SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Editorial: Budúcnosť šoférovania bude bez šoférov

0

Ráno zvoní budík, rýchla sprcha plus základná hygiena, hodíte na seba šaty, z kuchyne po ceste schmatnete nachystaný sendvič alebo koláčik, horúcu kávu a vyrazíte von. Tam vás už čaká čudesné auto bez šoféra, bez volantu, bez pedálov a bez spätných zrkadiel. Podídete bližšie a identifikujete sa svojím mobilným telefónom. Dvere sa automaticky samy otvoria a nastúpite do pohodlného kresla s príručným stolíkom, aby ste mali kde položiť kávu alebo notebook.

Auto sa pomaly rozbieha – úplne potichu, bez akékoľvek typického zvuku, ide predsa na elektrický pohon. Keďže je pracovný deň, ani nemusíte virtuálnemu šoférovi nič hovoriť, auto už bude vedieť, že vás má odviezť do práce alebo do školy. Ak chcete ušetriť alebo len máte radi spoločnosť, auto sa po ceste ešte zastaví na 2-3 ďalších adresách a vyzdvihne ďalších pasažierov. Ide svižne, ale bezpečne. Na križovatkách nezastavuje, veď nie sú na nich ani semafory, maximálne trochu spomalí, pretože presne vie, aké autá, z ktorej strany a akou rýchlosťou do križovatky práve vchádzajú.

Autá sa medzi sebou dohodnú na poradí prechádzania cez križovatku, pričom odstupy si nechávajú naozaj veľmi malé, pre vonkajšieho pozorovateľa to vyzerá ako hazard, lebo autá sa míňajú extrémne natesno. Môžu si to však dovoliť, lebo vedia, že sa môžu spoľahnúť na ostatné autá a nehrozí z ich strany nijaký neočakávaný manéver. Po príchode do cieľa vystúpite a len pre zaujímavosť skontrolujete cenu jazdy na telefóne, ale je to stále rovnaká suma – možno s rozdielom pár centov. A vždy prídete načas, žiadne zápchy, nehody, dopravné obmedzenia.

Vyzerá to azda ako časovo ešte veľmi vzdialené sci-fi, ale pravda je, že General Motors pripravuje použiť čisto elektrický Chevrolet Bolt bez volantu v komerčnom projekte už budúci rok. Podobne aj Waymo plánuje predstaviť autonómne modely áut, ktoré dokážu jazdiť aj v noci a aj v mierne zhoršenom počasí vrátane hmly a dažďa. Teslu ani netreba spomínať, pretože je pionierom autonómneho jazdenia áut s elektrickým pohonom už dlhodobo, hoci o modeloch bez volantu zatiaľ veľmi nehovorí. Podobne ambiciózne plány majú aj Audi, Mercedes, BMW, Volvo a ďalšie automobilky. V USA sa už dokonca pripravujú pravidlá povoľujúce za určitých podmienok autonómnym autám úrovne 4 čiže bez šoféra, volantu a pedálov jazdu na verejných komunikáciách.

Samozrejme, kým sa vízia z úvodu stane realitou, potrvá to ešte pár rokov, ale trend je evidentný. V prvom rade musia technológie dospieť do štádia, aby umožňovali 100 % bezpečnú autonómnu jazdu úrovne 5. Rovnako sa všetci výrobcovia musia medzi sebou dohodnúť na spoločnom „jazyku“, ktorým budú autá medzi sebou komunikovať a odovzdávať si informácie. Musí byť pripravená cestná infraštruktúra, bude treba doriešiť legislatívu, pravidlá, etické normy atď. A takisto bude náročné zvládnuť prechodné obdobie koexistencie autonómnych a bežných áut na spoločných cestách.

Nebudem hádať, či to bude o 5 alebo 10 rokov, ale raz to príde. Otázka je, čo nám to prinesie. Určite bude menej nehôd na cestách, doprava bude rýchlejšia a vďaka tomu aj plynulejšia, odpadnú ­zápchy a kolóny. Myslím, že na cestách bude aj menej áut, pretože sa vo väčšej miere rozšíri fenomén zdieľanej ekonomiky a využívania jazdy autom ako služby, takže menej vozidiel bude v osobnom vlastníctve. Vlastnenie auta nebude zakázané, no nebude ani výhodné. Ale podstatné bude to, že časom asi prídeme o možnosť zašoférovať si. Možno niekde na cestách 2. a 3. triedy mimo hlavných ťahov a mimo mesta alebo na sídlisku si zajazdíme, ale do veľkej premávky nás už bezpečnostný systém áut nepustí, lebo by sme boli pre ostatné autá príliš pomalí, príliš neefektívni, nepredvídateľní a nebezpeční. A aj na tých vedľajších cestách iba na vlastné riziko a za príplatok, teda ak vôbec. Je celkom možné, že si budeme chodiť zašoférovať na vyhradené uzavreté okruhy alebo do zábavných parkov. A vlastnenie auta s nižšou autonómnosťou alebo bez nej bude spoplatnené vyššími sadzbami poistného a prirážkovou daňou.

V prospech automatizovanej a zdieľanej osobnej prepravy hovorí okrem vyššej bezpečnosti aj faktor menšieho počtu áut na cestách, z čoho vyplýva menšia spotreba neobnoviteľných zdrojov energie a menej škodlivých exhalátov – či už zo spaľovacích, alebo neskôr elektrických motorov, resp. tepelných elektrární. A samo­zrejme menšie zápchy.

Keď je cesta jednotvárna, možno by mi až tak neprekážalo nechať sa odviezť, aspoň si budem môcť po ceste vybaviť pracovnú agendu. Ale keď je cesta členitá, dá sa trošku pridať a užiť si rýchlu dynamickú jazdu, je to zážitok. Ak je k tomu vonku pekne a vy si môžete dať dole strechu alebo si aspoň stiahnuť okná a pustiť si nejaké „vypaľováky“ na plné „pecky“, tak to je príma, to mám rád.smiley O tento zážitok by som nechcel prísť.

Druhý moment je ten, že mám trochu obavy o bezpečnosť takejto plnoautomatizovanej dopravy. Jednak z dôvodu možnej internej softvérovej chyby, keďže také veci sa jednoducho stávajú, dobre to poznáme zo sveta osobných počítačov. Automobilky pritom nemajú dlhodobé skúsenosti z oblasti počítačovej bezpečnosti. A po druhé z dôvodu možnosti infiltrácie z vonkajšieho prostredia, keďže autá budú musieť komunikovať vzájomne medzi sebou, resp. s cestnou infraštruktúrou. A s týmto automobilky už nemajú skúsenosť vôbec žiadnu alebo len minimálnu.

Jednoducho si myslím, že je reálne očakávať, že celý dopravný systém raz za čas niekedy jednoducho skolabuje. A nechcel by som sa ocitnúť niekde na diaľnici uväznený v nepojazdnej obývačke bez volantu a pedálov. A s veľkou pravdepodobnosťou toho, že by som dané auto ani nevedel opraviť a naštartovať, pretože v tom čase to jednoducho už technicky nebude možné.

Mám preto plán, že kúpim nejaké staré auto, ktoré si budem vedieť opraviť, bude zaparkované niekde v stodole alebo v záhrade prikryté plachtou. A z času na čas ho „na tajňáša“ pôjdem vyvetrať. Jednak aby som ho prebehol, jednak aby som nezabudol šoférovať, hoci ako vravia inštruktori v autoškole, šoférovanie je ako bicyklovanie a nedá sa zabudnúť. Spýtajte sa však šoférov alebo šoférky, ktoré dlhé roky už jazdia na automate, či v pohode zvládnu aj manuál. Boli by ste prekvapení.

Takže teším sa na technologickú budúcnosť dopravy, ale mám aj záložný plán. Pre každý prípad... smiley

Zaujímavé čítanie novembrového
vydania vám praje

Martin Drobný

Všetky autorove články
PCREVUE IT technológie magazin autonom auto doprava smart city buducnost

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať