SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

IONIQ 5 Long Range 2WD Premium / Rodinný klenot

0

IONIQ 5 sme už testovali v jeho najvýkonnejšej verzii s pohonom všetkých kolies, výkonom 225 kW a v najvyššej výbave Premium. Tentoraz sme mali možnosť vyskúšať aj slabšiu verziu IONIQ 5 Long Range 2WD Premium, ktorá má pohon iba zadnej nápravy a výkon 160 kW.

Vzhľadom na to, že sme sa Ioniqu podrobne venovali v NEXTECH č. 12/2021, zameriam sa teraz hlavne na špecifiká, ktoré prináša verzia iba so zadným pohonom, a na rozdiely oproti „štvorkolke“.

Ako som spomínal v pôvodnej recenzii, Ioniq 5 je prvé vozidlo postavené na novej globálnej modulárnej platforme spoločnosti ­Hyundai Motor Group určenej pre elektrické vozidlá Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Práve táto platforma je kľúčový prvok pre pomerne veľkú variabilitu modelov, ktoré možno na nej postaviť. Dobre to vidieť pri porovnaní Ioniq 5 a Kia EV6. Napriek tomu, že ide v podstate o koncernových súrodencov, na rozdiel od iných výrobcov tu ide o dve úplne iné autá. Pri porovnaní modelu Ioniq 5 so zadným pohonom alebo pohonom všetkých kolies tých rozdielov toľko nie je. Navonok ani v interiéri v podstate žiadnu zmenu nezaznamenáte, výbava aj priestorové rozvrhnutie sú rovnaké. Hlavný rozdiel je v tom, že pri testovanej „zadokolke“ nie je inštalovaná predná pohonná jednotka a vďaka tomu je zväčšený objem predného kufra na 52 l. Zadná pohonná jednotka, ktorá má vo „štvorkolke“ výkon motora 155 kW, je zhodná, ale výkon je zvýšený na 160 kW pri rovnakom krútiacom momente 350 Nm. Označenie Long Range v názve napovedá, že auto je vybavené batériou s kapacitou 77,4 kWh, z ktorej sa využíva 72,6 kWh. Maximálna rýchlosť je obmedzená rovnako na 185 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne táto verzia za stále výborných 7,4 sekundy. Ioniq 5 využíva 800 V nabíjací systém s meničom umiestneným v pohonnej jednotke. Tá je tvorená ako monoblok, v rámci ktorého sa nachádza elektromotor, výkonová elektronika aj uzavretý olejový systém, ktorý sa okrem mazania stará aj o chladenie elektromotora olejovou hmlou.

Batériu možno nabíjať maximálnym výkonom 221 kW a z 10 na 80 % ju tak dokážete na UFS nabíjačke dobiť už za 18 minút. Vozidlo sme tentoraz testovali pri marcových teplotách, ktoré dosahovali až príjemných 19 °C, vďaka čomu sme sa dostali na 19 minút, aj keď maximálny nabíjací výkon neprekročil 195 kW. To je zatiaľ najrýchlejšie nabíjanie, aké sme zaznamenali. Vozidlo si teda nabíjaciu krivku upravilo, aby bol deklarovaný nabíjací čas dodržaný. To je, samozrejme, v poriadku, rozhodujúci nie je priebeh, ale výsledok. Pri predchádzajúcom teste, keď sme testovali pri mínusových teplotách okolo -3 °C, sa čas nabíjania predĺžil na 24 minút a nabíjací výkon nepresiahol 135 kW. Je to dané hlavne tým, že hoci Ioniq má vyhrievanie batérie, neumožňuje ho vopred zapnúť manuálne a nezapne si ho ani automaticky, napríklad ak má ako cieľ nastavenú nabíjačku. Takže vyhrievanie začne pracovať až po začatí nabíjania, a ako sa batéria zohrieva, zvyšuje sa aj výkon nabíjania. Napriek tomu Ioniq nabíja vo svojej triede najrýchlejšie.

Poďme sa však pozrieť na to, prečo vlastne kupovať zadokolku, ak je k dispozícii aj štvorkolka. Pochopiteľne, treba brať do úvahy, že za štvorkolku si priplatíte 4000 eur. Pohon všetkých kolies má najväčší význam v zime a v prípade, že potrebujete častejšie chodiť po zle upravených a klzkých cestách. Získate vyšší výkon aj lepšie zrýchlenie. Na druhej strane dva motory a vyšší výkon vyžadujú viac energie, čo poznáte najmä na dlhších cestách. Podľa metodiky WLTP je rozdiel dojazdu 21 km v prospech zadokolky. Nám vyšiel rozdiel ešte väčší, bolo to však spôsobené rozdielnymi podmienkami pri testovaní. Jasné však je, že na dlhšie cesty je výhodnejšia práve zadokolka. Počas testovania sme dosiahli v rámci okresiek a mesta dojazd 475 km. V kombinovanom cykle s diaľnicou sme sa dostali na 380 km. Ekonomika prevádzky so zadným náhonom je teda výhodnejšia.

Pozitívne je, že pohodlnosť jazdy aj pocit výkonu zostali, navyše máte viac miesta v prednom kufri, takže sa tam zmestí všetka kabeláž aj príslušenstvo a zadný kufor vám tak zostane voľný. Keďže ide o najvyššiu výbavu Premium, môžete počítať s celou veľmi bohatou zostavou technologickej výbavy a jazdných asistentov. Infotainment má výbornú grafiku s bielou témou, ktorá vyzerá veľmi efektne, a keby sa vám nepáčila, môžete zvoliť klasickú čiernu. V novom firmvéri si možno nastaviť ich automatické prepínanie. K výbave Premium patrí aj parkovací asistent s funkciou diaľkového parkovania, takže po nájdení miesta môžete vystúpiť z auta a držaním parkovacieho tlačidla na diaľkovom ovládači necháte vozidlo zaparkovať. Ešte užitočnejšia je táto funkcia pri vyparkovaní, pretože vás nezaskočí ani neohľaduplný vodič, ktorý vedľa vás zaparkuje natesno. K dispozícii je aj krásny head-up displej s rozšírenou realitou či inteligentný adaptívny tempomat s poloautomatickým preberaním rýchlosti a asistentom jazdy po diaľnici HDA s automatickým systémom zmeny jazdného pruhu. Ide, samozrejme, iba o asistenčný systém, ktorý vám v preradení pomáha a zväčša vyžaduje, aby ste pridŕžali volant, ale po chvíli tréningu už prechádzal medzi pruhmi samostatne. Rekuperáciu možno riadiť rovno tromi spôsobmi: inteligentnou automatikou, pádlami pod volantom alebo prepnúť do jednopedálového riadenia i-pedal. Head-up displej pomocou rozšírenej reality zobrazuje okrem obvyklých pokynov navigácie, základných jazdných údajov a asistentov priamo v zornom poli aj upozornenia od sledovania mŕtvych uhlov. Pri cúvaní vás asistent križujúcej premávky okrem optickej a zvukovej výstrahy varuje aj vibrovaním volantu. Aj v našej verzii je inštalovaný veľmi užitočný systém Vehicle-to-Load (V2L), ktorý používateľom umožňuje nabíjanie/napájanie rôznych elektrických zariadení s výkonom až do 3,6 kW (230 V/16 A). Konektor V2L, ktorý je súčasťou výbavy Premium, ale po novom ho možno objednať aj k nižším výbavám, sa nachádza pod druhým radom sedadiel a dá sa aktivovať, keď je vozidlo zapnuté. Ďalší konektor V2L vo forme špeciálnej redukcie sa pripája do nabíjacieho konektora a funguje, aj keď je vozidlo vypnuté. Môžete ním napájať zariadenia alebo elektrické náradie pri pohybe mimo civilizácie alebo poslúži ako zdroj núdzového napájania pre vašu chatku alebo domáce spotrebiče.

Najväčší benefit Ioniqu vo všetkých ver­ziách je však pohodlie a priestor. S rázvorom 3000 mm je jednoznačne najpriestornejším elektromobilom vo svojej kategórii a z hľadiska priestrannosti nachádza konkurentov až v prémiovej triede. Stredovú konzolu možno ručne posúvať až o 140 mm, spodná časť palubnej dosky je rovná a pomerne vysoko, takže nohe nič neprekáža a vy sa dokonca bez problémov presuniete na sedadlo spolujazdca. Cestujúci vzadu si môžu elektricky posúvať sedadlá a ručne ovládať sklon operadiel. Sedadlo spolujazdca má ovládacie prvky na boku operadla, ktorými môžete ovládať aj posun zadných sedadiel, ak si napríklad tie predné chcete dať do relaxačnej polohy. Pri nej sa predné sedadlá sklopia až do ležiacej polohy a vpredu sa vysunie opierka na nohy. Hyundai tento koncept interiéru nazýva Living Space, niečo ako priestor na život, a neviem, či by sa to dalo nazvať lepšie. Dvojica 12" displejov s predelom a iba malým rámikom bez akejkoľvek kaplnky vyzerá úžasne a spolu s celkovým kvalitným spracovaním interiéru evokuje pocit, že sedíte v prémiovej triede. Displeje s antireflexnou úpravou, vysokým rozlíšením a jasom patria k špičke na trhu. K prémiovému dojmu dopomáha aj to, že výrobca tu okrem malého ovládacieho panela v strede nepoužil žiadne prvky s lesklým povrchom, takže interiér vyzerá stále rovnako dobre.

Na záver musím výrobcu pochváliť. Zatiaľ čo pri prvom teste som kritizoval niektoré nedostatky multimediálneho systému, tentoraz som mal vozidlo s aktualizovaným softvérom, v ktorom bola väčšina chybičiek vychytaná. Tak ako som konštatoval už pri verzii AWD, Ioniq 5 je v súčasnosti jeden z najlepších elektromobilov na trhu, ktorý bez problémov nahradí hlavné rodinné auto a nestratí sa ani vo firemnej flotile či u taxikárov.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 15,4-19,6
• Dojazd v teste (km): 440 - 475
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 85
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 185
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 19

Technické údaje:

Kapacita batérie 77,4 kWh (využiteľná 72,6 kWh), pohon 2WD (zadný), výkon motora 160 kW, 350 Nm, nabíjanie DC max. 221 kW (podpora 500 V/1000 V), AC 10,5 kW 3f, zá­suvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,4 s, max. rýchlosť 185 km/h, dojazd WLTP 481 km, max. hmotnosť prívesu nebrzdeného/brzdeného 750 kg/1600 kg

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestor pre cestujúcich, možnosti nabíjania, spracovanie, výbava, jazdné vlastnosti, povrchy odolné proti odtlačkom
- Nič podstatné

Cena modelu (s DPH) od: 44 390 EUR
Testované vozidlo: 52 450 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať