SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

Farizon Supervan L1H1 E-LCV 49KWH VREMT / Užitočný krásavec

0

Dodávky a úžitkové vozidlá celkovo nepatria do kategórie, kde by sa výrobcovia predvádzali divokými dizajnovými kreáciami. Väčší dôraz sa kladie na úžitkové vlastnosti a praktické využitie. Farizon SV tu tak trocha búra konvencie a prichádza so sympatickým dizajnom, pastelovými farbami a dokonca s podsvieteným pásikom a logom vpredu. Niežeby na tom záležalo, ale vďaka tomu sa tento úžitkový elektromobil teší pozornosti okoloidúcich a je na ceste vždy rozpoznateľný. Elektrická dodávka Farizon SV prichádza s ambíciou zmeniť pohľad na mestskú logistiku a doručovanie. Je produktom čínskej automobilovej značky Farizon Auto, ktorá vznikla v roku 2016 a je plne vlastnená skupinou Geely New Energy Commercial Vehicle Group. Na Slovensku túto značku zastupuje spoločnosť auto Walis prostredníctvom exkluzívneho dílera Auto-Impex, spol. s r. o., s prevádzkami v Bratislave a Trnave.

SAMSUNG_10 S25 Advertisement

Farizon SV je postavený na novej, špeciálnej platforme, ktorá umožňuje širokú škálu karosárskych verzií vrátane minibusov, klasických dodávok, camperov, pickupov, mobilných obchodov, chladiarenských prestavieb a dokonca aj autonómnych doručovacích vozidiel. Kľúčová inovácia je využitie technológie drive-by-wire (riadenie po drôte), ktorá sa uplatňuje v riadení, brzdách, plyne a radení. Táto technológia výrazne znižuje počet pohyblivých dielov v porovnaní s klasickým hydraulicko-mechanickým systémom, čo vedie k nižšej hmotnosti, lepšej presnosti a vyššej spoľahlivosti. Jej princíp spočíva v tom, že ovládacie prvky nemajú priamu mechanickú väzbu, ale iba vydávajú elektrické signály pre počítač, ktorý následne ovláda zatáčanie, brzdy, akceleráciu a ďalšie prvky. Sily na volante a ostatných ovládacích prvkoch sú potom elektronicky simulované. Podľa Farizonu umožňuje technológia drive-by-wire aj väčšiu rekuperáciu energie, mierne predĺženie dojazdu, kratšiu brzdnú dráhu a citlivejšie riadenie. Farizon SV je tak jedno z prvých sériovo vyrábaných vozidiel, ktoré sú plne riadené systémom drive-by-wire.

Farizon SV sa ponúka v troch dĺžkach (L1, L2 a L3) a troch výškach (H1, H2 a H3) so 4 veľkosťami batérie a vždy s predným náhonom. Spolu je k dispozícii 14 rôznych verzií. Objem ložnej plochy sa pohybuje od 6,95 m3 do 13 m3, nosnosť môže dosiahnuť až 1480 kg. Vozidlo má totiž vo všetkých verziách certifikovanú maximálnu hmotnosť 3500 kg, takže užitočné zaťaženie využijete na maximum. Dodávka je k dispozícii s rôznymi kapacitami batérií: 49, 67, 83 alebo 106 kWh. Z hľadiska dojazdu je najväčšia dodávka so 106 kWh batériou schopná prejsť 359 km podľa cyklu WLTP. Na ilustráciu, konfigurácia L1H1 s batériou 49 kWh, ktorá bola testovaná, má deklarovaný dojazd 215 km. V testoch pri jazde v meste a po okreskách však nebol problém dosiahnuť 275 km. Vozidlo má aj pôsobivý koeficient odporu vzduchu 0,29 CD, čo prispieva k jeho efektivite a nízkej spotrebe 17,5 – 20 kWh na 100 km v mestskej prevádzke. Pokiaľ ide o špecifickú verziu L1H1 so 49 kWh batériou, ktorá má najnižšiu cenu začínajúcu sa od 36 239 eur bez DPH (v akcii), je potrebné poznamenať, že výrobca uvádza dojazd v mestskom cykle až 284 km. Tento dojazd je aj podľa našich testov dosiahnuteľný. O pohon sa stará jeden elektromotor s výkonom 170 kW, ktorý poháňa predné kolesá. Testovaná verzia L1H1 s najmenšou batériou dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy, keď je prázdna. Všetky verzie dokážu ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 2000 kg. Nabíjanie v prípade našej najmenšej batérie vystačí s výkonom 130 kW pri DC a 6,6 kW pri AC nabíjaní. Pri väčších batériách je DC nabíjanie s výkonom 160 kW a AC 11 kW.

Interiér vozidla je vybavený moderne, s veľkou centrálnou obrazovkou a displejom pre vodiča. Nechýbajú ani fyzické spínače pre klimatizáciu. Medzi praktické detaily patrí systém monitorovania užitočného zaťaženia, ktorý zabezpečuje neprekročenie maximálnej povolenej hmotnosti. Napriek tomu, že Farizon SV je vysoko hodnotený z hľadiska bezpečnosti a získal platinové ocenenie od Euro NCAP s 85 bodmi, čo predstavuje výnimočný výsledok pre trh e-LCV v EÚ, má aj svoje nedostatky. Infotainment je pomalší a niektoré menu sú mätúce. Systém neobsahuje vstavanú navigáciu, umožňuje však pripojiť Apple CarPlay, žiaľ, Android Auto už nie. So systémom Android umožňuje iba zrkadlenie displeja, ale ani to nie je ideálne. Navigáciu si síce dokážete spustiť, ale okrem toho nemôžete súčasne používať ďalšie funkcie smartfónu, takže nemožno nič prehrávať a nefunguje ani vstavané rádio, takže to asi používať nebudete. Je to, samozrejme, iba vec softvéru a je predpoklad, že to bude výrobca ešte riešiť. Rovnako ako zbytočne hlasné zvukové signály rôznych systémov, ktoré sú dosť otravné a nemožno ich nijako nastaviť.


Nákladový priestor je dodávaný s podlahou. Dvojkrídlové dvere možno otvoriť až o 180° pri nakladaní z rampy.

Z praktického hľadiska však vozidlu nie je príliš čo vyčítať. Výrobca venoval veľa úsilia pohodliu vodiča. Ten má dostatok priestoru, pohodlné sedadlo s opierkami a predné sedadlá sú navyše vyhrievané aj odvetrané. To je v tejto kategórii unikát. Kabína je v našom usporiadaní trojmiestna, ale nezaškodilo by jej viac odkladacích priestorov. Nákladový priestor je prístupný posuvnými dverami vpravo alebo dvojkrídlovými vzadu, ktoré možno otvárať až o 270° pri nakládke z rampy. Na pravej strane chýba B stĺpik, čo umožňuje lepšiu manipuláciu s dlhšími nákladmi. Vozidlo má na dodávku až neprirodzene silný záťah, takže s citlivým nákladom treba s plynom pracovať jemnejšie. Podvozok je naladený na vysokú záťaž, preto pri prázdnom vozidle pôsobí tvrdšie, ale autom sa jazdí dobre. To, že je vybavené riadením drive-by-wire, si pri bežnom používaní nevšimnete. Systém sa správa prirodzene a neutrálne ako s bežným ovládaním. Výhodou systému je, že ho výrobca aj dodatočne môže dolaďovať a zlepšovať tak vlastnosti vozidla. Nezabudlo sa ani na asistenčné bezpečnostné systémy, ktoré prispievajú k výbornému hodnoteniu v testoch Euro NCAP Platinium so skóre 85 bodov. Vo výbave je adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom pruhu, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, systém ­detekcie chodcov, cyklistov a iných prekážok s automatickým brzdením a veľa ďalšieho.

Svetelná technika je zverená LED technológii. Predné svetlá majú automatické prepínanie a svietia veľmi dobre. Celkom dole sú v rohoch umiestnené aj hmlové svetlá, ktoré pomôžu pri zníženej dohľadnosti. Na batériu modelu SV výrobca poskytuje záruku 200 000 km alebo 8 rokov. Vozidlo sa ponúka len v jednej plne vybavenej úrovni výbavy.

Farizon SV vďaka variabilite ponúkaných verzií splní väčšinu požiadaviek na rozvozy a dopravu na poslednej míli a možno ho nakonfigurovať presne podľa požiadaviek zákazníka. V súčasnosti výrobca poskytuje zľavu, takže testovaná verzia vyjde na pekných 36 239 eur bez DPH, čo je už zaujímavá cena pri priemernom dojazde viac ako 200 km s najslabšou batériou.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 17,5- 23,5- 26,9
  • Dojazd v teste (km) 257 - 208 -182
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 7,1
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 136
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 26

Technické údaje:

Farizon Supervan L1H1 E-LCV 49KWH VREMT: batéria – celková kapacita: 49 kWh, chémia: LFP, poháňaná náprava: predná, výkon motora: 75/200 kW, krútiaci moment: 134/343 Nm, max. výkon DC nabíjania: 130 kW, výkon AC nabíjačky: 6,6 kW, 1f, max. rýchlosť: 135 km/h, dojazd WLTP: 215/284 km, spotreba podľa výrobcu: 26,2/19,8 kWh/100 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, homologizácia 3,5t, LED osvetlenie, variabilný výber veľkostí a batérie, pohodlie pre vodiča, dizajn
- Infotainment potrebuje ešte doladiť

  • Cena modelu od (s DPH): 44 574 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 44 574 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať