SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Elektromobily fungujú v Nórsku dobre aj v mrazoch. Ako to robia?

Technológie
3

Nízke teploty môžu ovplyvniť batériu elektrického vozidla. Problémom s dojazdom sa však dá predísť, ak sú vodiči pripravení. V chladnom počasí majú vodiči elektrických vozidiel problémy s nabíjaním, zníženou výdržou batérie a prudkým poklesom dojazdu. Príklad riešenia sa dá nájsť v Nórsku, škandinávskej krajine, ktorá je lídrom v zavádzaní elektrických vozidiel. To, že nízke teploty ovplyvňujú dojazd elektrického vozidla, nie je nová informácia.

Nízke teploty v skutočnosti spôsobujú, že aj autá so spaľovaním benzínu sú menej účinné, čím sa znižuje množstvo najazdených kilometrov, ktoré získajú z jedného natankovania. Elektromobily sú však obzvlášť ovplyvnené, pretože okrem dojazdu sa spoliehajú na batériu, aj pokiaľ ide o funkcie, ako je vykurovanie a rozmrazovanie. Pri nižších teplotách sa chemické a fyzikálne reakcie v batérii vozidla spomaľujú. Tým sa znižuje množstvo náboja, ktoré batérie dokážu udržať, aj ich výdrž.

Používanie vykurovania kabíny na udržanie tepla pre pasažierov auta môže ovplyvniť aj výkon elektromobilu v chlade. Zatiaľ čo autá poháňané benzínom môžu využiť odpadové teplo zo svojich motorov na ohrev kabíny auta, elektrické motory nevytvárajú také množstvo tepla. To znamená, že zapnutie vykurovania kabíny elektrického vozidla odoberá energiu z rovnakej batérie, ktorá napája dojazd auta. Podľa Nórskej automobilovej federácie môžu nízke teploty znížiť dojazd EV približne o 20 %, hoci sa to môže značne líšiť v závislosti od modelu.

Niektorí výrobcovia elektromobilov pridávajú tepelné čerpadlá, ktoré pomáhajú vyhrievať elektromobil a zároveň znižujú pokles dojazdu, ako aj funkcie predhrievania, ktoré umožňujú vodičom zahriať si auto, kým je ešte zapojené do domácej nabíjačky. Zimné počasie však ovplyvňuje batériu elektromobilu aj inými spôsobmi; napríklad nabíjanie pri nízkych teplotách trvá dlhšie.

V Nórsku v roku 2022 čisto elektrické vozidlá tvorili 80 % predaja osobných vozidiel a v októbri 2023 dosiahli elektromobily 91,3 % podiel registrácií áut (84 % z nich boli čisto elektrické vozidlá). Zimné teploty v krajine, ktoré sú v priemere okolo -6,8 stupňov Celzia, boli testom technológie elektromobilov. Ståle Frydenlund, testovací manažér Nórskej asociácie elektrických vozidiel, povedal, že elektromobily sú „celkom schopné zvládnuť zimu, ak viete, čo robíte“.

Vodiči benzínových áut pravdepodobne vedia, že pri veľmi nízkych teplotách by nemali jazdiť s nízkym stavom nádrže. Odborníci totiž hovoria, že viac vzduchu v nádrži znamená viac vlhkosti, ktorá by mohla kondenzovať a zamrznúť a blokovať tak prúdenie paliva. Podobne aj vodiči elektromobilov sa musia naučiť, ako chrániť svoje vozidlá pred zimným počasím.

V blogovom príspevku na stránke predajcu Audi sa jedna nórska rodina podelila o tipy na používanie svojho vozidla Audi EV v zime. Spomína napríklad predhrievanie auta, keď je ešte zapojené do domácej nabíjačky (nazýva sa to aj predkondicionovanie), alebo používanie len vyhrievania volantu alebo sedadla ako spôsob, ako zostať v teple a ušetriť dojazd pri krátkych cestách. (Tieto typy vykurovania spotrebujú menej energie ako vyhrievanie celej kabíny auta.)

Odborníci tvrdia, že vodiči by mali parkovať elektrické vozidlá v garáži, aby ich chránili pred chladom, a dávať pozor na teplotu batérie. Ak je vaša batéria príliš studená a nemôžete ju skladovať vnútri, môžete ju zohriať pomocou prikrývky na batériu. Rovnako ako pri spaľovacích autách by ste mali kontrolovať aj tlak v pneumatikách, ktorý môže v chlade klesnúť.

Vodiči elektromobilov by mali dávať pozor aj na úroveň nabitia batérie a zabezpečiť, aby príliš neklesla, pretože jej úplné nabitie bude v chlade trvať dlhšie (veľa elektromobilov dokonca obmedzuje rýchlosť nabíjania, keď je batéria studená, aby ju chránili pred extrémnymi teplotnými výkyvmi). Výhodné sú domáce nabíjačky, pretože vodiči môžu nechať svoj elektromobil pripojený cez noc (s maximálnym nastavením nabitia okolo 70 %), čo udrží batériu na vysokej teplote.

Zdroj: fastcompany.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

3 komentáre

Veríme Vám ... reakcia na: Elektromobily fungujú v Nórsku dobre aj v mrazoch. Ako to robia?

28.1.2024 09:01
Ach vy propagandistickí atléti ...
Reagovať

Majo reakcia na: Elektromobily fungujú v Nórsku dobre aj v mrazoch. Ako to robia?

24.1.2024 17:01
Žijem už viac ako 11rokov v Nórsku, teslu tu ma každý tretí, keď pozerám na cesty, sam jednu vlastním a už nikdy sa nevrátim k spalovaku, ak keby náklady na elektriku boli o čosi vyššie ako na benzín /naftu
Reagovať

RE: Majo reakcia na: Majo

28.1.2024 11:01
Nemám , ani nevlstním a asi ani nikdy na elektromobil nebudem mať. Ale verím tomu, že to je určite lebšie ako spalovák. Veľa plusov v prospech eletromobilu ma presvedčilo. Len jedno ešte netuším . Ako to bude so životnosťou batérie
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať