovej Gorice sme teda pokračovali k odpočívadlu Zir, čo je vlastne posledná nabíjačka pred tunelom Sveti Rok, ktorý je akousi bránou na pobrežie. Na odpočívadle je dvojica 175 kW stojanov a jeden stojan s výkonom 50 kW. Vzhľadom na to, že sme hneď po príjazde do cieľa nechceli riešiť možnosti nabíjania, zdržali sme sa 35 minút a nabili vozidlo do 98 %. Do nášho cieľa Pakoštane sme to mali ešte 93 km. Keďže sa veľká časť tejto trasy kľukatí z kopca, z hôr až k pobrežiu, do cieľa sme dorazili s batériou nabitou na 85 %. Pretože na mieste bolo v čase príjazdu pred 16. hodinou ešte 39 °C, vyrazili sme sa hneď po ubytovaní okúpať. Počas cesty tam sme dosiahli spotrebu 20,7 kWh/100 km. Po prepočítaní teda čisto diaľničný dojazd pri rýchlosti 130 – 140 km/h vychádzal na 290 – 330 km s rezervou. To je na cestovanie veľmi slušná hodnota.


BMW iX3 sme mali vo faceliftovanej verzii s bohatou technologickou výbavou

V Chorvátsku sme strávili 5 nocí. Počas pobytu sme najazdili ďalších 440 km pri výletoch do Šibenika a na ostrov Pag. Priamo v Pakoštane bola k dispozícii AC nabíjacia stanica 2× 22 kW, ktorá je zadarmo, a tak sme nechali auto dobiť, keď sme šli na pláž. Ako sme si ­všimli, stanica bola turistami dosť využívaná, vždy sa však dalo nabiť. Deň pred odjazdom sme boli na ostrove Pag, využili sme teda nabíjaciu stanicu IONITY pri Zadare a nabili auto naplno. Domov sme odchádzali v nedeľu o 8:30 s plne nabitou batériou. Počítali sme s tým, že oproti utorku, keď sme prichádzali, bude plno, takže sme mali naplánované nabíjanie na odpočívadle Brinje, kde sme mali po 176 km jazde nabiť do 55 % a pokračovať na IONITY Sop pri Záhrebe. Plány sa však trochu zmenili. Pre zaujímavosť sme sa zastavili na odpočívadle Zir. Tu je iba jedna 50 kW nabíjačka, ktorá bola obsadená. Pokračovali sme na Brinje, kde je tiež iba jeden 50 kW stojan, tu však bolo voľno, a tak sme sa na 30 minút pripojili. Medzičasom prišli ďalšie dva elektromobily, ktoré čakali na nabíjanie, takže sme im uvoľnili stojan a pokračovali s predpokladom, že budeme nabíjať v Sope. Mladšia časť posádky však po ceste zatúžila po rýchlom občerstvení, a tak sme zastavili na Vukovej Gorici. Keďže boli nabíjačky voľné, pripojili sme auto, aby sme využili čas. Na jedlo bolo plno, a tak sme tu nakoniec strávili 45 minút. Auto sa medzitým nabilo doplna, preto sme pokračovali s vedomím, že Sop môžeme vynechať a nabíjať až v Maďarsku. Pred Lučkom sa však doprava spomalila a asi 35 minút sme išli v kolóne. Tentoraz to nespôsobili rady na mýtnici, ale nehoda, požiar auta v protismere, ktorý zbrzdil aj náš smer. Malo to však aj svoje pozitívum v podobe nižšej spotreby, takže za Lučkom sme už mohli ísť naplno až do Maďarska. Tu sme mali niekoľko kilometrov od hraníc plánovaný obed v István Hoteli Sormás. Vedľa neho sa nachádza aj veľký nabíjací hub s dvojicou 50 kW stojanov, 4 AC nabíjačkami a 12 stojanmi Tesla Supercharger. Obed nám trval asi 45 minút, takže auto sme mali zase naplno nabité a mohli sme vyraziť. Potreboval som kolegu vysadiť v Bratislave na vlak, preto sme to zobrali priamo cez Vasvár smerom na Győr a Bratislavu. Trasu s dĺžkou 254 km sme zdolali za 3 hodiny a v Bratislave nám zostávalo 70 km dojazdu. Po vysadení kolegu som dobil auto na UFS nabíjačke ZSE Drive v bratislavskom Auparku a pokračoval do Topoľčian. Počas celého testu sme na BMW iX3 najazdili 2325 km s celkovou priemernou spotrebou 21 kWh/100 km. Vzhľadom na to, že väčšina ciest viedla po diaľnici, je to veľmi dobrý výsledok.


Počas pobytu v Pakoštane sme niekoľkokrát nabíjali na verejnej AC stanici 2x22 kW, ktorá je k dispozícii zadarmo. ( to sa vám so spaľovákom neprihodí ☺ )

Počas cesty sme využívali nabíjacie karty našich operátorov ZSE Drive a Greenway. Zo skúseností odporúčam pri takýchto cestách mať so sebou minimálne tieto dve karty. Vďaka tomu sa nám ani raz nestalo, že by sme sa nedokázali nabiť. K dispozícii sme mali aj nabíjaciu kartu BMW Charging. Ide o univerzálnu kartu,ktorú si môže zadovážiť zákazník BMW k svojmu elektromobilu. Pri kúpe elektrického vozidla má pritom prvý rok mesačné poplatky zadarmo. Karta negarantuje najnižšie ceny, ale mali by ste s ňou nabiť na väčšine nabíjačiek v Európe, takže je dobré ju mať. Funguje aj v sieti nabíjacích staníc IONITY, rovnako ako karta ZSE Drive.

Ako teda v krátkosti zhodnotiť našu cestu? Vďaka slušnému dojazdu BMW iX3 a elektromobilov s podobnou kapacitou batérie nie je dnes problém vyraziť na dovolenkovú cestu elektromobilom. Keby sme chceli byť v destinácii čo najrýchlejšie, stačili by nám na trase tri čiastkové nabíjania so zdržaním asi 1,5 hodiny oproti nepretržitej jazde. Keďže som v Pakoštane bol viackrát aj so spaľovacími autami, zo skúseností môžem povedať, že vo finále nám cesta elektromobilom trvala iba o hodinu dlhšie, a to ani nie pre nabíjanie, ale pre natáčanie a testovanie nabíjačiek po trase. Pri cestovaní sa aj tak zastavíte na kávičku, najesť sa, na WC alebo si iba odpočinúť. S elektromobilom si to iba naplánujete tak, aby ste v tom čase nabíjali. Navyše je tu ešte jedna veľká výhoda oproti ceste spaľovacím autom. Ak si na cestu dáte čas, môžete ísť elektromobilom úplne zadarmo (okrem poplatkov za diaľnice). Po trase je množstvo nabíjačiek umožňujúcich nabíjanie zadarmo. Stačí si len trasu naplánovať a ísť.

Za podporu pri našej testovacej jazde ­ďakujeme spoločnostiam BMW, ZSE Drive a Greenway.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 17,9-22
  • Dojazd v teste (km):  330-460
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 10,9
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 10,9
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 49
  • Čas nabíjania 10-80 % (min):71
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 157
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 31

Technické údaje:

Pohon BMW iX3 (2022), zadný náhon, výkon elektromotora 210 kW, krútiaci moment 400 Nm, udávaný dojazd WLTP 460 km, DC nabíjanie do 150 kW, AC nabíjanie 11 kW/3f, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,8 s, maximálna rýchlosť 180 km/h

Cena modelu (s DPH) od:  67 550 EUR
Testované vozidlo: 78 461 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať