SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

Kia EV6 GT / Rodinný miláčik na steroidoch

0
Rodina Kia EV6 prichádza v poradí už s tretím súrodencom, ktorý je zároveň tým najvýkonnejším, čo môže výrobca ponúknuť. Verziu EV6 GT na prvý pohľad prezradia neónovo žlté strmene bŕzd s nezvyčajne veľkými chladenými brzdovými kotúčmi. Zmeny sú aj v prednej maske, jej základný tvar je síce rovnaký, ale iný je čierny pás medzi svetlami, ktorý má namiesto horizontálnych prelisov vertikálne rozložené výstupky. Spodná mriežka a lapače vzduchu majú namiesto horizontálnych línií teraz vertikálne. EV6 GT používa aj rovnakú svetelnú techniku, takže vpredu i vzadu zaujmú efektné LED svetlá s nezameniteľnou kresbou a adaptívnymi svetlometmi. Zadná časť je ukončená úzkym švom, ktorý aj kresbou svetiel pripomína rozopnutý zips, tiahnuci sa z jednej strany na druhú s integrovanými zadnými svetlami prepojenými po celej šírke. V spodnej časti odrazové pásiky zmenili orientáciu z horizontálnej na vertikálnu, rovnako aj cúvacie/hmlové svetlo, ktoré je tvorené piatimi pásikmi v strede difúzora na spodnej časti. Strecha končí spojlerom s krátkymi prevismi na okrajoch C stĺpika, v ktorých sú umiestnené svetlá na osvetlenie zeme pri vystupovaní.

Podstatne viac sa toho však zmenilo „pod kapotou“ a v interiéri, a to už rozhodne nie sú iba nejaké kozmetické úpravy. Kia EV6 GT je, samozrejme, postavená na rovnakej koncernovej platforme E-GMP, ktorú zdieľa s modelmi Hyundai IONIQ 5 a 6. Prepracovaný však bol celý podvozok a aj pohonný systém. Vo výbave je akumulátor s celkovou kapacitou 82,5 kWh, z ktorej sa využíva 77,4 kWh. Predná pohonná jednotka s výkonom 160 kW, ktorá sa v ostatných verziách EV6 používa vzadu, bola presunutá dopredu a vzadu je novo vyvinutá jednotka s výkonom 270 kW. Celkový výkon modelu EV6 GT je 430 kW s krútiacim momentom 740 Nm. Je tak až o 80 % vyšší ako v prípade najbližšieho výkonnostného variantu EV6, modelu AWD s dvoma motormi, ktorý má výkon 239 kW a krútiaci moment 605 Nm. Model GT dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 3,5 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 260 km/h, vďaka čomu je najrýchlejším modelom Kia v histórii. Na porovnanie, štandardný model EV6 s pohonom všetkých kolies zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a maximálnu rýchlosť má 185 km/h.

O tieto výkony sa zaslúžilo množstvo inovácií na zadnom motore vrátane novej technológie vinutia cievok elektromotora, ktorá znižuje straty a zlepšuje reakčný čas pri vysokých rýchlostiach. Výkonový modul inovatívneho dvojstupňového meniča využíva polovodiče z karbidu kremíka (SiC) a zvyšuje účinnosť systému približne o 2 až 3 %. Zlepšené bolo rozloženie síl v celej konštrukcii motora zosilnením ložiskového puzdra, usporiadaním permanentných magnetov a optimalizáciou usporiadania jadra rotora.

V porovnaní so štandardným modelom EV6 využíva EV6 GT komplexné zmeny komponentov odpruženia a elektronických riadiacich systémov. Jedinečná sústava odpruženia zabezpečuje, že vozidlo bude v každej situácii pevne sedieť na ceste, čo zmierňuje vynášanie v zákrutách alebo pri prechádzaní cez jazdné pruhy vo vysokej rýchlosti a takisto to redukuje klesanie a nadnášanie pri prudkej akcelerácii a brzdení. Nový je aj systém riadenia s variabilným prevodovým pomerom a nastaveniami. Elektronický samosvorný diferenciál e-LSD, ktorý je jedinečný pre model EV6 GT, zabezpečuje efektívne vy­užitie veľkého výkonu vozidla a zvyšuje trakciu a stabilitu v zákrutách automatickým presúvaním krútiaceho momentu na kolesá s najväčšou priľnavosťou. Nový režim GT Drive Mode automaticky nastavuje elektromotory, brzdenie, riadenie, poloaktívne tlmiče, systém e-LSD a elektronický stabilizačný systém. Systém e-LSD obsahuje funkcie Smart Traction (trakcia) a Smart Yaw Damping (tlmenie vychyľovania), ktoré vyvažujú dosadanie kolies na cestu. Zlepšený brzdový systém poskytuje plynulé spomalenie z vysokých rýchlostí a ponúka lepšiu reakciu. V kombinácii s aktívnym brzdením dosahuje EV6 GT maximálny rekuperačný výkon viac ako 300 kW.

Jazdné režimy Eco, Normal a Sport sa prepínajú štandardným tlačidlom Mode na ľavej strane volantu. Na pravú pribudlo neprehliadnuteľné neónovo žlté tlačidlo GT, ktorým sa dostanete do špeciálneho režimu GT Drive Mode. Po jeho zapnutí sa na žltý motív prepne aj prístrojový panel. Režim GT automaticky nastavuje elektromotory, brzdenie, riadenie, poloaktívne tlmiče, systém e-LSD a elektronický stabilizačný systém do najdynamickejších nastavení, čím mení charakter a reakcie vozidla.

V režime GT umožňuje systém ESC väčší preklz pneumatík, aby sa dosiahlo tesnejšie a lepšie dosadanie na vozovku, systém ESC možno takisto úplne vypnúť, aby sa zvýšil potenciál pretáčavosti kolies. Je tu aj voliteľný režim Drift Mode, ktorý prenáša väčšiu časť výkonu na zadné kolesá. Druhým stlačením tlačidla GT prepnete systém do individuálneho nastavenia, v ktorom si môžete predvoliť všetky parametre podľa seba.

Rovnako ako pri všetkých EV6 elektrický systém vozidla pracuje s napätím 800 V, vďaka čomu umožňuje nabíjanie výkonom až 240 kW. Vstavaná AC nabíjačka je trojfázová s výkonom 11 kW. Vozidlo podporuje aj technológiu V2D (Vehicle-to-Device), ktorá umožňuje napájanie externých zariadení výkonom až 3,6 kW.

Po nastúpení do kabíny vás upúta veľmi pekný a útulný dizajn kabíny so športovými sedadlami so semišovým čalúnením. Tieto sedadlá sú prispôsobené športovému charakteru vozidla, majú veľmi dobré bočné vedenie, ale sú navrhnuté iba pre určité typy postavy, a ak ste trocha objemnejší, nesedí sa vám v nich dobre a neumožňujú v podstate žiadne nastavenie. Iba mechanicky možno nastaviť výšku, posun sedadla a sklon operadla. Pri dynamickej jazde síce oceníte výborné bočné vedenie, pri dlhších jazdách však sedadlá neposkytujú ani zďaleka taký komfort, na aký sme zvyknutí pri ostatných verziách EV6. Iné sedadlá navyše nedostanete ani za príplatok. Vďaka nadštandardnému rázvoru kolies až 2900 mm je v kabíne veľa priestoru pre všetkých pasažierov. Interiér ponúka flexibilné usporiadanie a množstvo úložných priestorov v kabíne. Palubnej doske dominuje integrovaný zakrivený displej informačno-zábavného systému, zložený z dvojice 12,3" displejov s vysokým jasom a špeciálnou antireflexnou úpravou, rovnaký ako v ostatných EV6. EV6 GT je dostupná v podstate iba v jednej výbave, a čo sa týka technológií a asistentov, ponúka všetko, na čo sme u tohto výrobcu zvyknutí, vrátane head-up displeja s rozšírenou realitou. Nechýba ani automatické parkovanie, ktoré môžete ovládať z kabíny alebo zvonka pomocou ovládania na kľúči. Jediné, čo mi v technologickej výbave modelov EV6 stále chýba, je inteligentné plánovanie trasy s rozvrhnutím zastávok na nabíjanie. Azda sa ho dočkáme aspoň v ďalších modeloch.

Podrobnejší opis technologickej výbavy nájdete v predchádzajúcich recenziách štandardných verzií EV6. Poďme sa však pozrieť na to, ako sa s „gétečkom“ jazdí.

Po prvých kilometroch jazdy v EV6 GT si všimnete predovšetkým iné naladenie podvozka. Napriek tomu, že pôsobí tvrdším dojmom, nie je to žiadny „kostitras“ a veľmi dobre dokáže filtrovať nerovnosti. Síce ich cítite, ale jazda je veľmi pokojná. Auto vo všetkých si­tuáciách výborne sedí na ceste a zákruty vykrajuje ako po koľajniciach. Prepnutie do režimu GT je však iná káva. Auto akoby dostalo druhý dych. Cítiť, že v tomto režime využíva maximálny výkon systému, ale aj za cenu obmedzenej činnosti asistentov. Preto tento režim vyžaduje skúseného vodiča, ktorý vie, čo robí. Jazdenie v EV6 GT je skutočný zážitok a pocit zrýchlenia, ktorý zažijete, vám v tejto kategórii veľa áut neponúkne. Oproti konkurentom Kia EV6 GT nemá žiadne obmedzenia na počet zrýchlení za sebou alebo na prípravu na podanie maximálneho výkonu. Jediný limitujúci faktor pre dosiahnutie maximálneho zrýchlenia je úroveň nabitia akumulátora, ktorá by mala byť nad 80 %.

Vcelku však aj oproti klasickej EV6 vidieť po­krok v teplotnom manažmente batérie, ktorý vie teraz lepšie pracovať s udržiavaním batérie v prevádzkovej teplote, čo sa nám potvrdilo aj pri nabíjaní, keď sme na UFC nabíjačkách vždy dosiahli maximálny výkon nabíjania 210 – 235 kW. Pred nabíjaním je dobré zadať ako cieľ trasy nabíjačku, aby si automatika predhriala batériu. Pri nabíjaní na UFS nabíjačkách prebieha nabíjanie vysokým výkonom až do 81 – 83 % SOC, potom nabíjací výkon skokovo spadne na 4 – 6 kW, čo je signál, aby ste pokračovali v ceste. Napriek vysokému výkonu vie Kia EV6 GT jazdiť aj úsporne. Pri jazde po okreskách sme namerali spotrebu 17,5 kWh/100 km (pri Kia EV6 AVD sme dosiahli 17 kWh/100 km), po 1200 km jazdy sme dosiahli celkovú spo­trebu 21,5 kWh/100 km. Po diaľnici sa dostávate na 25 – 26 kWh/100 km. Táto spotreba je veľmi dobrá vzhľadom na to, že auto vás stále motivuje „skúšať“ zrýchlenia, a pri umiernenejšom jazdení nie je problém ju znížiť aj o 1,5 – 2 kWh/100 km. 

Kia EV6 GT ponúka zaujímavú kombináciu špičkového výkonu, vynikajúceho podvozka, veľkopriestorovej kabíny a bohatej technologickej výbavy. Cena síce nie je ľudová, ale v pomere cena/výkon stále prijateľná.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km) 21,5
• Dojazd v teste (km) 360-440
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW) 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min) 72
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 225
• Čas nabíjania 10-80 % (min) 18

Technické údaje:

• Kapacita batérie využiteľná 77,4 kWh, pohon všetkých kolies, výkon motorov 430 kW, 740 Nm, nabíjanie DC max. 240 kW (podpora 500 V/1000 V), AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 3,5 s, max. rýchlosť 260 km/h, dojazd WLTP 424 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, možnosti nabíjania, adaptívne matrixové svetlá, výbava, jazdné vlastnosti, V2L
- Nič podstatné

• Cena modelu od (s DPH):  75 590 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 75 590 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať