SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement

Čo dokážu inteligentné domáce spotrebiče

0

Budúcnosť jednoznačne patrí inteligentným spotrebičom a ďalším komponentom a subsystémom, prípadne komplexným riešeniam pre inteligentnú domácnosť s čoraz väčším podielom implementácie umelej inteligencie. Dôvodom je nielen nadšenie pre nové technológie, ale aj demografické a sociologické faktory. Populácia starne, čoraz viac mladých ľudí žije štýlom single, mladé rodiny sú zaneprázdnené a mladí ľudia, aby mohli splácať pôžičky a hypotéky, majú viac zamestnaní. Všetci teda potrebujú efektívnu pomoc pri zvládaní domácich prác.

SAMSUNG_092021 M1 Advertisement

Súčasný trend je otvorená kuchyňa, ktorá je súčasťou obývacej haly, takže sa stáva centrom života v domácnosti. To kladie vyššie nároky na začlenenie kuchynských spotrebičov do dizajnu interiéru a takisto na zníženie hlučnosti, predovšetkým pri spotrebičoch, ktoré sú v prevádzke dlhší čas, ako je najmä chladnička a umývačka riadu. V súlade s týmto trendom sa srdcom domácnosti stáva kuchyňa a domáce spotrebiče na seba berú úlohu inteligentných osobných asistentov.

Rozhodujúca časť inteligencie každého spo­trebiča je v softvéri. Ak je spotrebič pripojený k internetu,  možno jeho firmvér na diaľku aktualizovať a takto napríklad doplniť nové funkcie. To výrobcom umožňuje prinášať spotrebiteľmi očakávané inovácie bez toho, aby sa musel neustále modifikovať hardvér. Výrobca kávovarov môže doplniť algoritmy prípravy nových druhov kávy, dajú sa pridať inovované pracie cykly do práčky a podobne. Hardvér zostáva rovnaký, ale aktualizáciou firmvéru získa nové možnosti a funkcie.

 Postupne preberieme špecifiká jednotlivých druhov domácich spotrebičov.

Chladnička

Pri chladničke s veľkým displejom na dverách, pripojenej na internet, môžu ľudia viac vychutnávať čas strávený v kuchyni. Môžu si nielen zobrazovať recepty, ale displej sa dá využívať aj na zábavu. Veľký dotykový displej chladničky by mohol slúžiť ako ovládací panel a umožnil by jednoducho ovládať všetky pripojené zariadenia vrátane tých od iných výrobcov. K tomu sa ešte dostaneme v stati venovanej tomu, aké spotrebiče by sa mali stať centrom inteligentných domácností. Ideálny stav, keď chladnička zistí, aké potraviny sú vnútri a objedná chýbajúce položky v e-shope, najlepšie s doručením priamo do chladničky, je zatiaľ hudba budúcnosti. Aj u nás sa však už predávajú chladničky, ktoré majú vnútri kamery, takže na displeji sa dá zobraziť ich obsah bez nutnosti otvárania dverí. Algoritmy umelej inteligencie sa navyše snažia potraviny vnútri identifikovať, takže chladnička vás aspoň môže upozorniť, ak sa míňa mlieko, maslo, jogurty či pivo.

 

Varenie

Pri rôznych príležitostiach sme mali možnosť pozorovať profesionálnych kuchárov, ako pripravovali jedlá v konvektomatoch. Súčasne pripravovali viac rôznych jedál, pričom niektoré sa varili, iné piekli a iné zas dusili. Konvektomat riadený mikroprocesormi má viac zón a pre tieto zóny sa dajú nastaviť rôzne teploty a vlhkosti pre rôzne fázy varného procesu. Na použitie v domácnosti je však konvektomat drahý a hlavne veľký. Musí byť z princípu veľký, aby v ňom mohlo byť viac zón. Pre domácnosti sú skôr určené sporáky a rúry, ktoré umožňujú nastaviť rôzne parametre v dvoch, prípadne viacerých zónach. Napríklad najmodernejšie sporáky majú technológiu, ktorá pomáha pri varení a umožňuje zohľadniť rôzne požiadavky a preferencie týkajúce sa stravovacieho režimu. Vďaka funkcii duálneho varenia možno efektívne uspokojiť stravovacie potreby každého člena rodiny. Inteligentné sporáky a rúry majú aj rôznych sprievodcov, ktorí odporučia, aký režim je najvhodnejší pre daný typ jedla, ktoré pripravujú, ako aj spôsob jeho prípravy.

Práčka a sušička

Hoci sú tieto spotrebiče spravidla umiestnené v domácnosti vedľa seba, majú z hľadiska potreby pripojenia k internetu a ovládania cez smartfón diametrálne odlišnú filozofiu. Platí jednoduchý princíp, že suchá bielizeň môže čakať na spustenie pracieho cyklu, ale mokrá nie. Nemôže zostať v práčke či sušičke dlho, pretože veľmi rýchlo stratí sviežosť a po určitom (nie veľmi dlhom) čase začne dokonca zapáchať. Takže po naložení suchej, hoc aj špinavej bielizne nemusí práčka začať prať okamžite, prací cyklus sa v prípade potreby môže na pomerne dlhý čas odložiť tak, aby bolo doprané vtedy, keď už bude doma niekto, kto bielizeň rozvešia alebo premiestni do sušičky. Keby bielizeň po ukončení prania zostala v práčke, určite by nebola svieža. Pri práčke je teda dôležitý koniec pracieho cyklu a tomu sa musí prispôsobiť začiatok prania. Preto treba mať práčku pripojenú k internetu, aby ste v prípade, ak sa dozviete, že prídete domov neskôr, mohli pranie odložiť. Nič sa nedeje ani vtedy, ak do práčky dáte vlhkú či prepotenú bielizeň. Po určitom čase síce začnú pracovať baktérie rozkladajúce pot a bielizeň bude zapáchať, ale následne sa vyperie. 

Pri sušičke je situácia iná. Po naplnení bubna odstredenou, no stále vlhkou bielizňou treba čo najskôr začať cyklus sušenia. Keby sa tak nestalo, bielizeň stráca sviežosť a proces sušenia to na rozdiel od prania veľmi nezlepší. V praxi sa to však nestane, pretože bielizeň do sušičky musíte preložiť manuálne a vtedy zapnete sušenie. Nemusíte veľmi riešiť, kedy sa cyklus sušenia skončí, pretože suchá bielizeň pár hodín v sušičke vydrží. Takže pre sušičku na rozdiel od práčky nie je pripojenie k internetu a možnosť ovládania mobilnou aplikáciou taká dôležitá.

Práčka a sušička sú navyše spotrebiče s pomerne vysokou spotrebou elektriny, preto v domácnostiach, kde sa prepína vysoká a nízka tarifa alebo, ľudovo povedané, denný a nočný prúd, je žiaduce, aby sa pokiaľ možno pranie a sušenie uskutočnilo v čase nízkej tarify.  Ak berieme do úvahy práčku a sušičku ako tandem, ideálna situácia je naložiť práčku a pranie načasovať tak, aby sa začalo po prepnutí na nízku tarifu. Keď práčka doperie, upozorní na túto skutočnosť pomocou mobilnej aplikácie. Obsluha preloží bielizeň do sušičky a zapne ju. Čas vybratia suchej bielizne už nie je kritický. Časy prepínania taríf sú buď fixné, alebo ak sú flexibilné, dajú sa jednoducho zistiť napríklad snímačom na stýkači, ktorý spína zásuvky spotrebičov fungujúcich len na nočný prúd. Typický príklad je bojler. 

Iný spotrebič, iný cloud

Každý spotrebič pripojený k internetu treba spárovať s cloudovou službou, ktorú spravidla prevádzkuje výrobca. Inak by nebolo možné spotrebič, napríklad práčku či chladničku, ovládať smartfónom odkiaľkoľvek, prípadne spotrebiče ovládať pomocou služby inteligentného hlasového asistenta. Primárne je teda spotrebič pripojený k „vlastnej“ cloudovej službe, takže ho môžete ovládať pomocou proprietárnej mobilnej aplikácie, spravidla takisto od výrobcu. Sekundárne môže byť cloudová služba od výrobcu spotrebiča prepojená s inou, integračnou službou. Takto sa dajú prakticky všetky spotrebiče a subsystémy v domácnosti pripojiť napríklad k službe inteligentného hlasového asistenta.

Inteligentné ovládanie

Hovorí sa, že tam, kde o určitú pozíciu súperia viacerí, spravidla nevyhrá nikto. Uhádli ste, reč je o centre inteligentnej domácnosti. V posledných rokoch sme na rôznych medzinárodných podujatiach mali možnosť počuť od renovovaných svetových výrobcov domácich spotrebičov vety typu: „Náš televízor bude centrom inteligentnej domácnosti...“ alebo: „Táto chladnička pripojená k internetu s veľkým displejom na dverách sa stane centrom domácej inteligencie...“, prípadne „centrom inteligentnej domácnosti bude riadiaca jednotka nášho sofistikovaného bezpečnostného systému“. V súčasnosti však žiadny zo spotrebičov nemá v domácnosti dominantné postavenie.

V mnohých domácnostiach sa pomyselným centrom stal smartfón. Problém je však často v jednotnom čísle v predchádzajúcej vete. Jednoduché systémy sa ovládajú vlastnými aplikáciami a prípad, keď sa spotrebič dá spárovať len s jedným smartfónom, je skôr pravidlo ako výnimka. Takže ak potrebujete, aby mohli osvetlenie, prípadne práčku či iný spotrebič pripojený k internetu ovládať viacerí členovia domácnosti, všetci musia mať nainštalovanú príslušnú aplikáciu a musia byť pripojení do cloudového účtu spotrebiča.

K dispozícii je aj lepšie riešenie na báze hlasového ovládania, ale momentálne na jeho využitie potrebujete ovládať aspoň základy angličtiny. Ide o reproduktory, pomocou ktorých môžete zadávať hlasové povely pre inteligentných asistentov. V našich končinách sa najviac využívajú asistenti Amazon Alexa, Google Assistant a Siri (Apple). V niektorých regiónoch je rozšírené aj použitie inteligentnej hlasovej asistentky Cortany od Microsoftu. V domácnosti autora článku sa využíva reproduktor Amazon Echo Dot, ktorého cena je pod 40 eur. Dominantnú pozíciu si tento prístroj získal postupne a nenápadne. Začalo sa to riešením problému s „parkovaním“ robotického vysávača.  Najvhodnejšie miesto bolo pod posteľou v spálni. Ako však inicializovať vysávanie, keď sa nedá dosiahnuť na tlačidlo. Ako riešenie sa ponúkal smartfón s príslušnou mobilnou aplikáciou. Aplikácia pre daný typ vysávača sa síce dala nainštalovať a používať na ľubovoľnom počte smartfónov, no nebolo to praktické. Bolo treba odomknúť smartfón, spustiť príslušnú aplikáciu a inicializovať vysávanie. V porovnaní so stlačením tlačidla na vysávači to je priveľa úkonov. Preto sme spárovali vysávač so službou Alexa a potom už stačilo kdekoľvek v byte zadať hlasový povel. Aby som bol presný, prepojenie nie je priame. Vysávač je pripojený ku cloudovej službe svojho výrobcu a až tá je spárovaná so službou Alexa. Preto aj povel na vysávanie znie (po preklade): „Alexa, požiadaj Roombu, aby povysávala obývačku.“ Postupne sme k službe Alexa pripojili ovládanie svetiel vo všetkých miestnostiach. Systém inteligentného osvetlenia sme budovali postupne, takže v niektorých miestnostiach máme žiarovky Philips Hue, v iných žiarovky IKEA. Všetko perfektne fungovalo. Potrebovali sme ovládať aj technické subsystémy v akváriu, záhradnom jazierku a zavlažovanie záhrady a skleníka. A takisto elektrické radiátory v dvoch miestnostiach. Pomocou spínacích relé pripojených k Wi-Fi sme to všetko bez problémov zautomatizovali. Všetko sa dá ovládať povelmi a niektoré systémy v bežnom režime fungujú aj samostatne na základe jednoduchých skriptov typu  IFTTT (if this, then that). Takže máme reproduktor napojený na inteligentného hlasového asistenta ako riadiace centrum inteligentnej domácnosti bez toho, aby sme to pôvodne takto plánovali. Možno ste postrehli, že tu začína splývať téma subsystémov inteligentného bytu a inteligentných spotrebičov. Kam by ste napríklad zaradili elektrický radiátor? Ale presne takéto splynutie je cieľom.  Inteligentné spotrebiče tvoria predsa integrálnu súčasť inteligentnej domácnosti a dosiahnutá synergia slúži na dosiahnutie maximálneho možného komfortu všetkých členov domácnosti. Ovládanie hlasom sa realizuje na dvoch úrovniach, jednak ide o ovládanie samostatných inteligentných zariadení, ako je televízor, vysávač, chladnička, práčka, mikrovlnka a ďalšie inteligentné domáce spotrebiče z kategórie bielej a čiernej techniky, jednak o ovládanie hlasom, ktorým sa ovládajú subsystémy inteligentnej domácnosti, hlavne zabezpečenie, kúrenie a klimatizácia, osvetlenie a mnohé ďalšie.

Umelá inteligencia

Hlasové ovládanie a vstavaná inteligencia sú významné akcelerátory vzbudzujúce záujem zákazníkov. Inteligentné zariadenia spotrebnej elektroniky dokážu čoraz lepšie monitorovať a analyzovať osobné návyky, vytvárať a realizovať návrhy na optimalizáciu danej činnosti. Poskytujú aj veľa tipov týkajúcich sa úspory energie, starostlivosti o bielizeň alebo nové recepty a metódy prípravy jedál. Vstupujeme do novej éry prepojeného života s nástupom umelej inteligencie, internetu vecí a mobilných sietí piatej generácie. Správna orchestrácia týchto technologických trendov umožňuje prinášať používateľom domácich spotrebičov viac pohodlia, zjednodušiť a obohatiť im každodenný život a niektoré riešenia ponúkajú aj spoľahlivú úroveň zabezpečenia.

 

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať