Samsung_03 Samsung_03 Samsung_03 Advertisement

Čo keby celá nosná konštrukcia elektromobilu bola jedna veľká batéria?

Technológie
2

V rámci nového výskumu vedci z Chalmers University of Technology a KTH Royal Institute of Technology vo Švédsku vytvorili 10-krát „lepšiu štrukturálnu batériu“ ako v ktoromkoľvek predchádzajúcom experimente. Čo je to štrukturálna batéria a prečo je to tak veľká vec? Tento výraz označuje zariadenie na akumuláciu energie, ktoré je multifunkčné. Taká batéria síce slúži ako zásoba elektriny, ale zároveň je súčasťou konštrukcie a má rôzne iné funkcie.

V novom dokumente vedci odhaľujú, ako funguje ich „bezhmotná“ štrukturálna batéria (massless structural battery). Uplatnenie by našla predovšetkým v elektromobiloch, kde batérie zaberajú veľa priestoru a v skutočnosti nie sú súčasťou konštrukcie vozidla. Elektrické automobily vlastne musia byť špeciálne skonštruované tak, aby uniesli batérie. No čo keby sa energia dala ukladať do kostry vozidla?

Vďaka svojej multifunkčnosti sa štrukturálne batérie často označujú ako „bezhmotné skladovanie energie“ a majú potenciál spôsobiť revolúciu v budúcom dizajne elektrických vozidiel. Na výrobu novej štrukturálnej batérie vedci vložili vrstvu „štruktúry“ z nárazníkového skla medzi kladnú a zápornú elektródu, potom ju zabalili polymérnym elektrolytom a vytvrdili v peci. Výsledkom je odolný, plochý batériový článok, ktorý má dobrú vodivosť a vydrží skúšky ťahom vo všetkých smeroch.

Batéria tímu z Chalmers má hustotu energie 24 Wh/kg, čo znamená približne 20-percentnú kapacitu v porovnaní s lítiovo-iónovými batériami, ktoré sú v súčasnosti k dispozícii. No pretože môže výrazne znížiť hmotnosť vozidiel, na jazdu bude treba menej energie. Navyše nižšia hustota energie znamená zvýšenú bezpečnosť. Pritom tuhosťou 25 GPa môže štrukturálna batéria konkurovať mnohým ďalším bežne používaným konštrukčným materiálom.

KON - RAD

Ďalším krokom bude zlepšenie výkonu nahradením hliníkovej fólie v elektróde materiálom z uhlíkových vlákien a stenčením separátora. To by mohlo viesť k batérii, ktorá produkuje 75 Wh/kg energie a má tuhosť 75 GPa.

Okrem elektromobilov by sa štrukturálne batérie mohli využiť aj v e-bicykloch, satelitoch či notebookoch. No jedno z najvzrušujúcejších potenciálnych použití je v lietadlách. Bežné lietadlá, ako aj tie s kolmým vzletom a pristátím by sa mohli stať vďaka bezhmotným štrukturálnym batériám úplne elektrickými. Štrukturálne batérie by sa dokonca dali kombinovať so solárnymi panelmi, aby mohli uskladniť na ďalšie použitie to, čo absorbujú.

Zdroj: popularmechanics.com.

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

Výhodné to bude hlavne, keď nabúraš a obleje ťa elektrolyt z pokrčenej karosérie. reakcia na: Čo keby celá nosná konštrukcia elektromobilu bola jedna veľká batéria?

2.4.2021 19:04
Výhodné to bude hlavne, keď nabúraš a obleje ťa elektrolyt z pokrčenej karosérie.
Reagovať

RE: Výhodné to bude hlavne, keď nabúraš a obleje ťa elektrolyt z pokrčenej karosérie. reakcia na: Výhodné to bude hlavne, keď nabúraš a obleje ťa elektrolyt z pokrčenej karosérie.

3.4.2021 02:04
Ja som sa raz dotkol vyradenej baterie z mobilu co mala na prvy pohlad neviditelnu mikrotrhlinu. Tak ma kyselyna z nej popalila na prste, ze sa to mesiac liecilo. Ruku som hned odtiahol od baterky a videl ako mi maso mizne z prsta aj pod vodou :D Kyselina v bateriach je riaaadne silna!
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať