SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

Hyundai IONIQ 5 N Line (2025) / Krásavec na dlhé trasy

0

Hyundai so svojím modelom Ioniq 5, ktorý vstúpil na trh v roku 2021, už v roku 2022 získal titul Svetové auto roka. Nečudo, aj keď je na trhu už takmer päť rokov, stále patrí k technologickej špičke a vo viacerých oblastiach veľa konkurentov nemá.

SAMSUNG_10 S25 Advertisement

Napriek tomu však výrobca nespí na vavrínoch a prichádza s modernizáciou, ktorá je viac než bežný facelift – týka sa totiž rovnako exteriéru, interiéru, karosérie, pohonu aj bezpečnosti, pričom si zachováva všetky podstatné benefity a naďalej ich rozvíja. Už v minulom roku pritom vo výbave pribudla možnosť digitálnych spätných zrkadiel, prepracovaného termomanažmentu a väčšia batéria 77,4 kWh namiesto pôvodných 72,6 kWh, čo predĺžilo dojazd a zvýšilo výkony. Modernizovaná verzia potom prináša uhladenejšie nárazníky, vzadu bez reflexných pásikov, nové disky kolies a o 50 mm predĺžený strešný spojler, vďaka čomu celková dĺžka narástla o 20 mm na 4655 mm. Šírka 1890 mm, výška 1605 mm a rázvor náprav 3000 mm zostali nezmenené. Do kabíny pribudla praktickejšia stredová konzola s držiakmi nápojov, vyššie situovanou bezdrôtovou nabíjačkou a lištou fyzických tlačidiel na najpoužívanejšie funkcie (vyhrievanie sedadiel a volantu, parkovací asistent). Infotainment nesie názov Connect Car Navigation ­Cockpit (ccNC). Bezpečnosť posilnili detekcia rúk na volante, výkonnejší systém udržiavania v jazdnom pruhu, diaľkový parkovací asistent a asistent vyhýbania sa kolízii pri parkovaní, konštrukciu spevňuje tuhší B-stĺpik a dvere; posádku chráni osem airbagov. Z ostrého Ioniqu 5 N si modernizované SUV požičiava väčšiu trakčnú batériu – kapacita stúpla zo 77,4 kWh na 84 kWh, čo sľubuje dlhší dojazd, hoci presnú hodnotu Hyundai zatiaľ neuvádza. Jazdný komfort zlepšuje nový tlmič pohlcujúci vibrácie z vozovky, stabilitu podporujú tuhšia karoséria s pevnejším priečnym nosníkom v motorovom priestore, nové výstuhy zadnej nápravy a zdvojená podlaha.

Hlavnou novinkou v ponuke je verzia N Line, ktorú sme testovali. Vizuálne sa hlási k vrcholovej verzii N, no drží sa pri zemi cenou a každodennou použiteľnosťou. N Line preberá športové nárazníky a bočné prahy ako N, no bez rozšírených blatníkov sú najistejším rozlišovacím znakom zvislé zadné odrazky pri falošných žiabrach a lesklé čierne plasty bez červeného orámovania difúzora. Štýl dotvárajú 20-palcové disky s pneumatikami 255/45. Praktickú stránku zlepšili adaptívne matrixové svetlá, dostupné pre dva najvyššie stupne výbavy – bez blikania oproti idúcich a s precíznym „vyrezávaním“ kužeľa – a pridaný zadný stierač, ktorý v prvých rokoch pre čistotu dizajnu chýbal. K dispozícii zostávajú namiesto zrkadiel aj kamery s obrazovkami na krajoch prístrojovej dosky, no za tie si v prípade záujmu priplatíte 1300 eur. Pred ich voľbou však odporúčam vyskúšať si takto vybavené vozidlo za jazdy. Napriek tomu, že implementácia digitálnych zrkadiel v IONIQ 5 patrí k najlepším, nie každému musia vyhovovať. 


Vstavaná navigácia automaticky plánuje nabíjacie zastávky, pričom prioritne volí ultrarýchle nabíjačky

Interiér N Line je ladený v tmavých tónoch s červeným prešívaním a ponúka trojramenný športový volant prevzatý z Ioniqu 5 N vrátane štylizovaného písmena N uprostred a tlačidla prepínania režimov vľavo, ktoré je teraz červené. Oproti verzii N tu nie sú športové škrupinové sedadlá, ale známe komfortné, elektricky ovládané kreslá s výsuvnou opierkou nôh na oddych počas nabíjania a funkciami vyhrievania i odvetrávania. Jednoduchšiu obsluhu zabezpečuje nový rad fyzických tlačidiel na stredovej konzole a zmysluplnejšie usporiadanie ovládacích prvkov, nabíjacia podložka na smartfón je lepšie poruke, hoci stále bez chladenia a zvýšeného výkonu. Pri parkovaní pomáha kamerový systém s pohľadom na obe predné kolesá, aby ste 20-palcovým diskom neublížili o obrubník, pri cúvaní sa spätné zrkadlá automaticky naklopia, túto funkciu však možno vypnúť.

Od svojho prvého uvedenia patrí Ioniq 5 k premiantom v oblasti vnútorného priestoru. S rázvorom rovných 3000 mm ponúka nadštandardný priestor vpredu aj vzadu, podporený elektricky ovládanými zadnými sedačkami a rovnou podlahou. Zadní cestujúci majú k dispozícii vlastné ovládanie klimatizácie aj výsuvné záclonky na oknách. Zadný batožinový priestor s objemom 520 litrov dopĺňa praktický predný „frunk“ s objemom 24 litrov, užitočný na prevoz káblov a príslušenstva.

My sme tentoraz zvolili ako testovaciu destináciu Talianske Alpy nad mestečkom Tolmezzo, z ktorého sme vyrážali až do horskej oblasti Sauris. Tento región je známy svojimi osadami a dedinkami rozosiatymi po kopcoch v nadmorskej výške 1000 až 2500 metrov, s úzkymi kľukatými cestičkami, na ktorých je často problém vyhnúť sa s dvoma autami. Okrem diaľničných jázd to bol pre Ioniq 5 asi najlepší test, ktorý dokonale preveril výkony aj obratnosť tohto 4,65 m dlhého vozidla bez natáčania zadnej nápravy. Treba predoslať, že auto zdolávalo nástrahy týchto náročných ciest bez akýchkoľvek problémov a s gráciou. Nesplnili sa ani naše obavy, že by malo vozidlo pre veľký rázvor problémy s manévrovaním v serpentínach, a ani raz sa nám nestalo, že by sme museli nejakú zo zákrut absolvovať na dvakrát. Napokon testovaná najvýkonnejšia bežná verzia N Line s pohonom všetkých kolies má výkon 239 kW a krútiaci moment 605 Nm, pričom stovku zvládne za 5,3 s. To sú výkony pokrývajúce akúkoľvek situáciu, do ktorej by ste sa dostali. Rekuperáciu môžete ovládať klasicky pádlami, nechať na inteligentnej automatike alebo zvoliť režim i-Pedal, ktorý sa nám hodil práve na alpské okresky. Pri akcelerácii sa k zadnému elektromotoru podľa potreby pridáva predný, v ustálenej rýchlosti však na efektivitu pracuje najčastejšie len zadný. Spotreba napriek tomu, že je trochu vyššia, zodpovedá výkonu a konfigurácii. Na diaľnici sme jazdili za 23,6 kWh/100 km, na okreskách za 16,8 kWh/100 km. Priemer po necelých 2000 km nám vyšiel na 19,6 kWh/100 km, na čom sa podpísal hlavne veľký podiel diaľnice. Napriek tomu je to veľmi dobrý výsledok na štvorkolku s 20" kolesami. Pri dlhých cestách potom veľmi oceníte jedno z najrýchlejších nabíjaní na trhu, ktorým sa z 10 na 80 % nabijete za 18 minút. Vozidlo má pritom zvýšený maximálny výkon nabíjania, ktorý síce výrobca neuvádza, ale my sme namerali až na úrovni 280 kW. V zime sa hodí predohrev batérie, ktorý možno zapnúť aj ručne a skracuje čas nabíjania. Od výbavy Premium je štandardom aj funkcia V2L s napájaním spotrebičov do 3,6 kW cez adaptér v nabíjacom porte alebo zásuvku v interiéri. Asistenčné systémy zvládajú aj automatické preradenie do susedného pruhu, adaptívny tempomat by zniesol plynulejšie brzdenie pri dobiehaní pomalších vozidiel. Silnou stránkou ostáva rozsiahla možnosť prispôsobenia – skratky si uložíte priamo na volant a systém si vyladíte na svoj obraz.

Modernizovaný Ioniq 5 svojím dizajnom stále zaujme a vďaka kombinácii 800-voltovej techniky, rýchleho nabíjania, premyslených zlepšení a grandiózneho priestoru posúva latku v segmente zasa vyššie.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 16,8 – 19,6 – 23,6
  • Dojazd v teste (km) 476 – 408 – 339
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 10,5
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 280
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 18

Technické údaje:

Výrobca: Hyundai, model: IONIQ 5 PE LR 4×4, batéria, celkovo: 84 kWh, využiteľná kapacita: 80 kWh, poháňaná náprava: AWD, výkon motora: 73,9 + 165,4 kW, krútiaci moment: 255 + 350 Nm, max. výkon DC nabíjania: 256 kW, výkon AC nabíjačky: 10,5 kW, typ AC nabíjania (počet fáz): 3f, hmotnosť prázdna: nešpecifikované, max. rýchlosť: 185 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/: 5,3 s, dojazd WLTP: 495 km, spotreba podľa výrobcu: 18,1 kWh/100 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestor v kabíne, výkon, dojazd, rýchlosť nabíjania, matrixové svetlá, V2L až 3,6 kW, kvalita podvozka
- Nič podstatné

Cena modelu od (s DPH): 46 590 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 64 390 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať