ANTIK_2024 ANTIK_2024 ANTIK_2024

Jeden AI asistent pre celú firmu. Najskôr však treba prepojiť dáta

2
ERP, CRM, SCM, WMS, HCM, PLM... Tieto skratky označujú systémy, ktoré sa používajú na riadenie rôznych procesov v podnikoch. Každý z nich má vlastný tím špecialistov i vlastné vstupy a výstupy, ktoré treba interpretovať. Táto éra sa však končí. Práca s dátami totiž prechádza revolučnými zmenami. Za nimi stojí iná známa skratka – AI.

SAMSUNG_10 S25 Advertisement

Od opisovania k rozhodovaniu

Dátový manažment prešiel vo svojej histórii štyrmi fázami vývoja. Najskôr údaje len opisovali, čo sa vo firme deje. Diagnostická fáza už pridala aj vysvetlenie („prečo“) a prediktívna zase predpoveď, ako sa situácia bude vyvíjať. Doterajší vrchol, preskripčný dátový manažment, už ponúkal aj odporúčania, čo by spoločnosť mala robiť. Dnes vstupujeme do fázy, ktorá sa dá označiť ako kognitívna.

Ak to zjednodušíme, umelá inteligencia sa začína pri práci s informáciami správať podobne ako ľudský mozog. Dátová analýza sa už nemusí obmedzovať len na štruktúrované dáta či na jeden zdroj údajov. Podobne ako človek aj AI už vie zohľadniť obchodné procesy, kontext či zložité vzorce. Dokáže sa učiť a podobne ako ľudský mozog dokáže spracúvať informácie rôznymi spôsobmi.

Na to, aby sa AI dokázala orientovať v rôznych dátových zdrojoch firmy v rámci rôznych oddelení a procesov, využíva špecializované agenty. Ide vlastne o softvérové nástroje, ktoré úlohy vykonávajú samostatne, dokážu sa rozhodovať a dokonca viaceré navzájom spolupracovať. Na to však treba splniť kľúčovú podmienku – AI potrebuje kontext. Správny kontext. Hovoríme tomu sémantická vrstva, ktorá je logickým prepojením všetkých dát naprieč spoločnosťou pri zachovaní obchodného kontextu.

Šikovní pomocníci

Predstava, že umelú inteligenciu len tak „vypustíte“ na svoje firemné údaje, je mylná. Ste to vy, kto musí AI povedať, čo môže, čo má a ako to má urobiť. Práve preto je nesmierne dôležité zjednotiť informácie nielen z interných podnikových systémov, ale i z iných zdrojov.

Potom už systémy AI agentov môžu pracovať samy. CEO sa nebude musieť pýtať – jeho AI mu sama ponúkne odporúčania a riešenia, ktoré si vyhľadala. Poradí mu napríklad, ako optimalizovať a zefektívniť fungovanie firmy – typické informácie, na ktoré sa využívali „tradičné“ systémy ERP. Dáta z nich doteraz bolo treba najskôr vyhľadať a potom ešte správne interpretovať.

Tu sa už blížime k šiestej fáze vývoja dátového manažmentu, ktorú môžeme označiť za autonómnu. V nej už nebude treba výsledok zdieľať so živou osobou. Systém sám vyhodnotí, čo sa deje, nájde riešenie a aplikuje ho. Hoci vývoj ešte nie je v cieli, verím, že nejde o vzdialenú budúcnosť.

Bez kódu

Veľkou výhodou pokročilých nástrojov AI je ich schopnosť porozumieť tomu, čo im používateľ hovorí. Zadanie stačí povedať prirodzeným jazykom rovnako ako ľudskému asistentovi. Manažér sa potom nemusí starať o to, v ktorej kolónke či aplikácii nájde potrebné údaje, ani o to, ako z nich spraviť graf či prezentáciu.

Typický príklad je zisťovanie informácií o obchodných partneroch firmy – vygenerovať kompletný prehľad bude otázkou niekoľkých sekúnd. Alebo plánovanie činnosti a úloh jednotlivých tímov: AI posúdi, akú kapacitu bude mať konkrétny člen, či zvládne jednu úlohu, alebo je schopný riadiť celý projekt, aj keď bude pracovať na čiastočný úväzok a jeho kolegovia majú naplánované dovolenky a služobné cesty.

Nehovoríme však len o práci s vlastnými dátami. Riadenie ekonomiky podniku závisí aj od externých faktorov a i tie dokážu systémy AI agentov vziať do úvahy. Napríklad pre obchodných riaditeľov to znamená, že pri posudzovaní vplyvu rastúcej inflácie na ziskovosť získajú komplexný finančný prehľad prepojením relevantných externých údajov, ako je index spotrebiteľských cien, s hlavnou účtovnou knihou, nákladovými strediskami a ďalšími internými informáciami.

AI agenty zvládnu v reálnom čase sledovať platby, monitorovať dopyt, preskupovať objednávky a zásoby, upravovať pracovné zmeny a výrobu, porozumieť zákazníkom a predpovedať ich preferencie. To všetko v širokom kontexte založenom na obrovskom množstve aktuálnych údajov. Informácie sa tak stanú omnoho prístupnejšími pre širší okruh používateľov bez potreby technických znalostí, len na základe jazykových pokynov.

Ako začať?

Splní sa tým dôležité želanie manažérov firiem: mať prehľad naprieč všetkými oddeleniami bez toho, aby potrebovali viacero špecializovaných AI riešení. Ich požiadavky dostane jediný AI asistent, ktorý sám rozdelí úlohy jednotlivým AI agentom. Postará sa tak nielen o obojsmernú komunikáciu, ale v nie takej vzdialenej budúcnosti aj o prijatie a vykonanie potrebných rozhodnutí.

Ako do tohto sveta vstúpiť? Zvoľte si spoľahlivé a bezpečné riešenie. AI nie je univerzálne dokonalý nástroj. Môže sa mýliť, hoci odpovede vyzerajú veľmi vierohodne. Kvalita výstupu však závisí od kvality dát a natrénovania modelu. Je tu aj otázka bezpečnosti, napríklad dát, ktoré AI zveríte.

Každopádne však pred umelou inteligenciou nezatvárajte oči. Vlani boli systémy virtuálnych AI agentov na celom svete súčasťou menej ako jedného percenta podnikových systémov a aplikácií. Do roku 2028 už budú zohrávať dôležitú úlohu v tretine firiem a umožnia automatizovať približne 15 percent každodenných pracovných rozhodnutí. V ktorej skupine bude v tom čase váš podnik?

 

Martin Ferenec, generálny riaditeľ SAP Slovensko

Všetky autorove články

2 komentáre

vyzerá to lákavo... reakcia na: Jeden AI asistent pre celú firmu. Najskôr však treba prepojiť dáta

18.7.2025 13:07
... avšak pribúda ohľadom agentov skepticizmus.
Ten vychádza predovšetkým z názoru, že vzhľadom na (reálnu) chybovosť AI, je masové nasadenie agentov AI do firemných procesov je otázne.
V pozadí tohto názoru sa prehliada fakt, inými slovami, vôbec sa o tom nepíše, kto týchto agentov v širokom meradle otestuje, či vôbec alebo do akej miery budú splňovať požiadavky firiem a prepojenia ich procesov/dát/softvéru.
Reagovať

RE: vyzerá to lákavo... reakcia na: vyzerá to lákavo...

30.7.2025 17:07
Chybovosť záleží od kvality trénovania strojov, a aj od kvality dozoru nad AI.

Ten prípad keď AI poprednej firme vymazala nosnú produkčnú DB aj so zálohami asi nemusím opisovať. To je obvykle konečná, z toho ich nevyseká ani zaisťovňa.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať